Sivu 1/1
HJ-60 hehkuhäikkää
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 9:25 pm
Kirjoittaja Kimble
No niin. Hojossa vm-83 on samanlainen käynnistysprobleemi kuin tuossa:
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... .php?t=654
Kun en sähköstä mitään ymmärrä niin tavasin haynesin manuaalia ja siinä annetaan ohjeet missä järjestyksessä tuota vikaa aletaan etsimään.
1) tsekataan että hehkut yhdistävään lattaan tulee jännitettä silloin kun virta on päällä
2) tsekataan hehkujen sulakkeet (glow fuse) ja moottorin sulake (engine fuse)
3) sitten tutkitaan "pre-heating timer"in toiminta navoista mittaamalla
ja niin edelleen.
Haynesissa puhutaan useasta mittaamisesta: "continuity", "no voltage", "battery voltage" (millä mittarilla?) . Mittarin kuvassa on ohmi ruudulla ja puhutaan laitteesta nimellä "ohmmeter" ja mitata pitäisi "continuity" eli kai johtavuus.
Minkälainen mittari pitää hommata, jotta saan hehkutuksen kondikseen ennen syyskylmiä? Resistanssimittari? Jännitemittari?

Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 10:01 pm
Kirjoittaja Gravehill
Ihan tavallinen yleismittari käy, jatkuvuuden saa mitattua mittarin ollessa ohmiasennos tai jos on deluxe mittari niin "piipillä".
Okay
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 10:04 pm
Kirjoittaja Kimble
Jollapaku kirjoitti:Ihan tavallinen yleismittari käy, jatkuvuuden saa mitattua mittarin ollessa ohmiasennos tai jos on deluxe mittari niin "piipillä".
Thanks,
käppäilen lähimpään varaosapuotiin ja investoin mittariin. Katsotaan saadaanko hehkutus pelittämään...

Lähetetty: Ti Elo 23, 2005 7:23 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Halvimmilla mittareilla pystyy kyllä mittaamaan jännitettä ja
vastusta, mutta niissä virran mittaus kyky on mitätön.
Satsaamalla vähän lisää euroja saa mittarin jolla voi mittata
jopa 20 A virtoja !
Lähetetty: Ti Elo 23, 2005 10:18 pm
Kirjoittaja Kimble
Hommasin ClaesOhlsonilta tuommoisen pelin:
Kyllä se jotakin näyttikin. Ja vinkuu jos on kontaktia.
Mutta sitten itse asiaan. Mittailin hehkujen toimintaa, hehkut yhdistävään lattaan tuli virtaa.
Kuskin puolen jalkatilassa olevasta releestä lähtevä piuha ei antanut lukemia Haynesin oppaan mukaisesti (1-napa ei antanut lukemia, vaikka oli virta päällä virta-avaimesta). Liitinkin oli erilainen - sellainen minkä Haynes väitti kuuluvan "70 and 80 series, 1990 and later" autoihin.
Sitten menin eteenpäin ja koitin löytää konehuoneesta llisää releitä.
Koitin löytää konehuoneesta esitettyä relettä "Glow plug relay terminal", joka pitäisi olla helppo löytää. En löytänyt.
Missä sen pitäisi olla? Onko se tuolla lampun valokiilassa kaikkien putkien takana?
Lähetetty: Ke Elo 24, 2005 7:10 am
Kirjoittaja TOHJ61
Muistaakseni rele on siinä ilmanputsarin vieressä sisälokarissa?
Oletko tarkastanut lattojen liitokset, sekä hehkujen kunnon
( kipinätesti ).
No niin.
Lähetetty: Ke Elo 24, 2005 8:21 pm
Kirjoittaja Kimble
Siis mittailin uudella mittarillani Haynesin ohjeen mukaisessa järjestyksessä releitä yms. sähköjuttuja.
Konehuoneen (nokasta katsottaessa) vasemmassa pyöräkotelossa on kiinni kaksi relettä, joista toisen epäilen olevan tuo hehkutuksen rele. Tein oppaan mukaisesti ns. jumperin jolla otin sähköä akusta kokeillaksesi naksuuko rele. Sähköt kytkettyäni ns. "huomasin", että se toinen on starttimoottorin rele. Ainakin mulla. Toinen naksui kuten releen pitääkin.
Seuraavaksi akuista miinukset irti, hehkujen latta irti ja hehkuja kokeilemaan. Ensimmäinen hehku vaikutti hiljaiselta, muut antoivat piipin. Vaihdoin tuon ensimmäisen hehkun. Osat paikoilleen ja kappas: auto hehkutti lyhyeen kuten ennenkin (valo sammuu ehkä 3:ssa sekunnissa, konehuoneesta kuuluu joku (releen?) naksahdus ehkä 10 sekunnin kohdalla). Kone käyntiin ja voilá - ei enää muutaman sekunnin valkoista savupöllähdystä. Ilmeisesti onnistuin korjaamaan ajokin tai sitten se oli auringon niin lämmittämä ettei hehkutusta olisi tarvittukaan.
Seuraan tilannetta.
Lähetetty: Pe Syys 16, 2005 6:22 pm
Kirjoittaja AnttiH
Meikäläisen Hojossa alkoi tuo sama hehkutusvika/ominaisuus pari viikkoa sitten, ja täräyttelin sitä aikani ilman hehkuja käyntiin ja savu oli pihassa, kuin kumisaappaita polttelis.
Eka halla-aamu, kun sattui, niin jäi cruiseri pihaan, kun joku tyhmä meni sahaamaan akut tyhjiksi

