Kuva Kuva

paljonko kärsii pistää ahtopaineita hdj:hin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

ville-22
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 9:19 pm
Paikkakunta: perho

paljonko kärsii pistää ahtopaineita hdj:hin

Viesti Kirjoittaja ville-22 »

keulalla on nyt kuuleri ja tekis mieli nostaa ahtoja kunnolla mut mikä olis sellainen "turvallinen raja" tai mitä muut hodari miehet on koneesta ottanut irti..? tällä hetkellä mittari näyttää 0.9 baria.
hdj 80 -90
4.2td
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

onks kiertokangen laakerit tsekattu/vaihdettu? ja pakolämpömittari kannattaa asentaa kans.. kai se vakioturbo antaa 1.5bar mut eri juttu et miten pitkään kestää, ei oo kokemusta.. vasta suunnitteilla tuo kuuleri homma
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

ilman ainemäärän lisäystä se ahtojen noston hyöty jää lähinnä psykologiseksi
maaristeilijä
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

ilman ainemäärän lisäystä se ahtojen noston hyöty jää lähinnä psykologiseksi
Juurikin näin,ja saattaa myös olla että tehot laskee koska kun ilmaa puristetaan enemmän niin myös turbo vaatii enemmän energiaa.

Eli sitä polttoainetta vaan lisää koneeseen,kilon pitäisi kyllä riittää aika pitkälle.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
ville-22
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 9:19 pm
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja ville-22 »

Tommo__79 kirjoitti:onks kiertokangen laakerit tsekattu/vaihdettu? ja pakolämpömittari kannattaa asentaa kans.. kai se vakioturbo antaa 1.5bar mut eri juttu et miten pitkään kestää, ei oo kokemusta.. vasta suunnitteilla tuo kuuleri homma
on sillä ajettu noin 200tkm kun viimeks on laakerit vaihettu.. mistäs tuo pakolämpömittari olis edullisin hommata..?
hdj 80 -90
4.2td
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

kannattaa varmaan harkita laakerin vaihtoa...

hdj:n vakioahdin ct26 riittää yli 200hv tehoille mukavasti coolerin kanssa.
reilua kiloa vois pitää järkevänä ahtopaineena ilman tarkempaa syyniä pakolämmöistä tai pakopaineesta. esim. 1,0-1,2 bar ahtoja ja syöttöä isonnat sen varran, että savun määrä on hillittyä :D

ei tuo ct26:senkaan pakopesä ole kauhean iso, alkaa varmasti ahdistamaan jos ahtoja nostaa reilummin ja syötöt isolla...

omassa projektissa on tuo pakopainemittari on vieläkin asentamatta vaikka turbo onkin hieman isompi, vois olla ihan hyvä tsekata tuo pakopuoli, ettei se vaan käy vähän pieneksi...
nyt oon ajellu n. 1,6 bar ahdoilla ja sapuskaa on riittävästi tarjolla...
kiihdytyksessä jättää vienon savuverhon :lol:
ville-22
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 9:19 pm
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja ville-22 »

oon kans meinannu että se 1.2 bar olis sellainen hyvä määrä ja tietenkin ruokaa sitten sopivasti.. :D täytyy tässä joskus vaihtaa ne laakerit uudestaan kunhan vain aikaa löytyy.. :)
hdj 80 -90
4.2td
pee
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:14 pm
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pee »

hukkiksen letkuun lukkopihdit / tulppa ja testaamaan...

ahtaa "melko" paljon ilman isoja ruuvauksia...
BJ40 1980
slck ry #235
pähäma ry
Maajussi
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 2:20 pm
Paikkakunta: Los Kärköläs

kokeiluja

Viesti Kirjoittaja Maajussi »

Mynan pumppu+iso holsetin H1+cooleri=2,3 bar =ei kestäny ainakaa mul :lol: :twisted: Kampura katkes....tais olla jo vanhoja sota vammoja...
Pähäma
ville-22
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 9:19 pm
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja ville-22 »

pee kirjoitti:hukkiksen letkuun lukkopihdit / tulppa ja testaamaan...

ahtaa "melko" paljon ilman isoja ruuvauksia...

kokelin noin mut rupes hirvittämään kun meni viisari melko herkästi pohjaan ( 1,5bar ) olis menny varmaan enemmänkin jos olis lukemia ollu mittarissa enemmän :lol: pitää vielä yrittää vähän hienosäätää.. :D
hdj 80 -90
4.2td
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Re: kokeiluja

