Kuva Kuva

HDJ Välystä keskustasauspyörästössä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

HDJ Välystä keskustasauspyörästössä

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Onko joku ollut tekemisessa HDJ:n keskutasaupyörästön kanssa. NO vika ilmenee minulla suurena välyksenä jonka oletan tulevan tasauspyörästöstä. Kun ajaa tasakaasulla ja yht'äkkiä löysää kaasun ja sitten taas painaa tuntuu voimalinjassa olevan pirusti välystä. Kun laittaa difflockin päälle niin välys katoaa. Tästä päättelin että vika löytyy jakolaatikon puolelta. En ole purkanut vielä mutta oletan että keskustasaupyörästön rattaita voi shimmata sellaisilla kuperilla muovilevyillä. Samanlaisilla olen shimmannut perien keskirattaita. Mut jos jollain on ollut samoja vikoja niin viestiä kehiin.
Blue skies and headdown
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Heitetäämpä semmoinen tietämättömän kommentti notta eikös siinä ole planeettavaihde tasauspyörästönä? Kuten kdj:ssä.

Eli kun laittaa keski lukon päälle niin silloin eliminoituu myös jomman kumman perän välykset,kuten myös kardaanien. :roll: :roll: :roll:
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Aika helppo ratkaisu saada maantieajokelpoinen tosta hdj:stä olis hommata siihen se part time kitti eli tasauspyörästö roskiin ja napalukot etupäähän.

Toimii kuten hj61 eli siitä center diff lock napista meneekin sitten neliveto päälle entisen tasauspyörästölukon sijaan.

Ei näyttänyt kuvassa erikoiselta palikalta, laippa, jossa rattaan kiinnitys ja pooriosa keskellä.

Ite ainakin ajattelin tommosen hommata olis 360€ ilman alvia ja tullia suomessa.

Voishan tommosen palikan näppärä sorvari/koneistaja tehdä itekkin ja napalukothan käy suoraan reikiin...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

olin jo laittaa part time kitin viime kesänä. Mutta nyt kun olen rullannut 60 tkm tuolla hodarilla niin ei tee enään mieli luopua full 4wd:ä. On se vaan niin mukava ajaa huonoilla teillä ja kun mullakin traileri aika tiheään perässä roikkuu. Onhan se tosi että etuperä kuluu kun se pyörii mukana kokoajan. Jos nyt olisi etuperä huonossa kunnossa niin laittaisin tuon parttime kitin niin selviäis helpolla, mut ku se on hyvässä tikissä.
Pitää räjäyttää tuo tasauspyörästö kun tulee sopiva loman tynkä. Katselin että sinne saa erinvahvuisia shimmi levyjä, joten niillä saa varmaan välykset pois. Hintaa shimmeillä oli noin 2€, pitää varmistaa viel toyolta.
Blue skies and headdown
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

On minulla ollu kahdesta auki keskitasauspyörästö, siinä ekassa ei mitään vikaa, vaikka voimansiirto oli just tommonen lonkku ja ihan samaa epäilin minäkin. Kaikki väljä oli kuitenkin etuakselissa ja tässä toisessakin se on (vielä) ihan loto. Tässä toisessa keskitasauspyörästössä oli sanomista, taakse lähtevän tasauspyörän alla oleva simmilevy ja sen pesä oli kulunut pahasti, ei siitäkään kyllä mitään kauheeta välystä tullu. Muuten oli ihan ok. Siinä on jo se viskohärpäke kytkettävän lukon lisänä ja väittäisin että se lisää jatkuvaa rasitusta keskitasaukseen. Sen viskomokkulan voisi ihan hyvin heittää sieltä mäkeen, sillon se olisi normaali avoin/lukittu, kun se on nyt visko/lukittu.

Kuppimaiset simmit löytyy pienien tasauspyörien alta ja suorat isojen alta, kaikki ne on kyllä terästä. Ei olisi antanu kummassakaan tapauksessa vielä aihetta mihinkään, mutta kun aika tarkkaan on tullu noihin suhtauduttua, tietysti se pahasti kulunut tässä toisessa oli poikkeus. Öljyt oli ihan mustat, sen näki jo siitä. Mutta ei minusta keskitasauspyörästö ole kuitenkaan puheista huolimatta noissa mikään erityinen ongelma.

Keskilukon kytkentä voi poistaa sen lonkseen tulipa se mistä vaan kun voimansiirto menee "kaniin". Kokemusperäsesti alottasin tutkimukset etuakselista, onkos se varmasti välyksetön? Kardaanin liu`ut seuraavaksi, ne tuppaa noissa kulumaan varsinkin kun jotkut ei katso niiden voitelua hyväksi, taka-akselissa harvemmin tai ristikoissa.

Tavallinen tasauspyörästö se on, kahdella pienellä tasauspyörällä, ei planeetta. Jakoloota on ja niin vahva että se on varmaan viimenen paikka joka noista normaalisti leviää.
TP
Avatar
jonetzu
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:15 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja jonetzu »

Mulla tulee tuo kolaus tuolta etuperästä.
Onko mitään haittaa jos siitä poistaisi nyt tuon etukardaanin ja tekis autosta ns. takapotkun, vai rikkooko se mitään kardaanin pois oton seurauksena??
Se jolla on kuollessaa eniten leluja, VOITTAA!!
#435
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

jonetzu kirjoitti:Mulla tulee tuo kolaus tuolta etuperästä.
Onko mitään haittaa jos siitä poistaisi nyt tuon etukardaanin ja tekis autosta ns. takapotkun, vai rikkooko se mitään kardaanin pois oton seurauksena??
ota ne napalukot kans pois ettei se perä turhaa pyöri mukana. tero ajo kesällä ainakin muutaman viikon takaveto hodarilla ku hajos se perä silloin lepajoella.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Vastaa Viestiin