Perämurikan poskilaakereiden vaihto (HJ61 n vm 1987)
Lähetetty: Ti Elo 04, 2009 8:17 pm
Tuossa rupesin tarkistamaan etuperää, kun pitäisi heittää akseli nippuun. Lukon puoleisen poskilaakerin siinä laakerikoolissa olikin poikittaisia selvästi tunnettavia uria noin puolella pinta-alasta, joten vaihtoonhan se menee.
Mietinkin tässä, pitäisikö varmuudeksi vaihtaa se toinenkin, joka kyllä vaikutti paremmalta? Siinä ei ollut koolissa mitään jälkiä, mutta varmuus ei olisi pahitteeksi.
Olen ymmärtänyt, että yleensä riittää, kun asentaa uudet laakerit vanhoilla poskilaakereiden shimmeillä ja tarkistaa, että kuvio on suurin piirtein oikea. Onko tuossa murikassa muita säätöjä kuin nuo poskilaakereiden shimmit ja pinionin esikiristyksen säätöön käytettävä krymppiholkki? Käytössä olevat manuaalit tuntee vain 60:n perän, jossa erilaiset säädöt.
Tarvitseeko laakereiden vaihtoon muita työkaluja kuin ulosvetäjän ja prässin? Kuuluuko lämmittää asennettaessa?
Saakos laakereita muualta kuin Tamgearsilta ja Tojotalta? Hintatietokin kiinnostaisi. Tamgearsin sivut ainakin ovat olleet nurin jonkun aikaa, että liekköhän vielä firma pystyssä? Huomenna täytyy koittaa soitella sinne.
Mietinkin tässä, pitäisikö varmuudeksi vaihtaa se toinenkin, joka kyllä vaikutti paremmalta? Siinä ei ollut koolissa mitään jälkiä, mutta varmuus ei olisi pahitteeksi.
Olen ymmärtänyt, että yleensä riittää, kun asentaa uudet laakerit vanhoilla poskilaakereiden shimmeillä ja tarkistaa, että kuvio on suurin piirtein oikea. Onko tuossa murikassa muita säätöjä kuin nuo poskilaakereiden shimmit ja pinionin esikiristyksen säätöön käytettävä krymppiholkki? Käytössä olevat manuaalit tuntee vain 60:n perän, jossa erilaiset säädöt.
Tarvitseeko laakereiden vaihtoon muita työkaluja kuin ulosvetäjän ja prässin? Kuuluuko lämmittää asennettaessa?
Saakos laakereita muualta kuin Tamgearsilta ja Tojotalta? Hintatietokin kiinnostaisi. Tamgearsin sivut ainakin ovat olleet nurin jonkun aikaa, että liekköhän vielä firma pystyssä? Huomenna täytyy koittaa soitella sinne.