Sivu 1/1

HJ61 ajovalot hukassa

Lähetetty: Ke Loka 28, 2009 8:03 am
Kirjoittaja Eissi
HJ61 vm 1986 kyseessä, ympyriäisillä ajovaloilla.

Edellisien omistajien jäljiltä autossani oli xenonit, nyt katsastuksen takia ja muutenkin on poisto-operaatio käynnissä. Vakio poilttimet kiinni jo nokalla, mutta virrat on hukassa. Sulaketauluun tulee virta, ja kun sulkkeen tökkää paikkaan niin kipunoi, vaan ei valot syty.

Kytkinpolkimen jousen vierestä puuttui pyöreä rele, jonka tilalle laitoin releen ja otin syöttävirranvirran akulta, sain toimimaan puolikkaat pitkien asennossa. Pitkien merkkivalo ei pala, eikä pitkät ollenkaan. Normaali ajovaloasennossa ei pala kuin parkit

Sekavasti kerrottu, mutta tää koko hässäkkä on melko sekava. Nyt tarttis tietää mihin releen napoihin kuuluisi tula virta? Sähkökuvakin saattais helpottaa elämää...'

Tai jos jollain olisi valmis vinkki tai tieto, että onko mahdollisesti täytynyt pätkäistä joku johto noitten xenonien takia.

Lähetetty: Ke Loka 28, 2009 8:19 am
Kirjoittaja r2ree
Helpoimmalla pääset kun uusit valojen johdot.
Virta akulta uuden, sopivaan paikkaan, asennetun 24V releen kautta. Releen ohjausvirta katkaisijalta, eli se mikä on mennyt käynnistämään ne xenat. Rele joko kaksiosainen tai kaksi relettä, lyhville ja pitkille. Akku-rele-valot välille sitten kunnollista piuhaa, esim 2,5 mm2.
(Joku nyt kuitenkin kuittaa, että 24V pärjää ohuemmallakin kuin 12V, silti laittaisin hiukan reilumpaa piuhaa. Kestää korrosiotakin paremmin.)Tulee inasen lisää tehoakin valoihin

Releen kuoreen on painettu kytkentäkaaviokin josta näkee mikä piuha menee mihinkin.

Lähetetty: Ke Loka 28, 2009 8:45 am
Kirjoittaja Eissi
Työnalla releistys, mutta ajattelin ottaa herätteet vanhoilta ajovalopolttimoiden kannoilta, siksi tarttis saada virta nokalle saakka. Pätkiikös muuten hj61 maata vai virtaa, siis kuuluukopolttimolle mennä yksi virta ja kaksi maata vai päinvastoin?

Xenojen sähköistys niin utopistisen näköinen että kaikki pois vain, ainakin kolmella releellä toteutettu...

Lähetetty: Ke Loka 28, 2009 10:17 am
Kirjoittaja Antsa
Pätkii maata ainakin sen kuvan perusteella jota ihmettelin Bj:n hj ratti putken kanssa.

Riippuen miten on ampeerit hallussa,(jos ei hyvin)niin suosittelisin ehkä aluksi paluuta alkuperäis tilanteeseen.Joka tarvii originellin valoreleen.??

Jos taas sähkö on tuttua huttua,niin silloinhan ne voi rakentaa vaikka ihan uusiksi.

Ja välimallistahan seuraa suomiasennus.

Lähetetty: To Loka 29, 2009 7:48 am
Kirjoittaja Eissi
Jopas tuikkkii kirkkaasti. Tuolta galleries alueelta löytyi korpivaaran hj-opus. Selkeää faktaa sekä hyvillä sähkökaaviolla varustettu! Kiitos vaan sen tekijälle ja nettiin lataajalle!!!

Ei ollu iso vika, yks rele (dimmer relay) puuttui ja yks johto irrallaan.