Kuva Kuva

Etuperäremonttia HDJ 80:seen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

snakerock
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 9:49 pm
Paikkakunta: Pohojois-pohojanmaa

Etuperäremonttia HDJ 80:seen

Viesti Kirjoittaja snakerock »

Moro!
Oisko kellään tietua miten HDJ 80:sen etuperän vetopyöräparin hammasvälys mitataan ja mikä se pittää olla? Sitte vielä niitten poskilaakereiden välys miten se mitataan ja palijoko se pittää olla? Tahtos tietää onko ne ok!
vares
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 8:23 pm
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja vares »

hammasvälys 0,10-0,15mm
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Pakko vähän varastaa aihetta.

Mullakin on omassa hdj:ssä etuperässä välys, joten kysymys kuuluu:

Mitäs kaikkea sinne tarvitsee hommata, että kyseisen remontin pääsee tekemään???

Kiitos avittaneille.

T:J
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
vares
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 8:23 pm
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja vares »

pura ja tutki mitä seon syön,mut etummainen pinionin laakerihan se tuppaa kulumaan muita ennemmin(kannattaa vaihtaa josei oo heti vaihettu) poskilaakerit kestää pitempään..sit jos/kun se vaihettu nii säätöhommiin..kosketuspinta säätyy säätölevyillä siirtämällä pinioniratasta ja hammasvälys säätyy poskilaakereilla

-nii ja se huulitiivistehan kannattaa uusia
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Just just.

Täytyypi purkaa ja katsoa mitä se on sit syöny.

Saakos noita laakereita mistään muualta kuin toyotan tiskiltä, ja osaakos kukaan antaa hinta arviota.
Vaihdan varmaan samalla nuo poskilaakeritkin sit sinne.
Kuitenkin on kyseessä pitokalu niin tehdään kerralla hyvä

Kiitos.

T:J
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

jonetzu kirjoitti:Just just.

Täytyypi purkaa ja katsoa mitä se on sit syöny.

Saakos noita laakereita mistään muualta kuin toyotan tiskiltä, ja osaakos kukaan antaa hinta arviota.
Vaihdan varmaan samalla nuo poskilaakeritkin sit sinne.
Kuitenkin on kyseessä pitokalu niin tehdään kerralla hyvä

Kiitos.

T:J
No eikös http://www.tamgears.com noita myy?
railai at surffi.net
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Snakeroc: Jos se oli äänetön, välys on sopiva. Pitää muistaa, että välityksen kosketuskuvio on se tärkein asia ja sillä oikealla kuviolla tulee sitten se hammavälys joka tulee. Ainakin jos ei halua kuunnella hirveää ulinaa. Hammasvälys mitataan heittokellolla lautaspyörän ulkokehältä. Korjaamokirjassa on annettu ohjearvo uusille välityksille, olikohan tuolle 0,15 luokkaa, mutta niissäkin kosketuskuvio on tärkein. Tuohon välykseen voi suhtautua niin, että se on minimiarvo jotta öljy vielä mahtuu väliin. Jos se oli äänetön, uusilla laakereilla ja vanhoilla säätölevyillä se on sitä luultavasti edelleenkin, laakerit on mittatarkimpia osia tuossakin paketissa, välityksen lisäksi. Hammaskosketus on kuitenkin aina tarkistettava ja sen on oltava kohdallaan. Säätäminen vaatii kyllä useimmiten molempien suuntien säätämistä, ei se ihan niin yksioikoisesti mene että pinionista kuvio ja poskista välys, korkeintaan ihan sattumalta näin voi käydä. Tasauspyörissä käy hyvin tuo 0,10-0,15mm eikä niissä ole paljon kuvioilla väliä. Kaikille perän laakereille on määritelty tietty esikuormitus joka ilmoitetaan pyörimismomenttina.

Puoli milliä ajetun normaalisti kuluneen välityksen hammasvälys oikealle kuviolle säädettynä asettuu yleensä jonnekin 0,25mm tuntumaan, voi olla paljon suurempikin, sekään ei ole katastrofi eikä todellakaan tunnu ajossa millään tavalla, eikä välttämättä kestävyydessä jos kuvion vaan saa kohdalleen. Isompi välys vaan kertoo välityksen kuluneisuudesta. Välystä voi yrittää "puristaa" pienemmäksi, mutta se kostautuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä äänenä.

