Sivu 1/1
hj 60 ahtaminen.
Lähetetty: Pe Elo 19, 2005 10:12 am
Kirjoittaja Vieras
Nyt olisi kysymys aiheesta hj 60 ahtaminen. Eli kokemuksia on bensamoottorien ahtamisesta paljon,mutta diesel moottoreita ei ole tullut ahdettua. Perus periaatehan on se että ahtaessa vakio pumpulla(syöttöä lisätty) seos rikastuu kautta käyntialueen, MUTTA tämähän aiheuttaa sen että alakierroksilla moottori käy todella rikkaalla ja nostaa mäntien lämpötilaa suhteettoman paljon, sitten ajetaan matalalla ahdolla(koska en tiedä mitä kone kestää) palaminen on entistä kuumempi. tämähän yleensä sen männän sulattaa.
Eli toisin sanoen, Minkä kokoinen ahdin tulisi olla 4.0 diesel moottorissa. syöttöpumpun muuttaminen?? Vai onko edes mahdollista. mistä saisi tarvittaess hj 61 syöttö pumpun. ymymym.
Auttakaa tietämätöntä Ja neuvokaa
Lähetetty: Pe Elo 19, 2005 8:19 pm
Kirjoittaja Grau
Minulle monesti tulee tyhjiä kohtia, jotka sitten hoksaan joskus aamuyön tunteina unen ja valveen rajamailla, mutta nyt en malta odottaa sinne asti, eli kysyn tässä:
Jos lisäät syöttöä, niin kyllä, seos rikastuu läpi käyntialueen, mutta miten se liittyy turboon? Siis perusmallina, jos et koske syöttöön ja lyöt vaan turbon kiinni, niin käsittääkseni kone käy laihemmalla, sitä laihemmalla mitä enemmän ahtoja, noin niinkuin periaatteessa. Toki enemmänhän siitä ruutia saa kun lisää syöttöä...
Tässä on varmasti nyt joku mitä en vaan käsitä...
Lähetetty: Pe Elo 19, 2005 9:39 pm
Kirjoittaja hj
syötön voi säätää myös turbon kanssa silleen ettei anna putken täydeltä savua.
turbon pumpussa se säätöhomma pienentää syöttöjä tyhjäkäynnillä ettei savuaisi ja kun tulee ahtoja niin se säätää syötöt normaaliin.
turbon koon voit selvittää paikallisen turbo huollon/korjaamon kanssa (riippuu paljon käyttö tarkoituksesta).
turbossa kannattaa ottaa myös huomioon mahdollinen pakoputki jos on turbon jälkeen monta jyrkkää mutkaa heti kannattaa sanoa turbon tekiälle siitä (en oo varma mut pitikö laittaa hf siipi)
kuopiossa pro motorssi piti mittatilaus turbolla 850ekee
no siinä ens alkuun......
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 6:19 am
Kirjoittaja Vieras
GRAU.
Olet oikeassa siinnä ahtamisjutusta, Mutta, kyse onkin nyt siittä että syöttöä joutuu lisäämään kun ahdat moottoria, vaparin pumpussa ei ole ahtopaineen mukaan säätyvää kalvoa vaan alipainetta haisteleva kalvo. jos ruuvvaa vain syöttöä lisää niin se tuhoaa ajanmittaan koko pannun.
T:Jokke
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 7:40 am
Kirjoittaja timop
Kyllä Jokke on ihan oikeella hajulla tossa pumpun säädössä. Jos ahdetun vaparin syöttö säädetään oikeaksi maksimiahdolla ilman ahtopaineen kompensaattoria, seos on liian rikas tyhjäkäynniltä lähelle maksimiahtoa. Ahtopaine kun ei kasva lineaarisesti moottorin kierrosluvun mukaan. Jos taas välialue säädetään järkeväksi, ei ahtamisesta saada täyttä hyötyä.
HJ61:n turbokoneen pumppu ei ehkä käy sellaisenaan, se kun on suorasuihku ja vapari on esikammiokone ja niissä voi olla erilaiset "käyrät". Ruikutuspaineet on suorasuihkussa paljon isommat, mutta sillä ei kai olisi merkitystä, pumppuhan vain polkee suutinta vasten ja suutin päästää läpi siihen säädetyllä paineella. Pumppujen säätöpäät on varmaan mahdollista "risteyttää", pumpun runko näyttää jokseenkin samalta.
Timo
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 8:52 am
Kirjoittaja TOHJ61
Turbotuksesta sen verran, että omaa BJ:tä tehdessä turbolliseksi,
ei siitä tullut paljon tehoa lisää ilman syötön ruuvausta.
Koska entisestä alipaine kalvosta tulikin ylipaine, niin putkea joka
menee kalvolle pitää kuristaa.
Jos sen sulkee kokonaan, niin kierrokset nousee tappiin, muistaakseni 1,6-2mm reikä on hyvä, siis BJ:lle.
Toinen vaihtoehto on asentaa putken väliin kurisrus ventiili, jota
säätämällä löytyy hyvä asento?
Ahdin BJ:ssäni on rajusti ali kokoinen, koska autolla ajetaa lähes
pelkää maastoajoa, jotta se antaa täyden paineen heti tyhjäkäynnin jälkeen?
Ahtopaineet on hirveät, mutta kuitenkaan ei pakokaasujen lämpö
noussut mittauksessa yli 590 °C.
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 12:00 pm
Kirjoittaja Vieras
Minkälainen ahdin olisi sopiva sitten tämän kokoiseen koneeseen.?? Kun tieselin ahtimia on tullut laitettua bensa moottoreihin mutta ei toisin päin.
lähinnä siitä syystä kysyn kun dieselmoottori kiertää vain murto-osan siitä mitä bensamoottori. ajatus olisi laittaa suht pieni ahdin jotta saisi sen heräämään mahdollisimman alhaalla, mutta mikä olisi sopiva? itselläni on garretin gt22 ja gt 18 ahdin ylimääräisenä mutta riittääkö siinnä tuotto 4.0 diesel moottoriin. vai täytyykö se laittaa kahdella ahtimella se ja rykäistä kasaan. kokeilla että ahtaako.??
Kun Tuo tieto taito ei riitä niin ei sitten millään saa sitä sopimaan kaaliin.
Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 2:35 pm
Kirjoittaja mikjus
TOHJ61 kirjoitti:Turbotuksesta sen verran, että omaa BJ:tä tehdessä turbolliseksi,
ei siitä tullut paljon tehoa lisää ilman syötön ruuvausta.
Koska entisestä alipaine kalvosta tulikin ylipaine, niin putkea joka
menee kalvolle pitää kuristaa.
Jos sen sulkee kokonaan, niin kierrokset nousee tappiin, muistaakseni 1,6-2mm reikä on hyvä, siis BJ:lle.
Toinen vaihtoehto on asentaa putken väliin kurisrus ventiili, jota
säätämällä löytyy hyvä asento?
Ahdin BJ:ssäni on rajusti ali kokoinen, koska autolla ajetaa lähes
pelkää maastoajoa, jotta se antaa täyden paineen heti tyhjäkäynnin jälkeen?
Ahtopaineet on hirveät, mutta kuitenkaan ei pakokaasujen lämpö
noussut mittauksessa yli 590 °C.
Kaapataampa taas aihetta hieman. Ekana voisin sanoa että yhel kaveril on hj-60 ja joku muistaakseni switcherin turbo jostain 4L traktorista. Osti uutena ja oli halpa mutta siinä ei muistaakseni ole hukkaporttia. En enempää tiedä mutta toimii ja tässä yks kuva siitä.
Sitten itse asiaan eli tohon pumpun kalvolle menevän letkun kuristamiseen. Nyt itselleni on selvinnyt ettei bertta kierrä kunnolla kun kaasuläpältä ei tule ali?painetta tarpeeksi joka säätäisi pumpun ajoitusta? Letkuista kun imee ja puhaltelee niin johan löytyy ne kierrokset. Voisiko tuo kuristus auttaa mun tapauksessa? Kumpaa letkua pitää kuristaa? Mistäs tollanen hyvä kuristysventtiili sitten löytys?
Tässä kuvassa kaverin bertassa on ilmeisesti tuota kokeiltu. Yritin kysellä venttiilin tarkoitusta mutta sanoi että se oli vain kokeilu...