Viesti Kirjoittaja komk »

Maajussi kirjoitti:Mynan pumppu+iso holsetin H1+cooleri=2,3 bar =ei kestäny ainakaa mul :lol: :twisted: Kampura katkes....tais olla jo vanhoja sota vammoja...
Sehän pikkasesta suuttu :D :D :D :D :D :D :D :roll: :lol: :)

EDIT: onko heittää arviota millaisia kaakkeja moisilla virivireillä saa ko. pannusta irti?
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Maajussi
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Elo 27, 2008 2:20 pm
Paikkakunta: Los Kärköläs

juu

Viesti Kirjoittaja Maajussi »

Ei mitn havaintoo.Kaikki muutokset oli edellisen omistajan tekemiä.....me vaa haettii äärilaitaa.Hukkis ku oli käytös ni 1,3 oli ahtoo muttaku laitto mig lanka suuttimen hukkiksen letkuu ni rupes ahdon alanenki hakemaan sitä äärilaitaa :twisted: :twisted: ......kivaa oli ja ois ollu enempikin jos kytkytin ei ois sutinu kolmosta isommilla pykälillä.Näin jälkeenpäin ajateltuna olihan tuo melko kallis kokeilu..... :lol:
Pähäma
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: juu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

mulla on semmonen kutina, että 300 kaakkia vois saaha irti ihan vakio suuttimilla, kunhan pumppua on peukaloitu osaavalla pajalla, se pumppu piisaa sinne 400hv lähelle :twisted:
sitten onkin eri asia mistä tuo porsii kun oikein kiusataan,mutta alakerrasta aika varmasti...
pitää katsoa tuleeko tuo oma hodari vielä penkitettyä kevään aikana, kunhan sitä vielä ehtii vähän hienosaatämään...(syöttöä hieman isommalle, kun ahtojen nosto kavensi sitä voimasavua jonkinverran)
tuntuu vaan, että tuo hx35 jää vähän pieneksi ylhäällä...
tavoite olis, että tuo piirtäs lapulle jotakin +270hv:n lukemia :lol:
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

2,3bar... jos cooleri on riittävä ja kaikki muukin kohallaan niin teoriassa 300-400hv. Käytännössä kaikki muu ei ehkä ole niin kohdallaan. Esim. samasta alakerrasta kun otetaan 300+ kaakkia marinekäytössä jatkuvasti, niin puristussuhteena näkyvät käyttävän 15-16:1 noissa kaupallisissa tuotteissa (tätähän käytetään useissa venemoottorimerkeissä). Niissä käytetyistä ahdoista ei minulla ole tietoa, mutta varmaan parin kilon luokkaa. Rakenteissa niissä on tehty muutakin pientä viilaamista. Autossa vakiopuristussuhde 18,6, siitä voi jo jotain johtopäätöksiä tehdä kestävyydestä noilla paineilla. Tosin autokäytössä tuo tehonkäyttö on varsin onnettomia rykäisyjä verrattuna marinekäyttöön, jossa vedetään tunnista toiseen usein 80-100% teholla. Periaatteessa se alakerta on vahva.

Autokäytössä vakionakin tahtoo olla ongelmia mäntienkin kanssa, tulee usein halkeamia lämmöstä. 1,2 kilolla cooleri on jo oltava ja pakoputkiston vastapaine pitää saada pienemmäksi, se on alkujaan kauhia. Putkistossa riittää jo aika pitkälle kun korvaa keskimmäisen ison pöntön virtaavammalla, se on se mikä siellä vastustaa, ne pienet pöntöt ei vastusta juuri mitään kun ne on läpireiällä. Ja pumpuissa tahtoo vielä usein ennakonsäätimet takkuilla, ei paranna kestävyyttä sekään. Jos ilman mitään muutoksia lykkää 1,2 kiloa koneeseen, ei kannata hirveesti hämmästyä jos se ei kestäkään nipussa yhtä kauan kuin vakio. Siitähän tässä kai on kyse että kestääkö lähellekkään samat kilometrit?
TP
pee
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:14 pm
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pee »

joko tämä porsi ?
BJ40 1980
slck ry #235
pähäma ry
Vastaa Viestiin