Kuva Kuva

120:n vetojärjestelmä?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Nkos
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 2:24 pm

120:n vetojärjestelmä?

Viesti Kirjoittaja Nkos »

Eli miten 120:n neliveto toimii. Onko takaveto silloin kun neliveto ei ole "päällä"? Vai onko kokoajan neliveto mutta saa vain keskilukon napista?

Valaiskaa tietämätöntä :D

-Niko
Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K »

Jatkuva neliveto, keskilukko napista.
-----------------------------------------
-Tapion viljan puimakone-
www.tajukankaan.com
Nkos
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 2:24 pm

Viesti Kirjoittaja Nkos »

okei, lähti perä sivulle vaan niin herkästi että olin ihan varma että on takaveto. no ei se mitää...
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Saattoihan siellä ollakin kaikki voima taka-akselilla,ellei keskilukko ollu kytkettynä...
railai at surffi.net
Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K »

Itse kun vertaan oman ruokakunnan autoja joista toinen on 120-sarjalainen (jatkuva neliveto, taitaa olla torsen tyyppinen?) ja toinen Tatsun Pathfinder (2wd/4wd auto/lukittu 4wd) niin lukitsemattomalla (keskilukko) nelivedolla 120:nen omaa pitoa huomattavasti paremmin. Tatsunissa sen sijaan lähtee paljon helpommin perä irti.

Johtunee siitä, että tuo Tatsuni taitaa tuossa lukitsemattomalla nelivedolla (4wd auto) olla takavetoinen kunnes pito loppuu. Citymaasturityyliin.

Rengastukset noissa on samanlaiset.

Umpihangessa kaivattaessa huomaa, että Tatsunissa joutuu laittamaan keskilukon päälle paljon paljon aikaisemmin. Ruiserissa sitä ei yleensä tarvitse lainkaan.
-----------------------------------------
-Tapion viljan puimakone-
www.tajukankaan.com
Cruiseristi
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 12:01 pm
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Cruiseristi »

120 -sarjasessa toi keskilukon kytkeminen poistaa myös VSC:n käytöstä eli eteneminen vaikeammissa oloissa helpottuu, kun auto ei yritä estää luisuja.Kokeilin hankeen(n.40cm lunta) ajoa ylämäkeen ja eteneminen lakkasi n. autonmitan päähän ilman keskilukkoa ja paikaltaan lähtien.Auto heittäytyi "voimattomaksi" ja kieltäytyi edes yrittämästä etenemistä.Jos olisi ollut edes hiukan vauhtia olis todennäkösesti edennyt hyvin.
Keskilukko päälle ja eteneminen jatkui hetken rutinan ja sutimisen jälkeen :D. Toi ajovakaudenhallinta tuntuu antavan auton "luistella" hieman enemmän kuin esim. noi takaveto MB:t millä oon ajellu (c-sarja ja Vito), joka on ainakin mun mielestä vaan plussaa 8)
Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K »

Jep, paikaltaan lähtiessä voi tosiaan tulla ongelmia kun vsc astuu peliin.
-----------------------------------------
-Tapion viljan puimakone-
www.tajukankaan.com
ahku1
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 5:21 pm
Paikkakunta: pirkkala

Viesti Kirjoittaja ahku1 »

Onkos toi ajovakaudenhallinta kaikissa 120:ssä vai?
Avatar
Janne Hartikainen
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 17, 2009 12:12 pm

Viesti Kirjoittaja Janne Hartikainen »

Mulla on manuaali j120 -03 neekerimalli ja minkäänlaista ajonvakautusta tai luistonestoa ei löydy, ABS sentään löytyy
J120
ahku1
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 5:21 pm
Paikkakunta: pirkkala

Viesti Kirjoittaja ahku1 »

Kyselin, kun iskä haki Belgiasta 120:sen -06 vuoden. Myyntiilmotuksessa ei mainittu vsc:tä. Nyt kun kokeiltiin niin kyllä siinä on se.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Käsittääkseni tätäkin mallia löytyy maailmalta vanhan liiton nelikolla eli ilman keskitasauspyörästöä ja kytkettävällä nelivedolla.

Kannattaa selvittää tarkalleen jos tuontikonetta halajaa...
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Luigi81 kirjoitti:Saattoihan siellä ollakin kaikki voima taka-akselilla,ellei keskilukko ollu kytkettynä...
Ei voi olla, keskitasauspyörästö on torsen-rattailla oleva planeettatasauspyörästö, mikä jakaa voimaa eteen-taakse suhteessa 35-65 tai päinvastoin tai kaikkea siltä väliltä. Ja napilla keskitasauspyörästö lukkoon.

FJ:ssä sama (manuaalissa), mutta keskitasauspyörästö kepillä kiinni.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
JES
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 6:40 pm
Paikkakunta: Sipoo

Cruiserin jakiksesta

Viesti Kirjoittaja JES »

Olenko ymmärtänyt oikein? Eli 90, 120 sekä 200 sarjalaisissa jakiksessa ketju ja 80 ja 100 sarjalaisissa rattaat jos puhutaan meillä myydyistä malleista eikä mistään aavikkoversioista.
SLCK #364
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

90 sarja näyttää räjäytyskuvien mukaan ketjuvetoiselta! Hyvä, vai huono?
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Vastaa Viestiin