Lähetetty: Ma Elo 22, 2005 9:08 pm
Kirjoittaja Grau
OK, nyt hiffaan.
Tuosta turbon valinnasta;
Eikös Korpivaara turbottanut joskus 60:siä, siis maahantuoja. Näin mulle on joku hurja sanonut, mitäköhän turboja ne sitten käytti?
Lähetetty: Ti Elo 23, 2005 9:48 am
Kirjoittaja TOHJ61
Sitten itse asiaan eli tohon pumpun kalvolle menevän letkun kuristamiseen. Nyt itselleni on selvinnyt ettei bertta kierrä kunnolla kun kaasuläpältä ei tule ali?painetta tarpeeksi joka säätäisi pumpun ajoitusta? Letkuista kun imee ja puhaltelee niin johan löytyy ne kierrokset. Voisiko tuo kuristus auttaa mun tapauksessa? Kumpaa letkua pitää kuristaa? Mistäs tollanen hyvä kuristysventtiili sitten löytys?
Tässä kuvassa kaverin bertassa on ilmeisesti tuota kokeiltu. Yritin kysellä venttiilin tarkoitusta mutta sanoi että se oli vain kokeilu...

[/quote]
Kun moottoria katsoo imusarjan puolelta, niin kuristus laitetaan
oikean puoleisseen letkuun.
Kuristusventtiili kuvassa on turhan suuri, siihen riittää pienempi
3-4 mm reijällä oleva pneumatiikka säätöventiili.
Itse kokeilin sopivaa asetusta sulkemalla kyseisen letkun kokonaan
muovi tulpalla, ja porasin siihen ensin 0,5 mm:n reijän.
Se oli liian pieni, isonsin reikää aina muutamalla kymmenyksellä
kunnes se oli jo liian iso.
Lopulliseksi kooksi jäi muitaakseni 1,6-2 mm ( aikaa tästä n: 4 v ).
BJ:stäni on muutama kuva sun PS.com profiilissa tunnuksella
"nasse"......
Lähetetty: Ti Elo 23, 2005 10:58 am
Kirjoittaja jv
Kaapataampa taas aihetta hieman. Ekana voisin sanoa että yhel kaveril on hj-60 ja joku muistaakseni switcherin turbo jostain 4L traktorista. Osti uutena ja oli halpa mutta siinä ei muistaakseni ole hukkaporttia. En enempää tiedä mutta toimii ja tässä yks kuva siitä.
toi turbo on tarkoitettu alunperin 903 Valmettiin, ei ole hukkaporttia mutta ahtaa muistaakseni jotain 1.2bar...
ja kyllähän pokkeri pyörii

maksoi uutena jotain 500€