Sivu 1/1
HJ:n vaihdelaatikon öljyistä
Lähetetty: Ti Huhti 28, 2009 7:33 pm
Kirjoittaja julibuli
Täällä foorumilla on mainintaa tosta 5 vaihteisesta lootasta ja ettei vitosta kannata käyttää, jos koukussa on muutaki ku se muovinen kuppi. Ilmeisesti se vitosvaihe saa vain sitä roiskevoitelua ja matalilla kierroksilla vedättäessä sitä ei juuri tapahtu lainkaan. Kannattisko siihen hakea ratkasua esim siten, että täyttäis vaihdelaatikkon "ylitäyteen" vaihdekepin kautta vai onko siitä jotain vaaraa? Vai onko se paras vaihtoehto, että öljymäärät oikein ja vitosvaihde boikottiin?

Lähetetty: Ti Huhti 28, 2009 8:27 pm
Kirjoittaja Hoosuu
HJ : n viitostosvaihre on samanlainen vaihre kuin esim 2 ja 3 eli jos laatikosa yleensä öljyä toimii myös vitosen voitelu!!
Lähetetty: Ti Huhti 28, 2009 8:55 pm
Kirjoittaja Nallentalli
Varmaan osasyynä rikkoutumisiin on se, että yli 400tkm käytetyissä vaihdelaatikoissa ne laakerit ei ole enään uudet!
Toiseksi, jos jossain vaiheessa öljyt käyneet vähänä, laakerit ovat vielä huonommat

.
Kolmanneksi, viitonen rasittaa eniten juuri sitä ala-akselin laakeripintaa, joka aiheuttaa suurimman välyksen hammasrattaiden välille.
Kuitenkin meillä HJ-61:sellä vedetään alle 2000kg kuormat vielä 5- vaihteella ja takavedolla. Siitä yli menevät (talvella 4-vedolla) ainakin vastaneet 4-vaihteella.
Laatikkoon tehtiin täysi remontti 430tkm kohdalla. Olisi ehkä voinut tehdä jo 400tkm huollossa...
ps. enään ei kuulu vaihdelaatikon äänet sisälle autoon
eikä sirise vinssin kytkentä keppi. Ei jönksähdä nelivetoa kytkettäessä, tai poistettaessa. Rullaa paremmin , minkä huomaa 0,5L sadalle tippuneesta kulutuksesta.

Lähetetty: Ke Huhti 29, 2009 4:04 pm
Kirjoittaja hj60
Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.
Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
Lähetetty: Ke Huhti 29, 2009 4:26 pm
Kirjoittaja Blis
hj60 kirjoitti:Se viitonen on ikäänkuin lisätty sinne laatikon perään, joten on tavallaan omassa öljytilassaan, tai siis ei niin avoimesti lootassa kuin ne muut. Koko loota on kyllä roiskevoideltu, kuten tässä kokoluokassa on tapana.
Nallentallilla on muistaakseni vielä kohtuullinen rengaskoko, kyllä jo 33" ja vakiovälitykset -> viitonen pannaan.
kyllä minä oon vielä vitosella vetäny tyhjää kärryä ja muutenkin maantieajossa vielä vitosella mennään ja 33" rattailla... Toki täyven kärryn kanssa on sitten nelonen isoin pykälä...
Lähetetty: To Huhti 30, 2009 2:47 pm
Kirjoittaja Nallentalli
Kyllä hj-60 muisti oikein. 31x10.5-15 Renkaat on alla.
Lähes uudet ja maksetut, joten kyllä saavat kelvata
Meillä HJ-61 on hankittu vetoautoksi, joten ajelemme n.60% ajostamme kaikenmailman peräkärry / hevoskoppi perässä.
Joten meillä on tärkein, että pelittää 80 vauhdissa. Renkaat / välitys.
Laakereita vaihtaessani vaihdelaatikkoon, huomasin laakereissa pistemäisiä syöpymiä.
Ilmeisesti Japsi laakereiden tyyppivika, koska esim, Volvon vaihdelaatikoissa en ole havainnut moista ilmiötä. (SKF laakereissa)
Laatikkoon on vaihdettu öljy n. 100tkm välein. Ja koska 430tkm öljynvaihdossa tuli mielestäni liikaa "rautaa" öljyn mukana, laatikko avattiin ja laakeroitiin.
Hauskaa VAPPUA!

Lähetetty: Ke Touko 06, 2009 6:56 pm
Kirjoittaja Jappi
Pistemäiset jäljet laakereiden vierintäpinnoilla on lähes aina irtoraudan aikaansaannoksia.Niitä näkyy tulevan ihan kaikenmerkkisiin ja mallisiin vierintälaakereihin kun öljyn seassa alkaa olla silmin havaittavia rautoja.