Kuva Kuva

mitä vaseliinia olette käyttäneet naparemontissa?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

mitä vaseliinia olette käyttäneet naparemontissa?

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

koitin haeskella mitä vaseliinia sinne murrokseen ja pyöränlaakeriin olis hyvä laittaa, mutta ei oikeen löytynyt! ennemmin olen käyttänyt sellaista mustaa tai vaaleeta, mutta tuntuu ruostuvan laakeripinnat ja sitten löystyy nopeeta. olisko esim toi motonetin kaupaama vesivaseliini hyvää vai laitanko sitä mitä hyllystä käteen osuu?

sitten toinen asia.
mikä oli se esikiristys momentti johon noi navat pitää kirrata! siitä pyörän mutterista vedettynä se oli jotain kiloja?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Murrokseen Molya ja samaa laakeriin.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

no eikös toi musta ole yleensä sitä moly rasvaa?
Avatar
Arwi
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2007 10:02 am
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Arwi »

Pitkäsyinen petro-canada kestää öljyä paremmin mutta on kylmänä mielestäni jäykempää.
SLCK#419
- MMC -
-MAC-
Kuva
Henri
Viestit: 6
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 2:13 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Henri »

Shell Retinax....
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Sitä mitä sattuu käteen osumaan. Ei se siellä kumminkaan kauaa pääse vanhenemaan... :lol:
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Arwi kirjoitti:Pitkäsyinen petro-canada kestää öljyä paremmin mutta on kylmänä mielestäni jäykempää.
tätä tulee itellä käytettyä, semmosta punasta töhnää...
HJ61 -87
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Toijotan kirja sanoo että mölyä pitäs olla ja 3/4 tilavuudesta täytetään. Puoltoista patruunaa olen laittanu HDJ:n napoihin per puoli ja on nuo matkassa pysyneet. Tiivisteet pitää olla kunnossa.
TP
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

sinne on tulossa uudet tiivistesarjat joka paikkaan englannista!

mitähän jos laittais tota punasta sinne murroksen ympärille ja pyöränlaakereihin mustaa molya?

mikähän se esikiristys momentti oli?
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

timop kirjoitti:Toijotan kirja sanoo että mölyä pitäs olla ja 3/4 tilavuudesta täytetään. Puoltoista patruunaa olen laittanu HDJ:n napoihin per puoli ja on nuo matkassa pysyneet. Tiivisteet pitää olla kunnossa.
Pitääkös tuo määrä murrokselle laittaa siitä reiästä jossa on se neliökantainen tulppa vai miten sinne muuten saa tuommosen määrän vaseliinia saa? Kysympähän vaan kun juuri tein olka-akseliin laakeriremontin :roll:
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

mites ku ostin ikh punaruskeeta vaseliinia jossa luki että erityisesti vedelle alttiisiin kohteisiin, mutta ei nopeasti pyöriviin laakereihin, koska on jäykkää! onko pyöränlaakeri nopeasti pyörivä? käyttölämpötila oli
-25-120astetta.

varuiks ostin normi mustaa molyä, siinäkin oli käyttöämpötila
-25-120astetta.

ja kai se murroksen pesä pitää täyttää kasausvaiheessa melko täyteen, kun eihän siitä tulpasta saa laitettua ainakaan olkalaakereihin asti kunnolla.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Nivel ja pesä pitää täyttää kasausvaiheessa, ja tulpasta voi ruutata vielä lopuksi. Se "ylimääränenhän" on siellä nivelen ulkopuolella siksi ettei nivelen sisältä pääsis rasvat karkuun sinne välitilaan.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Joo, ja minä tinttasin vielä pallon ja kääntöpään välinkin melkeen täyteen. Ei ole pallo heti ruosteessa ja tiivisteet kappaleina. Hyvin se siellä pysyy kun on ne ehjät tiivisteet. Ja näin siinä tehtaan ohjeessakin sanotaan. Sitä pitää olla siellä oikeesti paljon.

Jaa että miten sen sinne saa? Ainakin kasausvaiheessa helpoiten silleen, että tyrkkää sen patruunallisen 11 numeron kouraan, ja siitä kun hierasee, niin hyvin menee perille asti. Kynsien alle tosin menee mustaa... no, en ole muita menetelmiä kokeillu.

Ropun kautta onnistuu varmasti kanssa, rasva menee sinne pallon yläosaan, ja leviää sieltä joka paikkaan kun sitä vaan on tarpeeksi. Kyllä se siellä ajaessa paikkansa hakee, ja liika tulee sieltä kyllä omineen ulos, ei se liiasta rasvasta ainakaan hajoa. Murros on tietenkin hyvä täyttää aina ennen kiinnitystä.
TP
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

ajattelin irrottaa murrokset vetareista ja täyttää nekin kunnolla vassulla sisältä, kun on tainnut öljyt huuhtoa suurimman osan pois! aina olen laittanut noi paikat niin täyteen vaseliiniä kun on mennyt, ja niistä on kyllä tullut osa piakkoin pihalle ku tiivisteet on ollut mitä ovat!
saa nähdä taas kuinka helposti irtoo vetari murroksesta.
joskus laitoin pitkän putken sisälle ja sitten vaan huidoin pakettia lattiaan päin vaneerin päälle kunnes irtos.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Mölyrasvaa ei suositella käytettäväksi vierintälaakerien kanssa, ainakaan pyörän laakereissa.

Esimerkiksi: http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds. ... enDocument

Tarkkaa syytä en tiedä, voisi liittyä välyksiin, osien kontaktityyppiin (vierintä eikä hankaus) tms. Molybdeenidisulfidi muodostaa sellaisia teräspintoihin takertuvia liuskoja, jotka liukuvat herkästi toisiaan vasten. Murrosnivelissä ja muissa liukulaakeroiduissa kohteissa sen käyttö taas on hyvinkin suositeltavaa.

SKF:n rasvaluettelossa suositellaan MoS2-rasvaa käytettäväksi vain hitaasti liikkuvien ja erittäin voimakkaasti kuormitettujen vierintälaakereiden kanssa.

Esim: http://www.skf.com/files/149801.pdf
Viimeksi muokannut JF, To Helmi 04, 2010 1:15 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin