Kuva Kuva

Akkujen lataus HJ60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Akkujen lataus HJ60

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Näyttää olevan tarpeen ladata akut jokaiseen käynnistykseen näin pakkasilla. Hommasin nyt toisenkin laturin että saa molemmat akut lataukseen samalla kertaa. Mietin vain, että onko tarpeen irroittaa akunkenkiä (ainakin toisesta) latauksen ajaksi vai voiko tollasessa 24 V:n järjestelmässä(kin) laittaa laturit vaan suoraan kumpaankin akuun?
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

ite en irrotellut akunkenkiä sillon kun jouduin latailemaan akkuja.ja hyvinhän nuo aina oli latautunut ,ja kahdella 12V voltin laturilla aina latailin enen kun uusin akut
Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Tätä itsekin meinailin, että turhaa touhua ehkä se irrottelu, mutta parempi kysyä kuin ...

Kiitos vinkistä
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Re: Akkujen lataus HJ60

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

Lakelander kirjoitti:Näyttää olevan tarpeen ladata akut jokaiseen käynnistykseen näin pakkasilla. Hommasin nyt toisenkin laturin että saa molemmat akut lataukseen samalla kertaa. Mietin vain, että onko tarpeen irroittaa akunkenkiä (ainakin toisesta) latauksen ajaksi vai voiko tollasessa 24 V:n järjestelmässä(kin) laittaa laturit vaan suoraan kumpaankin akuun?

Käteviä vaihtoehtoja kyllä nykyisin löytyy akkujen lataamiseen/ylläpitoon, tässä voisi olla yksi varteenotettava ratkaisu, joka pikkuisen vaatii askartelua. Hyviä kokemuksia Ctek'eistä on ylläpitolatureina paljon mm. moottoripyörien akkujen osalta.

www.flinkenberg.fi/batteries/ctek.html

(Ctek multi XS 14000 24V/14A, taikka sitten XS 7000 12V - latureita 2kpl).

Taikka EHS AccuPro - merkkiset ajoneuvokäyttöön suunnitellut 24v laturit olisivat myöskin varsin vaivattomia asentaa ja käyttää:

http://www.solentia.composer.fi/images/ ... aturit.pdf

Asiallisia laitteita ovat, ja varsinkin jos vielä sattuu saamaan jostain käsiinsä sopuhintaan...
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Ja nythän noista Ctekeistä näyttää olevan kiinalaisia versioita kaupoissa. Tosin hinta ei ole välistävedosta johtuen sen alempi.
Itsellä on Mascotin 24V/10A laturi, ja aika haipakkaa lataa. Matti-akkuvaraajiakin löytyy 24 volttisina. Toiminta noissa molemmissa sama ylläpitävä ja elvyttävä(kin).
Ei se ole ihan ilmainen tuo Ctekkään 24 volttisena!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
Jani77
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 11:52 am
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani77 »

A-P kirjoitti:Ei se ole ihan ilmainen tuo Ctekkään 24 volttisena!
Muistaakseni eräässä autotarvikeliikkeessä pyysivät n.300e. Ostin sitte 2 kpl 12v Ctek latureita á 49e
SLCK # 413
HJ61 -87
040 500 7316
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Tuli tuon lahden megaostarin mainoslehtinen tänne meillekkin asti. Siinä oli tuollainen Ctekmallinen laturi pariin kymppiin. Eli niitä jos kaksi laittaa (kiinteesti), niin jo soi!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

A-P kirjoitti:Tuli tuon lahden megaostarin mainoslehtinen tänne meillekkin asti. Siinä oli tuollainen Ctekmallinen laturi pariin kymppiin. Eli niitä jos kaksi laittaa (kiinteesti), niin jo soi!
Kyseessä taitaa olla Benton BX-1 laturi, näitä näyttäisi saavan tarjouksena useastakin paikasta hieman edullisemmin - ainakin Ctek'iin verrattuna.

Tosin löysinpä näihin Bentoneihin liittyvän keskustelunpätkän, halvalla ei näyttäisi saavan hyvää tässäkään tapauksessa.

Muistan jo hiukkasen aiemmin eräässä akkuliikkeessä käydessäni näitä hyllyssä nähneeni, ja tuolloin kauppiaan kanssa jutellessamme hän toi esiin myös sen seikan, jotta aina jännitteen katkettua nämä hukkasivat asetuksensa. Eli ylläpitolatureina jatkuvassa käytössä sinänsä ok, mutta ilmeisemmin ei välttämättä arkikäytön kannalta niin vaivattomia kuin "älykkäämmät mallit".

Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole, mutta tuossa linkki viestiketjuun, jossa näistä lisää tarinaa:
www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8258
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Joo, itsellä tollainen Benton: Aina kun virta katkeaa niin samalla katkeaa lataus ja menee aloitusvalikkoon.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Jouduin nyt ottmaan Cruiserini väliaikaisesti työmatka-ajoon kun pakusta hajos kytkin. :evil: :evil: Virittelin sellaisen systeemin, että nostan illalla konepellin ylös ja laitan laturit ja lämppärinjohdon valmiiksi paikoilleen. Sitten vaan jatkojohdon töpseli ajastimeen kiinni ja koko paketti seinäpistorasiaan. Hyvin pöpähtää kone käyntiin kolmen tunnin ajastuksen jälkeen.

Mikä muuten on noiden lisälaitteiden idea? Onko siitä jotain etua, että akkua pidetään (ylläpito)latauksessa. Eikö se vaan piisaa, että tyhdentynyt akkulaitetaan laturiin ja sittenlähetään ajeleen :?:
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Eikö tuo olis helpompi pitää hehkut, akut ja auton oma laturi kunnossa niin ei tarttis viritellä kaikenkarvasia Ctekkejä ja muuta sälppää?
Auto lohkolämppäriin muutamaksi tunniksi ja solalle.

Kaveri poltti harrastelavurinsa just semmosella "älykkäällä" laturilla kun se ei pelannut ihan niinkuin olisi pitänyt.

Itte tasailen silloin tällöin akuista jännitteet niin hyvin on laulanut. Omat kaapelit irti. Starttikaapelit akkujen väliin ja 12V laturi yön yli niin on molemmissa sama jännite.

Nyt on ollu samat akut reilu 5 vuotta niin alkavat pehmenemään.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Juurikin näin.

Sähköautot on erikseen.

Ja jos on jotain piilokulutusta niin se kannattaan selvittää mikä se on ja hoitaa asia kuntoon,ettei pala koko kapistus.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
taika
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 2:04 pm
Paikkakunta: aura

Viesti Kirjoittaja taika »

aivan miks ostaa tollasii ylläpitolatureita .itekki ostin motonetista jotkut zap merkkiset akut 80e kipale tosin kaverin huoltamokortilla eli 10 proassan alella,nyt ku oli 3na yönä tossa pakasta yli 20 ja autolla en ajanu yhtää 3 päivvän ni käymää lähti ku palmun alta.. eli asian ydin on et kannattaa laittaa ekaks oleellinen kuntoo ja jos se ei riitä ni sit vast tehä tollasii virityksii tiätty jos tykkää rakennella tollasii himmeleit ni mikäs siin :lol: :lol:
Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari »

Sehän nyt on selvää, jos auton sähkölaitteissa on jotain vikaa mikä aikaansaa akkujen varauksen purkaantumista omia aikojaan, niin ne on ensisijaisesti syytä mittauksin selvittää.

Ja mikäli asian kuntoonlaittamisessa pelkillä akkujen uusimisilla selvitään, niin se on varmasti eräs helpoimmista "korjaustoimenpiteistä" - asentaa uudet, kapasiteetiltään riittävän suuret akut paikoilleen. Ei tarvitse tuolloin vähään aikaan murehtia saman asian kanssa, vaikkakin laatuakuilla hintaa onkin. (tämä edellyttäen tietenkin, että auton oma latausjärjestelmä on muuten kunnossa, ja jännitteenalenninta käytetään järjestelmästä 12v ottamiseen)
Akut ovat kyllä niitä, joista ei välttämättä kannata liikaa nuukailla - omakohtaisia kokemuksia on kyllä plakkarissa yllinkyllin, mitä harmia saattaa aiheutua myöhästymisineen, ja mahdollisien pysäköintisakkojenkin saannin muodossa lopulta. (olen automaattivaihteistollisilla autoilla paljon ajellut, ja oppinut lopulta pitämään kantapään kautta akuista huolta) :wink:

Mutta mikäli kaikki olisivatkin muuten ok, niin lisälataukselle tarvetta saattaa olla talviaikaan varsinkin silloin kun autossa on asennettuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Helposti katkonaisessa "nurkka-ajossa" pyöriessä useine pysähdyksineen ja starttauksineen, hyvätkin akut saattavat tarvita pientä elvytystä aika-ajoin. Eikä se lainkaan pahitteeksi silloin tällöin ole, oikeilla komponenteilla turvallisesti toteutettuna, varmistamaan aamuiset käynnistykset.

Tämähän alkoikin jo hieman rönsyillä kun alkuperäisotsikkohan käsitteli HJ:tä, mutta samat asiathan/murheet kyllä koskevat lähestulkoon kaikkia harrasteautojensa kanssa puuhailevia.
Vastaa Viestiin