Tänään irrottelin hehkujen välisen virtakiskon liittimet, näytin hieman viilaa ja kuparitahnaa, pätkän kiskoa jouduin tekemään uusiks, oli niin pahoin poikki hapettunut. Pyöräkuormaajasta apuvirtaa ja räjäytin tulille. Nyt tuntus hehkuvan normaalisti, eikä mitään mittauksia tarvinnut tehä, eli vika oli vain ja ainoastaan löysissä ja räkääntyneissä liitoksissa.
Prkl taas häikkää
Lähetetty: Ke Marras 09, 2005 4:27 pm
Kirjoittaja Kimble
No niin. Taas on häikkää hehkuissa. Pitänee ostaa koko setti hehkuja uusiksi. Soitin kauppaan ja hinta itäkeskuksen Toyotalla oli about 23 egee per tulppa, siis n.138e/ satsi! Miten on, onko tarviketulpista mihinkään ja mistä niitä kannattaisi etsiskellä vai onko nuo Toyotan omat niin hyviä että kannattaa sijoittaa?
Entäs tuo hehkut yhdistävä latta? Sen hinta toyotalla oli reilu 30 egee - aika paljon yhdestä alumiinliuskasta. Onko kokemuksia tarvikkeesta/ mistä tuo kannattaisi tehdä itse? Alumiinista ja kutistemuoviputkesta/sähköteipistä? Nykyinen alkaa olla aika huonokuntoinen.
Lähetetty: Ke Marras 09, 2005 5:09 pm
Kirjoittaja Hanhivaara
Mulle on isot pojat joskus neuvonut että hehkut kannattaa uusia kaikki kerralla. Tuppaa kuulemma käymään niin kuin Kimblelle että ikä on täynnä muillakin, jos yksi on jo poikinut. Lisäksi olen todennut että kipinätesti ei ole luotettava. Kun hehkun ottaa irti ja lyö akusta sille virtaa, niin voipi olla että hehkuu vain osittain. Tämmöinen vajaahehkuinen läpäisee vielä kipinätestin, mutta oikeesti siitä ei ole enää mihinkään. Joku fiksumpi osaa varmaan mitata vastuksenkin, muttei meikäläinen.
Lähetetty: Ke Marras 09, 2005 9:17 pm
Kirjoittaja Vieras
motonetissä hehkut 8,50 e/kpl