Jonetzu: Käytännössä se etuakselin lonkse tulee boorien kuluneisuudedsta joka paikassa. Jos haluaa hyvän tehdä, tarvitaan tasauspyörät (halvimmaksi tulee koko tasauspyörästöpaketti), vetoakselit, vetonivelet ja napojen laipat. Siis lähes kaikki mikä pyörii. Lisäksi tiivisteitä, laakereita ym. hiluja. Sitte siitä tulee pitokalu. Vinkkinä, uusien boorien harjan leveys on n. 1,2mm. Noita mittaillessa se tuska kasvaa sitämukaa kun ottaa uuden kalikan käteen.
TP
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

timop kirjoitti:Snakeroc: Jos se oli äänetön, välys on sopiva. Pitää muistaa, että välityksen kosketuskuvio on se tärkein asia ja sillä oikealla kuviolla tulee sitten se hammavälys joka tulee. Ainakin jos ei halua kuunnella hirveää ulinaa. Hammasvälys mitataan heittokellolla lautaspyörän ulkokehältä. Korjaamokirjassa on annettu ohjearvo uusille välityksille, olikohan tuolle 0,15 luokkaa, mutta niissäkin kosketuskuvio on tärkein. Tuohon välykseen voi suhtautua niin, että se on minimiarvo jotta öljy vielä mahtuu väliin. Jos se oli äänetön, uusilla laakereilla ja vanhoilla säätölevyillä se on sitä luultavasti edelleenkin, laakerit on mittatarkimpia osia tuossakin paketissa, välityksen lisäksi. Hammaskosketus on kuitenkin aina tarkistettava ja sen on oltava kohdallaan. Säätäminen vaatii kyllä useimmiten molempien suuntien säätämistä, ei se ihan niin yksioikoisesti mene että pinionista kuvio ja poskista välys, korkeintaan ihan sattumalta näin voi käydä. Tasauspyörissä käy hyvin tuo 0,10-0,15mm eikä niissä ole paljon kuvioilla väliä. Kaikille perän laakereille on määritelty tietty esikuormitus joka ilmoitetaan pyörimismomenttina.

Puoli milliä ajetun normaalisti kuluneen välityksen hammasvälys oikealle kuviolle säädettynä asettuu yleensä jonnekin 0,25mm tuntumaan, voi olla paljon suurempikin, sekään ei ole katastrofi eikä todellakaan tunnu ajossa millään tavalla, eikä välttämättä kestävyydessä jos kuvion vaan saa kohdalleen. Isompi välys vaan kertoo välityksen kuluneisuudesta. Välystä voi yrittää "puristaa" pienemmäksi, mutta se kostautuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä äänenä.

Joo toi mulla olikin jo tiedossa, ja siihen varten on jo asentajakin joka osaa noi hommat.

Mut toi tuli kyllä vähän yllärinä, et sinne on vaihdettava kaikki mikä pyörii. Tää alkaa kuulostaa jo vähän kalliilta vittuilulta, niin kun on meillä tapana sanoo. Mutta elämä on ja kyllä se on kerralla tehtävä kunnolla, kun kaikkea muuta olen jo tuohon hommannut. Kuten peltipakosarjan turbolle, välijäähdyttimen, 46mm hukkaportin, hybridi ahtimen yms....

Osaatko timop sanoo mistä osia kannattas hommailla??
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
Daniel
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Daniel »

jonetzu kirjoitti:[Mut toi tuli kyllä vähän yllärinä, et sinne on vaihdettava kaikki mikä pyörii. Tää alkaa kuulostaa jo vähän kalliilta vittuilulta, niin kun on meillä tapana sanoo. Mutta elämä on ja kyllä se on kerralla tehtävä kunnolla, kun kaikkea muuta olen jo tuohon hommannut. Kuten peltipakosarjan turbolle, välijäähdyttimen, 46mm hukkaportin, hybridi ahtimen yms....
Vähän ohi aiheen, mutta saako udella minkälainen pakosarja kyseessä?
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Daniel kirjoitti:
jonetzu kirjoitti:[Mut toi tuli kyllä vähän yllärinä, et sinne on vaihdettava kaikki mikä pyörii. Tää alkaa kuulostaa jo vähän kalliilta vittuilulta, niin kun on meillä tapana sanoo. Mutta elämä on ja kyllä se on kerralla tehtävä kunnolla, kun kaikkea muuta olen jo tuohon hommannut. Kuten peltipakosarjan turbolle, välijäähdyttimen, 46mm hukkaportin, hybridi ahtimen yms....
Vähän ohi aiheen, mutta saako udella minkälainen pakosarja kyseessä?
Tuollanen se on:

