Kuva Kuva

BJ42: Raidetangon suojakumin vaihto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

BJ42: Raidetangon suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Mitä työkaluja tuon kumin vaihtoon tarvitaan?
Kuva

Jokin ulosvedin varmaan? Mitä kaliiperia?

Voiko tuohon ostaa esimerkiksi Motonetistä ne kumipussukat? Huomasin että tarvikehyllyssä heillä oli miltei samanlaiset mutta ei Landcruiserin varaosalistalla. Millä sanalla sitä hakisi Motonetin sivuilta kun en millään löydä niitä? Tiedän että niitä on siellä.

Harhautin porukkaa täällä aiemmin vastaavanlaisella kysymyksellä mutta käytin siinä väärää nimikettä raidetangolle :oops:
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Ei sen kummempia työkaluja,toi kumi on juuresta sellattesella jousella tos niveles kiinni.
Sen saa longoteltua talttapäärukarilla pois.
Näin ainakin tähän asti vastaan tulleissa nivelissä.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

:oops:

En uskaltanut itse alkaa sorkkimaan tuota koska tä kuitenkin on ainoa kärry niin se jäis tänne työpaikan varastoon seisomaan ellen sais sitä kuntoon samalla kun sen avaan. No tuo nyt kuulosti niin naurettavan helpolta että hävettää :)

Kiitos kuitenkin!

edit: Niin nyt kun taas katson tuota kuvaa niin jotenkin mulla meni asiiat sekaisin tuossa. Näkeehän sen melkein kuvastakin että tuossa ei voi olla kovin suuri homma saada itse kumi irti mutta ajattelin jotenkin samalla sitä itse niveltä ja sitähän ei tietenkään tarvitse irroittaa tuon takia :)
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

Niin tota noin, avasin mutterit ja otin sokan pois näistä nivelistä mutta mikään osa ei liikkununut niin että olisin saanut kumit pois välistä. Annoin vasraakin jonkin verran mutta en uskaltanut kovin paljon rassata kun en ollut täysin varma siitä miten ne varret on kiinnitetty toisiinsa.

Eli ainakin näistä kohdista pitäisi saada kumit vaihdettua mutta mitä teen väärin? Ekassa kuvassa näkyy että olen irroittanut myös neljä mutteria jotka ovat siellä taaemaassa "tangossa".
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Tuohon nuolen kohtaa vasaraa ja vaikka pajavasara toiselle puolelle puntiks.
Eikä välttämättä lähde ihan pienellä taputtelulla, ihan reilusti vaan lyö niin pitäis irrota, varoo vaan sitä pallonivelen jenkaa, kannattaa sitä mutteria vähän kiertää päähän suojaks jos tulee hutilyönti. Ja ne neljä mutteria voi kyllä kiertää takasin.
Kuva
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
jhellen
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 11:15 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhellen »

OK, kiitos!

Pitäisköhän nuo muutkin kohdat irrota suurinpiirtein samalla menetelmällä ja ihan vaan yhtä mutteria irroittamalla?
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Samaan aikaan kuin lyöt niin pidät vaikka rautakangella jännitystä päällä. Kaksin helpompaa, mutta yksinkin onnistuu kun käyttää mielikuvitusta.

Älä vain missään nimessä edes varovasti koputa kierreosaan..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

tepa78 kirjoitti: Ja ne neljä mutteria voi kyllä kiertää takasin.
Ne pitää kiertää takaisin. Ja pitää muistaa jälkikiristys kun on ajettu hetki.
jhellen kirjoitti:...en uskaltanut kovin paljon rassata kun en ollut täysin varma siitä miten ne varret on kiinnitetty toisiinsa.
Ne on vaan kartiosovitteella kiinni toisissaan. Monesti aika tiukassa...

Tuohon nivelen irroitukseen on ihan työkalujakin. Ei montaa euroa maksa ja siitä on joka kerta iloa, kun noita irroittelee. Tämän tyyppisiä:

Kuva
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Jaa juu, onhan niitä tosiaan tuommosia ulosvetäjiäkin, eipä tullut mieleen kun ei ole ikinä tarvinnu... :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Mulla on ollu aina vehkeet niin jumissa ettei noista ulosvetäjistä ole ollu koskaan mitään hyötyä :lol:
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

PETEBJ75 kirjoitti:Samaan aikaan kuin lyöt niin pidät vaikka rautakangella jännitystä päällä.
PETEBJ75 kirjoitti:Mulla on ollu aina vehkeet niin jumissa ettei noista ulosvetäjistä ole ollu koskaan mitään hyötyä
Tuolla ulosvetäjällä voi myös pitää sitä esijännitystä yllä kun lekalla koputtelee sitä niveltä.

Itse hankin joskus tuollaisen ulsovetäjän, muistaakseni Biltemasta 6,99€. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tuskailla noiden vasaroiden kanssa raidetangon päitä irroitettaessa.

Mutta tokihan todelliseen harrastukseen kuuluu myös se, että keksitään työn toteuttamiseen uusia innovatiivisia tapoja, sen sijaan että homma tehtäisiin kuten se (normaalisti) kuuluisi tehdä... Eipä siinä, kyllä aika monta kertaa pääsee helpommalla, kun käyttää lekaa ja rautakankea apuna.

Toisaalta sekin nostaa verenpainetta, kun avaa esim. etupyörän napaa ja huomaa että joku on päättänyt kiristää pyöränlaakerin taltalla ja vasaralla, niin että mutterin päälle ei mene 54mm avain eikä mikään muukaan työkalu.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

hakoteilla kirjoitti: Toisaalta sekin nostaa verenpainetta, kun avaa esim. etupyörän napaa ja huomaa että joku on päättänyt kiristää pyöränlaakerin taltalla ja vasaralla, niin että mutterin päälle ei mene 54mm avain eikä mikään muukaan työkalu.
Tai että joku on avannut sen mutterin taltalla ja vasaralla ja laittanut takaisin hitsaamalla.. :evil: :twisted:

Mulla tuo ulosvetäjä halkesi kahteen osaan ennenkuin aloin edes kunnolla kiristämään sitä, joten vanhat konsit todettiin varmemmiksi :D
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joskus on tosiaan liitos niin kovaa kiinni, että ulosvetäjätkin hajoaa. NIm. juuri yhden rikkonut.
#428
Avatar
hakoteilla
Viestit: 250
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:27 am

Viesti Kirjoittaja hakoteilla »

Onneksi oikeissa työkalukaupoissa on myynnissä kunnollisia ulosvetäjiä ja muita työkaluja, että kaikkia vehkeitä ei ole pakko ostaa Biltemasta.

Mutta saa sille olkavarrelle vasaraakin antaa, itse olen huomannut, että terävä napautus on monesti parempi, kuin olan takaa lyönti. Toimisikohan TÄMÄ
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

hakoteilla kirjoitti:Toimisikohan TÄMÄ
Ei riitä rekyyli :wink: Vasaralla lyödessä saa iskun teholisättyä kun tukee toisella vasaralla lyöntikohdan vastapuolta. Ei siis lyödä molemmista suunnista yhtäaikaa, vaan painaa sitä tukivasaraa vain olkavartta vasten.

Unohdin tosin mainita siitä että jos vaivautuu irroittamaan sen raidetangon pään niin vaihtaa sen sitten samalla vaivalla kokonaan eikä pelkkää suojakumia..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Vastaa Viestiin