Menikö se oikeesti poikki, vai lähti akselista irti? Se on akselissa kartiolla kiinni, tarttuu siihen painamalla. Ongelma on vaan siinä mihin asentoon sen laittaa että mittari näyttää oikein. Vaikka mittarinlasi irrallaan ajaa satasta GPS:n mukaan ja tökkää siihen?
Voi olla, että sinne mittariin on noussut vaijeria myöten öljyä joka pakkasella jäykistyy ja syntyy liian kova voima viisarille. Mittarissa vaijerin jatkeena pyörivän magneetin ja sen päällä viisarin akselissa olevan alumiinikupin välillä ei saa olla mitään mekaanista yhteyttä.
Toinen ja aika todennäköinen mahdollisuus on magneetin sivuttainen värähtely. Jos laakerit on vähän väljät ja voiteet kuivahtaneet, magneetti voi alkaa värähdellä sivuttain, yleensä kovalla pakkasella. Silloin saattaa mittarin näyttämä lisääntyä, koska koneiston toiminta perustuu pyörrevirtoihin ja magneetin sivuttainen värähtely lisää osaltaan pyörrevirtoja. Tämä vaiva loppuu yleensä kun öljyää laakerit.
Timop kertoikin kaiken olennaisen tuosta mittarin toiminnasta. Purkamallahan se vika selvinnee.
Samalla kun mittaristo on irti (irroittaminen on hiukan hankalaa kun nopeusmittarin vaijeri pitää irroittaa toinen käsi kojetaulun alla nipsukkaa avaten) kannattanee vaihtaa matkamittarin vaseliinit, itsellä alkoi mittaristo hyppiä yli jossain vaiheessa kun alkuperäiset rasvat olivat kangistuneet. Notkeampaa vaseliinia vaan peliin, ja samalla voi säätää kilometrilukeman haluamakseen (etenkin jos mittaristo on toisesta autosta).