Kuva Kuva

suutinremontti....

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

suutinremontti....

Viesti Kirjoittaja Blis »

... taitaa olla tulossa.


vai mitä mieltä raati on asiasta kun keskikulutus alkaa olemaan 15 litran paremmalla puolen 33" rattailla ajon ollessa pääasiassa maantie ajoa ja joku kymmenen kilometriä kärryn kanssa. Näkyy myös pientä haituvaa pukkaavan pakoputkesta lämpymälläkin koneella. Katastuksessa savut oli pikkasen reilu 2.

Lienee useampi satku tuo remontti?
HJ61 -87
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No 15 litraa sadalla on aika perus kulutus esim.144 bensavolvolle varsinkin 33 tuumasilla renkailla.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

Antsa kirjoitti:No 15 litraa sadalla on aika perus kulutus esim.144 bensavolvolle varsinkin 33 tuumasilla renkailla.
nojuu, mutta kuitenkin kulutus pysyi siinä 11-12 litran huiteilla vielä ostohetkellä tuossa, vaikkei tuo 12h-t mikään pihein kone ole...


onkos muuten oulun seudulla muuta kiisselipajaa kuin diisseli-turunen?
HJ61 -87
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Tais olla Antsalta hienovarainen vihjaus että jonkinlainen ajoneuvon yksilöinti helpottaisi diagnoosin tekoa... ;) Nythän jo kerroitkin koneen tyypin.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kuten myös oireen hieman tarkempi kuvailu,eli kuinka pitkältä ajalta,milloin alkoi,milloin on huollettu,onko muuttujia(renkaat,merkki,koko,lukot auki /kiinni,lämpötila) Ym.

Pelkkä ostohetki,varsinkaan jos sitä ei ole mainittu ei juuri kerro mitään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

nojuu, aattelin että joku oisi nähny tuon allekirjoituksen, noh..

elikkä -87 hj61, ajettu ~415tkm ja tuo kulutus on noussut pikku hiljaa oisko viimeisen kolmen neljän kuukauden aikana... Viime kesänä pääsin jopa ~10l/100km kulutukseen pelkässä maantieajossa kyseisillä rattailla (eli siis 33/12,5 mutikat). Tosiaan nytten ei pääse alle 13l/100km itkemälläkään takavetona, tosin navat on ollut välillä kiinni mutta suurin osa kuitenkin navat auki ja takapotkuna...

Öljynä on ollut ihan ralli-formulaa, alle 10tkm ajetut öljyt nytten koneessa ja ilmanputsarikin oli puhdas kun katsoin...

jokos alkaa olemaan tarpeeksi taustoja? :wink:
HJ61 -87
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No niin.

Talviaikanahan on voimansiirossa kohtuu paljon vastusta,johtuen suuresta öljymäärästä,ja jos myös niiden ikä vaikuttaa jossain määrin,varsinkin vetisyys.
Ja kesä ja talvi kulutuksella voi olla paljonkin eroa,johtuen tyhjäkäynnistä ym.

Mutta.Vastaus kysymykseen on kyllä,varsinkin jos ei tiedä milloin ko.homma on tehty.
Ja vähintäänkin yhtä tärkeä homma oisi säädättää syöttöpumppu,jos senkään historiasta ei ole varmuutta.Koska ruiskutus määrät eri pyttyjen välillä on varmaankin vuosien saatossa hieman eläneet.
Ja samallahan siitä saisi hieman lisä tehoakin,ihan vaan sillä että pyytää,jos mahdollista,säätämään arvot ylärajalle.

Ainoa miinus puolinen homma tuossa on se hinta,eli suutin homma on jotain 80-100 €uroa per muki,ja pumppuhomma,300-600 noin lonkalta heitettynä.

Eli jos ajaa paljon,eli jotain 30-40000 vuoteen,niin homma maksaa kyllä itsensä takaisin vuodessa,mutta jos on vain satunnainen mettäpeli niin kannattavuus jää lähinnä korjaamon puolelle.

Eli mielestäni kannattaa,varsinkin jos ei ole sika paksu lompakko,seurata kulutusta vielä lämpimänä aikana,notta muuttuuko mihinkään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
ajomies
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Ingå

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Lainataan vanhaa topicia, joka lähimpänä mun omaa asiaa...

