Kuva Kuva

Perämurikan poskilaakereiden vaihto (HJ61 n vm 1987)

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Perämurikan poskilaakereiden vaihto (HJ61 n vm 1987)

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tuossa rupesin tarkistamaan etuperää, kun pitäisi heittää akseli nippuun. Lukon puoleisen poskilaakerin siinä laakerikoolissa olikin poikittaisia selvästi tunnettavia uria noin puolella pinta-alasta, joten vaihtoonhan se menee.
Mietinkin tässä, pitäisikö varmuudeksi vaihtaa se toinenkin, joka kyllä vaikutti paremmalta? Siinä ei ollut koolissa mitään jälkiä, mutta varmuus ei olisi pahitteeksi.

Olen ymmärtänyt, että yleensä riittää, kun asentaa uudet laakerit vanhoilla poskilaakereiden shimmeillä ja tarkistaa, että kuvio on suurin piirtein oikea. Onko tuossa murikassa muita säätöjä kuin nuo poskilaakereiden shimmit ja pinionin esikiristyksen säätöön käytettävä krymppiholkki? Käytössä olevat manuaalit tuntee vain 60:n perän, jossa erilaiset säädöt.

Tarvitseeko laakereiden vaihtoon muita työkaluja kuin ulosvetäjän ja prässin? Kuuluuko lämmittää asennettaessa?

Saakos laakereita muualta kuin Tamgearsilta ja Tojotalta? Hintatietokin kiinnostaisi. Tamgearsin sivut ainakin ovat olleet nurin jonkun aikaa, että liekköhän vielä firma pystyssä? Huomenna täytyy koittaa soitella sinne.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tilattu Tamgearsilta Toyotan orkkisosa n 100€ nettona / kpl. Ei viitsi vaihtaa toista varmuudeksi...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ite käytin poskilaakereiden asennukseen laakerilämmitintä (110 astetta) ja sillä meni tosi kivuttomasti paikalleen, eli hanskalla painaen. Ilmankin kyl varmaan pärjää. Krympin oikeaan "kiristysmomenttiin" käytin 15€ digitaalista kalavaakaa. Muita säätöjä kuin nuo mainitsemasi, ei perässä pitäisi olla. Oman perän laakerointi taisi mennä suht onnistuneesti, kun alle 100kmh nopeuksissa on äänetön, mutta jotain ääntä kevyttä ääntä tulee satasen jälkeen, eli ei ihan nappiin mennyt kuitenkaan. Pitäis koittaa kiristää vielä pikkasen krymppiä, jos vaikka auttais. Ai niin ja kaikki laakerit hommasin roodogsilta, kun tuntui olevan halvin.
#428
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Juu ei kerinnyt Roodogsia odottelemaan.

Mutta siis et tarvinnut prässiä lainkaan? Ihan vaan kuumentamalla meni paikalleen? Täytyy kokeilla tuota ensin.
Kait sitä kärsii ihan kuumailmapuhaltimella lämmittää, kun ei parempiakaan ole käsillä? Tai tokihan sen voisi lämmittää vaikka uunissa 150 asteeseen.

Pois otin laakerin siten, että ulkokooli irti ja sisäkooli 76mm laikalla ja snurralla ohueksi ja sitten jo napsahtikin kehä poikki ja irtosi itsestään. Sopivaa ulosvetäjää ei ollut käsillä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

laakerit ottaa vähän itteensä jos mennään yli siitä 110 ceestä,meillä oli säädetty 108 kun sähkömoottoreihin joskus vaihdeltiin
maaristeilijä
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

No nyt taisi lämmetä sitten vähän enemmän, mutta ainakin meni hyvin paikalleen. Toivotaan, että kestää...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin