Sivu 1/1

HJ 60 jarrut jumiutuu

Lähetetty: Su Huhti 26, 2009 12:20 am
Kirjoittaja El Borracho
Kävin autoni (HJ60 vm 82) kanssa katsastuksessa ja kuskin puoleiset taka-akselin jarrut ja käsijarrut ei ottanut kiinni yhtään. Jarrurumpua avatessa vika löytyi, jarrusylinteri uusittiin ja kaikki osat käsiteltiin rasvanpoistolla... Meni läpi, mutta ongelmana on se, että kuskinpuoleinen takajarru jämähtää ajoittain kiinni. Pari kertaa joutunut pysähtymään motarilla kun haisee, ja eteen/taakse autoa nykimällä jarrut hellittää. Ja taas viikon päästä sama juttu... Mistä mahtaa johtua?

Lähetetty: Su Huhti 26, 2009 11:31 am
Kirjoittaja maaristeilijä
kenkiä yläpäästä kiinni pitävä pitkä jousi irti/poikki/väärässä paikassa?

Lähetetty: Ma Huhti 27, 2009 3:23 pm
Kirjoittaja El Borracho
Ainakin ne on todella surkeassa kunnossa. Vuosi sitten vaihdoin jarrukengät ja hain samalla motonetistä jonkun asennussarjan missä oli jousia ja kenkiä paikallaan pitävät tapit+rinkulat. jouset ei sopinut, kun sen piti olla joku yleissarja useampaankin toyotaan... Saiskohan ihan oikeita jousia muualta kuin toyotalta?

Lähetetty: Ma Huhti 27, 2009 9:45 pm
Kirjoittaja hj60
Kannattaa kysyä tojotaltaki, aina yllättää hinta mutta koskaan ei voi tietää kumpaan suuntaan...

Lähetetty: Ti Huhti 28, 2009 5:59 am
Kirjoittaja Hessu
El Borracho kirjoitti:hain samalla motonetistä jonkun asennussarjan missä oli jousia ja kenkiä paikallaan pitävät tapit+rinkulat. jouset ei sopinut, kun sen piti olla joku yleissarja useampaankin toyotaan...
Vajaa vuosi sitten hain omaan HJ:hin asennussarjan Motonetista ja ne vastas täysin alkuperäisiä. Hinta 19,90€ ja tilausnumerolla 23-0698 löytyy niitä vieläkin.

Lähetetty: Ti Huhti 28, 2009 2:57 pm
Kirjoittaja El Borracho
Pitääpä kierrellä kyselemässä, kunhan tili tulee... Onko kukaan tehnyt itse kattotelineitä, mihin saisi mm. vararenkaan kiinni? Paljonko sillä saisi olla painoa, mistä materiaalista ja minkä mallista? Onko kuvia?

Lähetetty: La Syys 11, 2010 8:30 pm
Kirjoittaja Jappi
Vanha topicci mutta liippaa nii liki...

Eli kaverilla alkoi HJ-61:sen (tais olla -89) takajarru juonimaan,jumii päälle.Tilanteen ollessa päällä ei käsijarruvipu liiku rummulla juuri lainkaan vaikka onkin ns. nolla-asennossa,ilmausruuvista löysäsin ettei vaan jäisi nestepaine sylinteriin,ei ollut siitäkään apua.

Purin kertaalleen koko keksinnön ja katsoin että kaikki osat suunnilleen liikkuu ja on ehjiä(vaikutti että osat oli kaikki uusittu aika vasta),kasasin ja säädin niin että ottaa käsijarrut tasaiseen.Tässä vaiheessa kaikki toimii kuten pitää,ei hiihdä,ottaa hyvin jne.

Tänään,pari viikkoa aikaisemman jälkeen taas kuulosti olevan takaratas juntturissa.Ilmeisesti automaattisäätö vetää liian tiukkaan,kysymys kuuluukin miten ja miksi?Ja paljonkohan lienee alkuperäinen jarrupinnan paksuus?

Lähetetty: Su Syys 12, 2010 10:40 am
Kirjoittaja A-P
Ittellä jäi katsastuksessa kiinni vain ja ainoastaan jumittavasta takajarrusta. Käsijarru se on mikä jumittaa, tahi sen nivelet pyörän päässä. Jarrujen purku, putsaus ja nivelten rassaus ja rasvaus.
Tämä omalla kohdallani, kun auto oli seissyt pari vuotta.

Lähetetty: Su Syys 12, 2010 1:16 pm
Kirjoittaja Tojo4wd
Ainakin se nivel joka menee rumpuun jarrukilven läpi on usein jumissa kanatta purkaa ja poralla väljistää reikä isomaksi akselitapille niin ei enään rupee jumiin.
Ja toinen on takaakselissa keskellä oleva nivvel joka jakaa käsijarruvaijerin vedon kumallekin puolelle niin sekin kanattaa herkistää.

Lähetetty: Su Syys 12, 2010 1:38 pm
Kirjoittaja Jappi
No tässä kuusykkösen tapauksessa ei jumi käsijarrumekanismi,kaikki liikkuu herkästi,käsisäädön jälkeen ottaa todellakin tasaisesti ja myös löysää.Ilmeisesti vaan tuo automaatti kiristää kengät lopulta niin tiukalle ettei pyörä pyöri.Ihmetystä toki aiheuttaa kun vaiva on vain kuskin puolella.

Lähetetty: Ti Elo 12, 2014 8:34 pm
Kirjoittaja jaranop
Jappi kirjoitti:No tässä kuusykkösen tapauksessa ei jumi käsijarrumekanismi,kaikki liikkuu herkästi,käsisäädön jälkeen ottaa todellakin tasaisesti ja myös löysää.Ilmeisesti vaan tuo automaatti kiristää kengät lopulta niin tiukalle ettei pyörä pyöri.Ihmetystä toki aiheuttaa kun vaiva on vain kuskin puolella.
vanha topiikki,mutta tuliko tähän joku tiaknoosi?
itellä just sama vaiva ja leima pitäs saaha.
uuet kengät ja sylinterit vaihoin molemmille puolin viime viikolla...

Lähetetty: Ti Elo 12, 2014 10:01 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Voisko soikee rumpu tehä tommosta?

Lähetetty: Ke Elo 13, 2014 7:12 am
Kirjoittaja jaranop
ei se oikein passaa.

Lähetetty: Ke Elo 13, 2014 9:26 am
Kirjoittaja Hessu
jaranop kirjoitti: vanha topiikki,mutta tuliko tähän joku tiaknoosi?
itellä just sama vaiva ja leima pitäs saaha.
uuet kengät ja sylinterit vaihoin molemmille puolin viime viikolla...
Vapautuuko jarru heti jos löysäät säätöä pykälän tai kaksi sieltä holesta?

Eikös sen automaattisäädön voi poistaa ainakin leiman ajaksi,
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/198 ... king-plate lirpake nro 47663:tta kun vääntää vähän rattaasta pois