Eli tuli teetettyä BJ:n 3B pataan suutinremppa, kun puski niin paljon mustaa savua kuormalla (esim. kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä). Myös katsastuksessa oli vaikea saada hyväksyttyä tulosta aiemmin. No, sanoivat huollosta että oli nuo alkuperäset kärjet jo ihan lopussa. Laitettiin kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja nyt suutinremontin jälkeen kone käy huomattavasti tasasemmin, ei jyrise matalilla kierroksilla, eikä savuta lainkaan. 8)

Mutta sitten negatiivisena havaintona huomasin heti, että kierroksilla ei tahdo auto kiihtyä enää kunnolla, eli osa tehoista katosi myös jonnekin. Tämä havainto tuli hyvin selkeästi esille kun motarille kiihdytti. :(

Kysymys tietäjille: voiko olla että vanha pumppu ei jaksa antaa soppaa entiseen malliin uusilla suuttimilla? Vai mitä tässä pitäisi ihmetellä?
gaz
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 8:44 am
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz »

mulla olis ylimääräinen kuuskymppisen laakerivikainen kone uusilla suuttimen kärjillä 100e haettuna jämsänkoskelta. aj 350000km
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

ajomies kirjoitti:Lainataan vanhaa topicia, joka lähimpänä mun omaa asiaa...

Eli tuli teetettyä BJ:n 3B pataan suutinremppa, kun puski niin paljon mustaa savua kuormalla (esim. kiihdyttäessä ja ylämäkeen vedättäessä). Myös katsastuksessa oli vaikea saada hyväksyttyä tulosta aiemmin. No, sanoivat huollosta että oli nuo alkuperäset kärjet jo ihan lopussa. Laitettiin kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja nyt suutinremontin jälkeen kone käy huomattavasti tasasemmin, ei jyrise matalilla kierroksilla, eikä savuta lainkaan. 8)

Mutta sitten negatiivisena havaintona huomasin heti, että kierroksilla ei tahdo auto kiihtyä enää kunnolla, eli osa tehoista katosi myös jonnekin. Tämä havainto tuli hyvin selkeästi esille kun motarille kiihdytti. :(

Kysymys tietäjille: voiko olla että vanha pumppu ei jaksa antaa soppaa entiseen malliin uusilla suuttimilla? Vai mitä tässä pitäisi ihmetellä?
Juurikin niin. Et ole ensimmäinen joka tämän huomion tekee. Eli seuraavaksi pumppu pajalle säädettäväksi ja/tai elementin vaihtoon. Ja juuri tuon ilmiön takia ne kannattaisi teettää samalla kertaa niin olisivat varmasti kohillaan. Ensi apuna voit kääntää pikkuisen lisää syöttöä koneeseen.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
ajomies
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 10:46 am
Paikkakunta: Ingå

Viesti Kirjoittaja ajomies »

Jes, muistelin joskus lukeneeni tästä mutten löytänyt tuota keskustelua.

Kellään olis antaa tietoa, kenelle/minne kannattais täällä Etelä-Suomessa (pk-seutu esim.) viedä tuo syöttöpumppu huollettavaksi? Mielellään veis huoltoon, jolla näistä kokemusta..
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Johonkin mahdollisimman vanhaan firmaan. Pumppuhan on sama kuin bosch joten kyllä joka firmassa pitäisi tietoa olla.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

PP-Diesel Ylivieskassa tai sitten Mynädiesel. Huhuja oon kuullut myös Ylivieskalaisesta Mustosen Hannusta.
parta
Viestit: 35
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:54 am
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja parta »

mikkelissäkin on joku paja ja siellä ainakin tulee woimaa isoihin kun
käyttävät täältäkin pumppuja siellä.
tais jossain topikissa olla siitäkin juttua?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ou jee. Vaan tuo 3 b kone kaikkine omine säätimineen on semmoinen virityskohde mihin on ihan turha haaskata yhtään ylimääräistä euroa. Varsinkaan jos on vaparista kyse.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin