Kuva Kuva

Bertan nopeusmittari taas soronoo

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Bertan nopeusmittari taas soronoo

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

Eli pulma tämä. Ostin aikoinaan BJ40:n ja siinä ei toiminut nopeusmittari. Viaksi paljastui kulahtanut muovihampaistus siinä osassa mikä tulee laatikon päähän (eli mistä lähtee vaijeri mittarille.) Vanhassa merkintä j16. Näitäkuulemma eri hampaistuksillakin 15,16 ja 17. Ostin samanlaisen Toyotalta ja eipä kestänyt kuin kaksi kuukautta niin mittari ei taaskaan toimi. Otin sen "adapterin" irti ja hampaiston keskivaiheilla oli hienoista kulumaa.

Voiskohan olla väärä hammaslukema, vai mikäköhän aiheuttaa noin nopean kulumisen? Voisko sieltä olle menny sisältä jotain muuta rikki esim kulunut jokin laakeri tms, jonka vuosi se mhkä toi muovihammastus vastaa, ei olisikaan oikealla paikallaan ja siksi syö muovit hittoon....

Eipä siinä navigaattorissa on nopeusnäyttö, mutta olis mukava saada mittarikin toimimaan kunnolla.

Oisko tosta jotain räjäytyskuvaa missään? ei viittis levittää kun on myös käyttöautona toistaiseksi...
HOMBA
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 7:59 am
Paikkakunta: Rymättylä

Viesti Kirjoittaja HOMBA »

Liekkö minulla samaa vikaa. Auto kun minulle tuli mittari toimi, sitten rupesi pätkimään ja meni elottomaksi. Vaijerin jo tarkasti ja se on ehjä. Eli ilmeisesti ensin kurkamaan alapäätä?
Jos siinä ei ole tietokonetta sen kanssa voi elää.
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Siinä on täytynyt olla akselin suuntaista välystä liikaa, esim. lukitusmutteri löysällä?
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Tyhmä kysymys, mutta miten sen vaijerin saa irti laatikonpäästä?
Se pullonkorkin näköinen mutteri liikkuu vain vähän kun pihteillä kääntelee ja sitten stoppaa. Piteleekö siinä sitten jokin varmuus lukitus kun siinä on vieressä jokin ruuvi ja sen alla latta. Ruuvista on muistaakseni kulunut pää pyöreeksi. Ei pitäis olla rakettitiedettä iroittaa. Pihdeillä en saanut kääntämiseen voimaa kun se on jotenki ahdas väli.

(Pitäis vaihtaa polttimoita mittaristoon)
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
hj6084
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 10:05 am
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja hj6084 »

Minkäs takia se pitää laatikon päästä irroittaa jos vaihtaa mittaristoon polttimoita? Vaijerin saa suht helposti irti mittariston takaa kuskin jalkatilan kautta.
Marx8nka
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 12:27 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marx8nka »

mistä, miten, millä mutkalla sen jalkatilasta saa irti ? Olen itse yrittänyt katsella, kurkistella vaikka miten päin ja mittariakin repiä irti että saisi kädet väliin.... :)
HOMBA
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Loka 21, 2011 7:59 am
Paikkakunta: Rymättylä

Viesti Kirjoittaja HOMBA »

Mulla lähti kyllä alapäästä vaijeri irti ihan siitä "pullonkorkist" kiertämällä, olisko sulla 4x4_88 jengoissa vikaa? Mittarin päästä irrotus olikin sitten ahtaampaa. konehuoneelta kun katkasin yhden nippusiteen sain vaijeriin lisää liikkuvuutta. Mittaristo irti ja sitä kautta irroitus. Takaisin laitto se hankalampi oli. Akunkenkä kannattaa irrottaa ensin, räpsähti meinaan mukavasti kun mittaristoa kallistin :oops:
Jos siinä ei ole tietokonetta sen kanssa voi elää.
Vastaa Viestiin