Sivu 1/1

2H kone BJ:ssä (sähköistä kysymyksiä yms.)

Lähetetty: Ti Loka 13, 2009 12:18 pm
Kirjoittaja mikkohen
Lähtökohta vuosimallin 79 BJ40:nen, johon asemoitu 83 -vuosimallin 2H moottori!

2H -moottorin antureista hiukan kysyttävää...
Öljynpainekellon takana oleva anturi on mikä? (pyörintänopeus anturi?) Moottorin päällä oleva anturi on mikä? ( hehkutulppien etupuolella )? Termostaattikotelossa ilmeisesti moottorin (jäähytinnesteen) lämpötila-anturi!?
Kytkinkopan laidassa kuskin puolella on vissiin kierrosnopeusanturi?

Hehkuista... Ilmeisesti 2H:ssa hehkujen virtapiuha tulee tuohon liittimeen mikä on imusarjavastusten ja hehkutulppien virtakiskon väliseen "lattaan"? Mitenkäs tuonkin nyt ratkaisesi, kun tähän berttaan on rakennettu nappihehku, joka oli B-motissa kyketty suoraan tuohon hehkutulppien virtakiskoon.

Suurin ihmettelyn aihe onkin sitten Edic! Kuinka tämä on yleensä ratkaistu? Yhdistelemällä BJ:n johtosarja HJ:n edic:iin. Vai korvaamalla 2H:n edic bj:n omalla!?

HJ:n laturissa (ulkoisella säätimellä) on vain 3-napainen liitin päällä. BJ:ssä taisi olla parikin eri liitintä laturin perässä. Onkos jollain tietoo tuosta kytkennästä?

Hiukan vierastan näitä autosähköhommia, joten parempi kysellä hiukan täällä etukäteen. Hakua jo käytetty ja jotain mutua noista onkin. Suurin osa ongelmista taitaa kuitenkin ratketa, kun viikonloppuna pääsen yleismittarin yms. kanssa ihmettelemään tuota yhteensovittamista. :lol:

Lähetetty: Ti Loka 13, 2009 6:45 pm
Kirjoittaja burton
sen hehkun virran voi laittaa suoraan sinne hehkutulppaan. itse heitin loput hehkukiskot mäelle niilltä imusarjan hehkuilta.

termarin kopassa on vedenlämpö.
se kannessa oleva oleva anturi, en tiedä mut vesitilaan se menee.
se kytkin kopassa oleva anturi liittyy KAI kierroslukumittariin?
ja se öljynpainekellon vieressä oleva anturi on öljynpaine joka liittyy edic moottoriin.

edic ei todennäköisesti sovi b-koneesta 2H koneeseen, ehkä jos sen vivun vaihtaa mikä on moottorin päällä johon se tanko tulee kiinni.

ainakin h-koneen ja 2h-koneen edic moottorit oli erilaisia. kiinitys sopi mutta liikerata ei ollu oikea, vaikka vaihto sen vivun.

itse ratkaisen tuon edic hässkän heittämällä senkin romuihin ja laitan vaijeri sammutuksen.

Lähetetty: Ke Loka 14, 2009 5:01 am
Kirjoittaja hj60
Lähtökohta-HJ:stä otit sen lataussäätimen kans? Se siihen liittimeen laturissa kiinni, ja latauspiuha tulee siihen eristettyyn pulttiin. Kannessa oleva anturi on kait hehkutuksen lämpöanturi, ei hehkuta kuumaa konetta. Ei tartte jos nappihehku.

Laita se HJ:n EDIC sillä omalla releellä, niin hyvä tulee.

Lähetetty: Ke Loka 14, 2009 7:56 am
Kirjoittaja mikkohen
hj60 kirjoitti:Lähtökohta-HJ:stä otit sen lataussäätimen kans? Se siihen liittimeen laturissa kiinni, ja latauspiuha tulee siihen eristettyyn pulttiin. Kannessa oleva anturi on kait hehkutuksen lämpöanturi, ei hehkuta kuumaa konetta. Ei tartte jos nappihehku.

Laita se HJ:n EDIC sillä omalla releellä, niin hyvä tulee.
Lataussäätimen, hehkujenreleen ja edicin releen otin mukaan tuosta lähtökohta HJ:sta. Takoitatko, että HJ:n Edic BJ:n omalla releellä (sori luetun ymmärtäminen :oops: ). Missäs sijaitsee BJ:ssä sen oma edicin rele!?

Lähetetty: Ke Loka 14, 2009 7:47 pm
Kirjoittaja Hoosuu
Sitten jos laitat sen virran suoraan hehkutulpille tulppien tulee olla 24V -83:sesa todennäkösesti 14V

Lähetetty: To Loka 15, 2009 7:45 am
Kirjoittaja mikkohen
Hoosuu kirjoitti:Sitten jos laitat sen virran suoraan hehkutulpille tulppien tulee olla 24V -83:sesa todennäkösesti 14V
Tulpat tosiaan 14V, ko uudet tuossa asentelin. Jostain lukaisinkin, että nuo imusarjahehkujen ja hehkutulppien väliset kiskot toimii jonkinlaisina etuvastuksina, joilla 24V saatais tiputettua tuohon 14V!?

Lähetetty: To Loka 15, 2009 4:25 pm
Kirjoittaja hj60
Tarkotin että 2H:n EDIC omalla releellään, eli HJ:stä koko setti.