Kuva
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
snakerock
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 9:49 pm
Paikkakunta: Pohojois-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja snakerock »

Joo tais tulla purettua turhaan etuperä, ei siitä ääntä lähteny, se lonksahtelu alako tympäsee vaihteita vaihtaesa! Yks kulunu osa oli ainakin toinen vetonivel! tuli hommattua ne boorilaipat, vetonivel, messinkiholokit stefat+muut tiivisteet ja laakerit etuperrään! Täytyypä vielä mittailla ne boorit! Ei kait se auta ku hoputtaa kaveria että sais auton aijoon! Kallista on remontin teko!!! Siitä kosketuksen säätämisestähän saattaa tulla hirmu savotta purkaa ja kasata ja kokkeilla ja...! Mistähän niitä simmejä kannattas hommata?
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Niinhän se yleensä on, varsinkin jos enempi vaihdetaan tai sekotellaan osia. Ja se pinionin isompi laakeri on tuossa pikkuperässä tosi tiukalla sovitteella, ei tahdo saada kunnolla, eli vahingoittumattomana, irti. Säätäessä oikein mukava, sanoisin tuskastuttava. Mutta jos se oli äänetön, samoilla simmeillä kasaan vaikka olisikin uudet laakerit. Ja kosketuksen tarkastus värillä. Pitäisi sattua ihan hyvin kohdilleen. En tiedä saako simmejä tai muita osia muualta kun Tojotalta. En ainakaan ole löytänyt alkuperäiseen lukkoperään muualta. Omiin olen tehnyt vetoakseleihin täytön OK 68.82 puikolla ja uudet boorit vähän modifioituna ja stefapinnat kovapuikolla ja hiomalla. Pitää olla tuttu boorinveistäjä tai voi tulla kalliiksi, mutta kestää kulutusta varmaan moninkertaisen määrän. Väännönkestosta en osaa sanoa muuta kun että kestää "tieliikenteessä" suuremmatkin tehot.

Vetonivelillä ja laipoilla välyksistä lähtee n.2/3 osaa. Voi olla ettei loppu enää haittaa niin paljon, mutta perän ja vetoakselien sisäpään boorit kannattaa kuitenkin tarkastella kriittisesti, ne nimittäin oikeasti kuluu niin että lopulta katkeaa veto. Siinä boorin harjalla on alkujaan reilun millin levyinen suora pinta jossa näkyy sorvausjälki, jos yhtään tasasta ei ole enää näkyvissä, tai ollaan menossa jo "vastapattiin", niin vaihtoon ilman muuta. Ei ole mitenkään tavatonta että alkaa lyödä tyhjää. Ja välys pitää kokeilla ennen osien irrottamista, jos ne laittaa eri boorille välys tuntuu paljon todellista pienemmältä kun osat ei ole koskaan kuluneet tasaisesti. irrotetuista osista boorin harjan leveys kertoo kaiken, tai boorin päästä voi tutkia harjanteen sivun kuluneisuutta. Boorit harjanteet menee limittäin vain puoliksi ja boorin sivussa näkyy vastakappaleen syömä porras.

Se lonksahtelu noissa tulee, voi sanoa poikkeuksetta, etuakselin booritusten välyksistä vaikka se ehkä onkin vaikea uskoa. Vaikka vetopyörästö olisi äänekäskin, ei siitä sellaisia väljiä synny. Jos tasauspyörät olisi niin väljät, ne olisi todennäköisesti jo kappaleina muutenlkin. Ja keskitasauspyörästön voi unohtaa sen suhteen kokonaan, se ei voi olla niin väljä, että alkaa häiritä samalla tavalla ajossa. Siellä väljä pitää olla nelinkertainen että tuntuu samalaisena kuin akselilla oleva. Perävälitys kun on välissä.
TP
snakerock
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 9:49 pm
Paikkakunta: Pohojois-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja snakerock »

Joo taitaapi mennä vetoakselit vaihtoon aika kuluneet on nuo boorit! Saako niitäkään muualta ku toyotalta ja mitähän ne maksaa! Joo ei oo halapaa hommaa tämäkään! :shock:
Vastaa Viestiin