Sivu 1/1

Termarin pultti poikki. Vedet pihalle. Jarrut! Ratkastu!!

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 11:28 am
Kirjoittaja 4x4_88
Morjens!

Oli tarkotus vaihtaa termostaatti vaa katkes se termarinkannen pultinpää poikki ihan kevyellä väännöllä :? Noh, kuvittelin kannen pysyvän tiiviinä kun kierrettä oli kokonaan jäljellä sekä kansi oli tiukasti paikallaan.... ja lähdin ajamaan. Kuitenkin oli pakko palata takaisin kun huomasin vesihöyryä kapiinissa. Parkkikselle päästyä ei tahtonut enään jarrut toimia. Oisko joku alipaine letku sulanu tms kuumasta vedestä... Poljin oli raskas ja toppas vasta "lattiassa." Sierrassa oli kerran tommonen vika ja oli tehostaja sekä sylinteri rikki.

Noh, ensimmäinen huolen aihe on saada se katkennu pultti poies. Mite sen sais hyvin pois?
Toiseksi. Miksi jarrut katos?

Alko harmittaa ihan kunnolla oma tyhmyys. :evil: Pitää odottaa että vedet jäähtyy ja kokeilla aukaista toinenkin pultti. Perhana jos jarruillekkin tapahtui jotain kallista...

EDIT: Kun auton on paikallaan ja ei käynnissä, niin poljin menee välillä syvemmälle ja välillä vähempi. Laturin päästä letkut näyttää ihan OK paitti yhessä on nirhaumia kangaspäällysteessä.
Onneksi toinen pultti aukesi kannesta ja termostaatissa luki 88 C kun uudessa lukee 82 C. Tuskin tuolla on kovin suurta vaikutusta? Pitäs saada auto pian pelittämään kun on käyttöauto. Joutuu muuten kunnonkohotus kuurille polkupyörän kans.

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 12:19 pm
Kirjoittaja Blis
löytyykö pumppaamalla jarruja ollenkaan? jos löytyy niin veikkaisin että jostain syystä päässyt ilmaa jarruihin..

Termarista sen verta että taitaa se 82c termari olla alkuperänen, eli pitäis pelittää ihan ok...

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 12:26 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Blis kirjoitti:löytyykö pumppaamalla jarruja ollenkaan?
No tuota. En kerennyt sinäänsä paljoa tunnestelee ku oli kiire pysähtyä. Mut raskas poljin oli ja toisella pumppauksella sit pysähty ku seinää juuri ennen aitaa (huom. polvin meni melko alas ja sitten toppas äkisti) :lol: . Ja edellisessä risteyksessä tuntu siltä, että ne ois pikkusen humpannu.
Melkoinen yhteensattuma jos jarruihin tuli jotain, eikä kuumalla vedellä ollut siihen vaikutusta.

Tulikin mieleen, että toi on tehny varmaan jo vuoden sillain, että vasta toisella painalluksella tulee kaikki tehot jarruille. Ekalla painalluksella on aika vaisu jarruteho. Voisko se sitten liittyä ilmaan putkissa?

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 2:26 pm
Kirjoittaja Blis
4x4_88 kirjoitti:
Blis kirjoitti:löytyykö pumppaamalla jarruja ollenkaan?
No tuota. En kerennyt sinäänsä paljoa tunnestelee ku oli kiire pysähtyä. Mut raskas poljin oli ja toisella pumppauksella sit pysähty ku seinää juuri ennen aitaa (huom. polvin meni melko alas ja sitten toppas äkisti) :lol: . Ja edellisessä risteyksessä tuntu siltä, että ne ois pikkusen humpannu.
Melkoinen yhteensattuma jos jarruihin tuli jotain, eikä kuumalla vedellä ollut siihen vaikutusta.

Tulikin mieleen, että toi on tehny varmaan jo vuoden sillain, että vasta toisella painalluksella tulee kaikki tehot jarruille. Ekalla painalluksella on aika vaisu jarruteho. Voisko se sitten liittyä ilmaan putkissa?
noniih, sitähä minäki että ihme jos vesien vuotaminen pilaa jarrutkin... villi veikkaus voisi olla että tehostin vetelee viimeisiään tai tosiaankin sitten ilmaa jarruissa, kvikova poljinhan viittaa tehostuksen puutteeseen (monta päivää jos seisoo niin pari polkasua menee että jarrut pehmenee)... mutta jos koitat ilmata jarrut nuin ens alkuun? kulma aina ylös ja pumppailet meneen...

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 4:08 pm
Kirjoittaja Cental73
eikös sen pultin jämän voi porata pois? mullakin katkes, porasin pienemmällä terällä keskelle reiän (siis pysty suunnassa) tuppaa irtoomaan ja löystymään sillä operaatiolla. Ja nehän on läpipultteja sit, eli kierreosio on kuin mutteri.

jos siihenjäi edes nysä näkyviin, niin ruutaa crc:tä jotta liukenee sinne kierteisiin, ja sit ranskalaisill tai putkipihdeillä vaan kiinni ja nitkuttaan.

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 4:42 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Noniin eipä mitään. Tuli taas panikoitua etukäteen, niinkuin ennenkin :lol:

Vanhan pultin sai viilalla sekä 6mm lenkillä pois!

Koeajo paljasti ettei jarruissa ollut mitään vikaa vaan ne toimii niinkuin ennenkin. Tosin edelleen niin, että eka polkasulla menee vain kuskinpuolen takarengas lukkoon ja toisella auto pysähtyy kuin seinään.

(Ainiin. Kerhon tarrakin on nyt liimattuna takalasiin. :wink: Jäsennumeroa odotellessa)

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 5:24 pm
Kirjoittaja tepa78
Eli niissä jarruissa on sitten aina ollut jotain häikkää? Ei beejiin vakiojarrut nyt niin huonot ole etteikö eka polkasulla menis kaikki pyörät lukkoon! Kokeiles ens alkuun vaikka ilmata ne niinkun joku tossa ylempänä jo kehotti.
Ja jos ei rupee pelaamaan niin levyjarrukonversio kehiin :)

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 6:40 pm
Kirjoittaja r2ree
4x4_88 kirjoitti:
(Ainiin. Kerhon tarrakin on nyt liimattuna takalasiin. :wink: Jäsennumeroa odotellessa)
Hyvä on, hyvä on... Jos muistini oikein palvelee, olette jäsen numero 457.

Tervestuloa

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2009 7:45 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Kiitän :D

Joo pittääpi ilmata kun jaksaa. Se on vaa nii tympeää hommaa...varsinki yksin!

Lähetetty: La Kesä 27, 2009 10:03 am
Kirjoittaja Cental73
huutaako sulla alipainevaroitin? mää etin kissan ja koirien kanssa vikaa kun tehottomat jarrut ja piippas välillä. Syyllinen olikin uudet alipaineletkut, joiden seinämät ei olleetkaan niin jäykät kuinvanhoissa letkuissa. Aina kun painon pedaalia imas samalla letkua ruttuun... joten jarrut tehottomat. Ekapolkasulla ei soinut, vasta toisella. Saattoi myös olla letkut liian pitkät, kun niitä lyhentämällä ongelma poistui.

Lähetetty: La Kesä 27, 2009 11:25 am
Kirjoittaja tepa78
Ja saattaa olla jarrukengät liian kaukana rummusta, teki meinaa tuo pikuppi samalla tavalla kun oli kengät loppu.