Sivu 1/2

mitä vaseliinia olette käyttäneet naparemontissa?

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 6:47 pm
Kirjoittaja pemaripoju
koitin haeskella mitä vaseliinia sinne murrokseen ja pyöränlaakeriin olis hyvä laittaa, mutta ei oikeen löytynyt! ennemmin olen käyttänyt sellaista mustaa tai vaaleeta, mutta tuntuu ruostuvan laakeripinnat ja sitten löystyy nopeeta. olisko esim toi motonetin kaupaama vesivaseliini hyvää vai laitanko sitä mitä hyllystä käteen osuu?

sitten toinen asia.
mikä oli se esikiristys momentti johon noi navat pitää kirrata! siitä pyörän mutterista vedettynä se oli jotain kiloja?

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 6:55 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Murrokseen Molya ja samaa laakeriin.

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 7:45 pm
Kirjoittaja pemaripoju
no eikös toi musta ole yleensä sitä moly rasvaa?

Lähetetty: To Joulu 31, 2009 10:39 pm
Kirjoittaja Arwi
Pitkäsyinen petro-canada kestää öljyä paremmin mutta on kylmänä mielestäni jäykempää.

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2010 11:59 am
Kirjoittaja Henri
Shell Retinax....

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2010 12:41 pm
Kirjoittaja IironSika
Sitä mitä sattuu käteen osumaan. Ei se siellä kumminkaan kauaa pääse vanhenemaan... :lol:

Lähetetty: Pe Tammi 01, 2010 10:55 pm
Kirjoittaja Blis
Arwi kirjoitti:Pitkäsyinen petro-canada kestää öljyä paremmin mutta on kylmänä mielestäni jäykempää.
tätä tulee itellä käytettyä, semmosta punasta töhnää...

Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 4:17 pm
Kirjoittaja timop
Toijotan kirja sanoo että mölyä pitäs olla ja 3/4 tilavuudesta täytetään. Puoltoista patruunaa olen laittanu HDJ:n napoihin per puoli ja on nuo matkassa pysyneet. Tiivisteet pitää olla kunnossa.

Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 6:10 pm
Kirjoittaja pemaripoju
sinne on tulossa uudet tiivistesarjat joka paikkaan englannista!

mitähän jos laittais tota punasta sinne murroksen ympärille ja pyöränlaakereihin mustaa molya?

mikähän se esikiristys momentti oli?

Lähetetty: Ti Tammi 05, 2010 8:07 pm
Kirjoittaja JIIHAA
timop kirjoitti:Toijotan kirja sanoo että mölyä pitäs olla ja 3/4 tilavuudesta täytetään. Puoltoista patruunaa olen laittanu HDJ:n napoihin per puoli ja on nuo matkassa pysyneet. Tiivisteet pitää olla kunnossa.
Pitääkös tuo määrä murrokselle laittaa siitä reiästä jossa on se neliökantainen tulppa vai miten sinne muuten saa tuommosen määrän vaseliinia saa? Kysympähän vaan kun juuri tein olka-akseliin laakeriremontin :roll:

Lähetetty: Pe Tammi 08, 2010 5:32 pm
Kirjoittaja pemaripoju
mites ku ostin ikh punaruskeeta vaseliinia jossa luki että erityisesti vedelle alttiisiin kohteisiin, mutta ei nopeasti pyöriviin laakereihin, koska on jäykkää! onko pyöränlaakeri nopeasti pyörivä? käyttölämpötila oli
-25-120astetta.

varuiks ostin normi mustaa molyä, siinäkin oli käyttöämpötila
-25-120astetta.

ja kai se murroksen pesä pitää täyttää kasausvaiheessa melko täyteen, kun eihän siitä tulpasta saa laitettua ainakaan olkalaakereihin asti kunnolla.

Lähetetty: Pe Tammi 08, 2010 6:32 pm
Kirjoittaja hj60
Nivel ja pesä pitää täyttää kasausvaiheessa, ja tulpasta voi ruutata vielä lopuksi. Se "ylimääränenhän" on siellä nivelen ulkopuolella siksi ettei nivelen sisältä pääsis rasvat karkuun sinne välitilaan.

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2010 10:24 am
Kirjoittaja timop
Joo, ja minä tinttasin vielä pallon ja kääntöpään välinkin melkeen täyteen. Ei ole pallo heti ruosteessa ja tiivisteet kappaleina. Hyvin se siellä pysyy kun on ne ehjät tiivisteet. Ja näin siinä tehtaan ohjeessakin sanotaan. Sitä pitää olla siellä oikeesti paljon.

Jaa että miten sen sinne saa? Ainakin kasausvaiheessa helpoiten silleen, että tyrkkää sen patruunallisen 11 numeron kouraan, ja siitä kun hierasee, niin hyvin menee perille asti. Kynsien alle tosin menee mustaa... no, en ole muita menetelmiä kokeillu.

Ropun kautta onnistuu varmasti kanssa, rasva menee sinne pallon yläosaan, ja leviää sieltä joka paikkaan kun sitä vaan on tarpeeksi. Kyllä se siellä ajaessa paikkansa hakee, ja liika tulee sieltä kyllä omineen ulos, ei se liiasta rasvasta ainakaan hajoa. Murros on tietenkin hyvä täyttää aina ennen kiinnitystä.

Lähetetty: Pe Tammi 15, 2010 10:41 am
Kirjoittaja pemaripoju
ajattelin irrottaa murrokset vetareista ja täyttää nekin kunnolla vassulla sisältä, kun on tainnut öljyt huuhtoa suurimman osan pois! aina olen laittanut noi paikat niin täyteen vaseliiniä kun on mennyt, ja niistä on kyllä tullut osa piakkoin pihalle ku tiivisteet on ollut mitä ovat!
saa nähdä taas kuinka helposti irtoo vetari murroksesta.
joskus laitoin pitkän putken sisälle ja sitten vaan huidoin pakettia lattiaan päin vaneerin päälle kunnes irtos.

Lähetetty: To Helmi 04, 2010 12:56 pm
Kirjoittaja JF
Mölyrasvaa ei suositella käytettäväksi vierintälaakerien kanssa, ainakaan pyörän laakereissa.

Esimerkiksi: http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds. ... enDocument

Tarkkaa syytä en tiedä, voisi liittyä välyksiin, osien kontaktityyppiin (vierintä eikä hankaus) tms. Molybdeenidisulfidi muodostaa sellaisia teräspintoihin takertuvia liuskoja, jotka liukuvat herkästi toisiaan vasten. Murrosnivelissä ja muissa liukulaakeroiduissa kohteissa sen käyttö taas on hyvinkin suositeltavaa.

SKF:n rasvaluettelossa suositellaan MoS2-rasvaa käytettäväksi vain hitaasti liikkuvien ja erittäin voimakkaasti kuormitettujen vierintälaakereiden kanssa.

Esim: http://www.skf.com/files/149801.pdf