Kuva Kuva

Muutama kysymys HDJ:tä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Muutama kysymys HDJ:tä

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Autona on HDJ 80 vm:-90 1HD-T koneella.

Osaako kukaan kertoa missä kohti syöttöpumppua sijaitsee tuossa kierroslukumittarin anturi?

Mikä mahtaa olla tulossa vaihdelaatikkoon, kun kakkosta tai kolmosta päälle laittaessa hieman ns. kurahtaa laatikko. Jos oikein helvetin varovasti/rauhallisesti vaihtaa niin ei kurahda.

Onko kukaan asentanut tuollaiseen turbo timeria. Mihin johtoon se timerin piuha täytyy laittaa tuossa pumpussa, Eli missä on sammutin pumpussa.

Kiitos vastanneille.

T:J :twisted:
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

HJ60:sessä jenkakellon anturi on kytkinkopassa.
Tollaset rusahtelut saattaa johtua liian kuluneista synkroneista.
Onkohan siihen vaihdeltu lootaöljyjä ja onkohan siellä öljyjä ollenkaan?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

tuo kierrosluvun anturi on keulasta katsottuna pumpun vasemmalla puolella, siihen menee ne pari johtoo.. ja ahtaassa paikassa. omassa hdj:ssä lopetti kiekka mittari kesällä toiminnan.. mut ei oo kerinny kattoo et missä vika kun toimeen on tullut ilmankin :)

ja eiköhän ne synkrot kurahtele tai sit kytkin ei irrota kunnolla..

sammutin löytyy nestepään yläosasta.. se on kierroslukuanturin lisäks ainoo paikka mihi tos menee johtoja :)
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Varmaan alkaa olla synkroissa sanomista, mutta öljylläkin voi olla merkitystä. Minulla olleessa manuaalivaihteisessa oli ohjekirjassa vaihteistoöljyn suosituksena GL3. Ei se kyllä kurahdellut mutta välillä "tökki" keppi vastaan. Oli jo hommattuna GL4 öljyt, GL3:a ei missään ollut, mutta jäi kokeilematta kun auto pöllittiin alta. Yleensähän aina työnnetään sitä GL5:ttä joka reikään kun sehän on "parempaa". Kannattaa ainakin kokeilla tuo ennen synkroremppaa.
TP
Eqoistig
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 7:05 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Eqoistig »

Pelkkää GL-5 ei ikinä laatikkoon jos suosituksena on jotain muuta. Vitonen on pääasiassa peräöljy ja ei laatikkoon ellei erikseen vaadita. GL-4/5 voi tunkea aika huoletta joka reikään.
Avolava lankku
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Eqoistig kirjoitti:Pelkkää GL-5 ei ikinä laatikkoon jos suosituksena on jotain muuta. Vitonen on pääasiassa peräöljy ja ei laatikkoon ellei erikseen vaadita. GL-4/5 voi tunkea aika huoletta joka reikään.
Juurikin näin, ei GL5:sta ainakaan Toyotan vaihdeaskiin. Vois myös kokeilla jotain pösölle/sitikalle tarkoitettua laatikkoöljyä, sen lisäaineistus on sellanen että auttaa synkronointia.

Ex-jetta-vainaassa hävis kakkosen rusahtelu saman tein kun vaihdoin tollaset ölpät.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
vares
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 8:23 pm
Paikkakunta: oulunlääni

Viesti Kirjoittaja vares »

ainakaan teboilin gl-vitosta ei kannata laittaa,kerran laitoin hodarin laatikkoon ni sen jälkeen ei tahtonu mennä mikään vaihe päälle,paripäivää ajelin ja vaihoin valmetin laatikko öljyt tilalle ni alko meneen taas vaihteet niinku pitääkin
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pakko mainostaa, että 61:n synkroviat hävisivät lähes kokonaan, kun vaihdoin Redlinen öljyt laatikkoon. Samoin kovilla pakkasilla menee vaihteet sisään yhtä helposti kuin kesäkelillä. Täällä lisätietoa öljyistä: http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
#428
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Noista tuoreemmista en tiiä mutta bertan lootassa GL5 pelaa kohtuullisesti. Himpun verran jäykempi kylmänä mutta lämmettyään ei mitn ongelmaa.
Pitäshän sillä tulla tolkumpi öljykalvo kuin GL4:lla eli kovaan ajoon GL5 ;)
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tolkumpi öljykalvo joo, kun GL-5 on hypoidivetopyörästöille, mutta onko se laatikossa parempi ku GL-4 joka on tehty synkronoiduille vaihteistoille.

Ihan oikean öljymaahantuojan edustaja mulle joskus selvitti, ku omien käsitysten varmistamiseksi kyselin, isompi numero ei oo parempi, vaan tarkottaa eri normia.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

kannattaa luke omistajan käsikirja!!!!!
mulla hj:n aapisessa suositus laatikkoon gl-4 tai gl-5
perään gl-5
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Ei GL luokitus varsinaisesti vaikuta öljykalvon paksuuteen, vaan tarkoittaa eri käyttötarkoituksiin tehtyä lisäaineistusta. GL5 on hypoidipyörästöille, eli keskenään liukuville hammaspyörille tarkoitettu lisäaineistus. Voi olla liian "liukasta" synkronoinnille. Jos haluaa paksumpaa öljykalvoa, pitää laittaa viskositeetiltaan jäykempää öljyä. Myöskään ei pidä laittaa missään tapauksessa 10W30 GL4/GL5 luokiteltuja yleisöljyjä, laakeroinnit ei pitemmän päälle kestä niin pientä viskositeettia kun ne on suunniteltu jäykemmille öljyille. Eri juttu traktoreissa.
TP
snakerock
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 9:49 pm
Paikkakunta: Pohojois-pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja snakerock »

Moro! Muutama päivä sitte kävin ostaan toyotan liikkeestä ommaan HDJ80:seen vm.1990 ölijyt perriin jakolaatikkoon ja vaihelaatikkoon(manuaali). Myivät Castrolin Syntrax 75w-90! Perriin oon vaihtanu mutta laatikoihin en oo vielä kerinny!
kiituri
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:46 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

öljyjä lootaan

Viesti Kirjoittaja kiituri »

no niin nythän tässä on tullut jo lähes koko kirjo haukuttua tai kehuttua.
mitähän ölkkää sitä laittas lopen sinne hdj:n vaihelootaan?
niin näkis paraneeko vai paheneeko kylmänä vaihteiden päälle meno.
oiskohan tuo toyotan suosittelema castroli syntrax 75w-90 vai se hessun kehuma redline: vaihtoehtoja näkyy olevan kolme mikähän nuista on se paras?
MTL® synkroniöljy
70W80 API GL-4

MT-90 synkroniöljy
Vastaavat ominaisuudet kuin MTL mutta 75W90 GL-4 (viskositeetti vastaa 10W40 moottoriöljyä)

75W90NS synkroniöljy
Vaihteistoihin joissa vaaditaan GL-5 öljyä
J90-97
volvo C303
hdj80-90
+grizzly 660
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: öljyjä lootaan

Viesti Kirjoittaja Hilari »

tai sitten shellin transaxle oil 75w90 voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
tuskin on hintaeroa isommin ainakaan castrolin kanssa.
tuota mulla on perissä, jakolaatikossa ja keskitasauspyörästössä.
niin keppilaatikollisissa oon pitäny askissa ja mun mielestä toimii siellä hyvin.
Vastaa Viestiin