Kuva Kuva

Kestääkö tojon omat lukkoakselit 38,5" rattailla?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Kestääkö tojon omat lukkoakselit 38,5" rattailla?

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Tarkoitus on vaihtaa 61 akselit 60 malliin jossa on 38,5" swamberit. 61 on enempi katu ajossa joten pärjää ilman lukkoja. Kestääkö 61 lukot? Kun ajattelin ääneen akseleiden vaihtoa joku sanoi että ei kannata kun ei ne kestä nuilla renkailla. Miten se kannattaisi tehdä? otanko koko akselit vai passaako murikat keskenään? 60 on nyt soa eli pitää hieman metallityötä tehdä jos koko akselit vaihtaa. Välityksen vaihto kiinnostaa myös. Riittääkö pelkän pikkupuolen välittäminen vai pitääkö vaihtaa akselivälitykset myös? Tarvis päästä hiljempaa metsässä.
HJ: Arkeen ja juhlaan
J-T
Viestit: 137
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Vaasa-Kauhava-Larsmo

Viesti Kirjoittaja J-T »

Murikat käy keskenään kunhan vaihdat vetaritkin keskenään->lukkoakselissa ja lukottomassa eri pituiset boorit
#434
Bj-75=Ypyän Mersu
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

niin vain toinen vetari tarvii vaihtaa, eli se lukon kytkentäholkin puoli.
Oliko se nyt pidempi vetari.

Sitten banjoon joutuu rälläkällä työstään pienen kolon olisko 20mm
näät kun otat lukkomurikan pois.

61 etuakselin banjo on vahvistettu, luulisin että se vahvistamatonkin kestää vääntymättä?!?!?!
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Kiitos. Nyt alkaa homma hahmottumaan. Mites se kestävyys? Vai huomaako sen sitten ajan kanssa? 60 on tiuhemmat välitykset, niin miten niiden vaihto lukkomurikoihin. Mitä pitää ottaa huomioon? Vai tajuaako sen sitten kun on osat vierekkäin pöydällä?
HJ: Arkeen ja juhlaan
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

valtatie kirjoitti:Kiitos. Nyt alkaa homma hahmottumaan. Mites se kestävyys? Vai huomaako sen sitten ajan kanssa? 60 on tiuhemmat välitykset, niin miten niiden vaihto lukkomurikoihin. Mitä pitää ottaa huomioon? Vai tajuaako sen sitten kun on osat vierekkäin pöydällä?
Kaikki saa rikki.

Huiluksin 2.2 dieselkoneella on satu volvon portaali rikki,joillain portaalit kestää vaikka kuinka ja kauan kasilla käskytystä.

Toi kestävyys on niin ajotyylistä kiinni.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

60 ja 61 on molemmat samoilla 3,7 välityksillä vakiona. muutama kaveri ajaa hojarin akseleilla vähintääkin sopivasti piristetyillä moottoreilla, yhtään välityksen hammasturmiota en muista kuulleeni reilun 10-vuoden aikana. ja renkaina on viimeisimmät vuodet pyöritetty 38,5x15x15 ja 39x18x15 boggereita. ja näillä kyseisillä autoilla siis ajetaan sellasta hevijuuseri offia.

vetareita ja murroksia on kyllä mennyt, ja nyt kun on longfieldit murroksina niin sulake on siirtynyt vetareihin ja muualle voimalinjaan...

lukot kestää järkevää käyttöä, eli jos renkaiden pyörimisnopeusero on vaikkapa ristiriipunnassa sellanen että toinen pyörii miljoonaa ja toinen ei ollenkaan ja sit riuhtoo lukon päälle niin tulee varmasti turmiota.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

lepoantti kirjoitti:
lukot kestää järkevää käyttöä, eli jos renkaiden pyörimisnopeusero on vaikkapa ristiriipunnassa sellanen että toinen pyörii miljoonaa ja toinen ei ollenkaan ja sit riuhtoo lukon päälle niin tulee varmasti turmiota.
PikkuF:n apparina tullu lukotettua just noin kun kuski ei kuule ko appari komentaa et "himmaa" niin tulee torpattua lukko päälle kun kasi pyytää leipää.....
Hyvin on HDJ:n akselit kestäny[vielä]
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Murikat vaihtoon. . . Nyt kun oon aatellu asiaa niin mikäs niissä lukko akseleissa olisi heikompaa . Välillä pitää kysellä tyhmiä kun ei jaksa ite miettiä loppuun asti. Kiitos vain kovasti kaikille.
HJ: Arkeen ja juhlaan
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

eikä sinne tarvii kolota yhtää mitää reikiä!
juuri 60:sen etuakseliin laitoin 61:sen lukkomurikan ja sinne se meni kunhan heitti.
HUOM! 61:sen perän kiinnityksessä on 2 pidenpää pinnapulttia, ne on siinä luokkovivuston kohdalla, ne on vaihdettava!

Kääntöpäät on samat kummassakin mallissa.
ja eikös se akselin vahvike tullut vasta joskus vuoden -87 aikoihin KAIKKIIN 60-sarjan malleihin??? jostain oon lukenu jotain tämmöistä.

edessä pitkässä vetarissa on pitkä boori
takana lyhyessä on pitkä boori
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

mitäh helvettii se kolo sitte siel on???? hdj:ssäkin sama kokeilitko että lukko toimii??!

voi hyvinkin olla että etu akseli on kaikissa loppupään malleissa vahvistettu,
eron huomaa kyllä heti ulkoa päin.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Se kolo on siinä tiivistepinnassa helpottamassa murikan asennusta. Kolo on lukon kytkentäholkille. Mutta siis vain asennusvaiheessa tarpeen eikä vaikuta lukon toimintaan. Murikan saa paikoilleen ilman koloakin, mutta aika hankalaa ainakin jos nuo burtonin mainitsemat pitkät pinnapultit on jo paikoillaan akseliputkessa. Itse tein kolot juurikin helpotussyystä.
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

burton kirjoitti: ja eikös se akselin vahvike tullut vasta joskus vuoden -87 aikoihin KAIKKIIN 60-sarjan malleihin??? jostain oon lukenu jotain tämmöistä.
Kyllä se vahvike on jo mun 3/86 valmistetus lukottomas 61:ses, mutta 10/85 hihnalta ulostautunut 60:sen putki oli vielä vahvistamaton vaikka auto muuten on jo "uutta" mallia.
1987 LJ70
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

kyllä se menee sinne vaikka on pitkät pinnapultit kiinni ja kyllä lukko toimii, on menny jo murros ja vetari poikki :D

tuosta akseli putki hommasta en ole varma, muistaakseni jossain topikissa jossa puhuttiin etuakseli massoista, auravarustuksesta yms. niin siitä olis jääny mieleen tuollainen muistikuva, mut ei tuo ensimmäinen kerta olis et oisin väärässä. pitääkin yrittää ettiä jostain fakta tietoa...

kuvassa vahvistettu akseli
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... ureid=9851
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Vastaa Viestiin