Sivu 1/1
HDJ turbo projekti
Lähetetty: Pe Helmi 13, 2009 11:28 pm
Kirjoittaja killerwo
No niin nyt nytkähti Hdj :n turpoprojekti käyntiin kevään kunniaksi. Entinen turbo vuoti aika reilusti öljyä laakereilta. Ruiskupumppu oli myös poissa vireestä joka ilmeni koneen epätasaisena käyntinä. Uudet suuttimet eivät vaikuttaneet asiaan . Koneeseen tein täydellisen remontin( lohko, männät, laakerit) viime marraskuussa, jolloin en raskinut laittaa uutta ahdinta enkä pumppua huoltaa.
Nyt pumppu kävi mutkan PP-dieselissä ja siihen tehtiin perus huolto ja säätö. Samalla reissulla ahdonalaista syöttöä lisättiin noin 50%. Pitää sen verran kehua PP-dieseliä et pumpun laitoin matkahuoltoon maanantai aamuna ja takaisin tuli torstaina. Nopeeta toimintaa.
Alkuperäinen ct-26 ahdin sai siirtyä hyllyyn ja uusi tilattiin proturbosta. Se ei ole vielä saapunut joten ei ole päässyt asentelemaan. Uusi ahdin on mallia hukkaportiton joten joudun asentamaan purkistoon erillisen hukkaportin.
Cooleri on löytänyt paikkansa keulalta. Coolerin koko on 600x300x76 ja se mahtuu hienosti keulalle. Pikkasen joutuu plasmalla poltteleen peltiä että saa ahtoputket mahtumaan. Ahtoputket ovat turbolta coolerille kokoa 60mm ja coolerilta imusarjalle 76mm. Materiaalina rosteri, sitä kun sattui olemaan hyllyssä sopivasti.
Vanha pakoputkisto on pahasti hapettunut ja osin jäänyt taipaleelle joten teen uuden tähän samaan soppaan. Pakoputkisto tulee 3" putkesta ja välille tulee muutama simonsin pönttö vaimentamaan pörinää. Tosin en kyl usko että ne kovin hyvin vaimentaa. Jos äänet on sietämättömät niin pitää ettiä joku pienkuorma-auton pönttö.
Niin autohan on minulla jokapäiväisenä käyttäautona ja traileria tulee kiskottua lähes viikoittain. Viime marraskussa asensin autoon uuden 3" korottavan omen alustan. Samalla vaihtui akselit uusiin, jotka tuli japanin purku autosta 4,11 välityksillä. Rattaina pirssissä on maltilliset 285/75/16.
Että tallaista tapahtuu kevään kynnyksellä.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 10:43 am
Kirjoittaja ava
Miksi et laita sivuputkea yhdellä pienellä äänenvaimentimella?Omassani 3"lähtö ja pieni vaimennin,äänet on todella maltilliset.Turha maksaa ja rakennella monimutkaista sarjaa, kun lyhyemmälläkin pärjää.Vedät vai viimeisen mutkan 45 astetta sivulle ja saman verran alas.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 12:14 pm
Kirjoittaja Luigi81
ava kirjoitti:Miksi et laita sivuputkea yhdellä pienellä äänenvaimentimella?Omassani 3"lähtö ja pieni vaimennin,äänet on todella maltilliset.Turha maksaa ja rakennella monimutkaista sarjaa, kun lyhyemmälläkin pärjää.Vedät vai viimeisen mutkan 45 astetta sivulle ja saman verran alas.
sama mulla hj60:ssä. Putki tulee ulos ennen takapyörää ja välissä on vain yksi Raptorin tarvikevaimennin(20€) Ihanan möreet äänet kun antaa kenkää. Siis sellaset kun kuuluu olla isommassa autossa.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 5:35 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Pilteemasta saa halvalla ainakin kahdenlaista pönttöä 3" putkelle. Tässä oma kolmetuumanen putkikötöstys viime keväältä:
Laipat on tältä palstalta kotoisin.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 8:52 pm
Kirjoittaja Tommo__79
oliko miten kallis pumppuremppa ja mitä vaihdettiin? itse tein omaan pumppu rempan joulukuussa ku meni ajoittimen mäntä jumiin.
tääl olis liikkees maksanu työt väh.600 ekuu ja osat päälle..
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 10:46 pm
Kirjoittaja killerwo
Joo sivuputkihan ois näppärä heitää paikoilleen, mutta.... Omassa offi kikottimessa on sivuputki ja se on tehty just kolmen tuuman putkella turbon jälkeen ja varustettu yhdellä simonssin pöntöllä. Se ainakin pöriseen ja hieman haiskahtaa dieselin savu sisälle. Mielestäni se vaimea pörinä sopii hienosti berttaan ja dieselin käry siinä käörryssä ei haittaa. Käyttöautossa jossa naisväki matkustaa/ ajaa niin en halua valitusta pakokaasun kärystä, samoiten pitkillä reissuilla alkaa jurppimaan ylimääräiset tärinät.
No putki on tänään vedetty lähes alkuperäistä reittiä pitkin taakse. Aivan valmiiksi putkea en saanut johtuen puuttuvasta ahtimesta.
Pumppuremppa tuli maksamaan 300€. Pumppuun vaihdettiin kaasuvipu joka menee pumpun kannesta läpi, sit tuli uudet tiivisteet. Pumppu tarkistettiin että linjakohtaiset paineet on toleranssissa. Sitten ahdonalaisen syötönsäädön karaa muotoiltiin siten että saa naftaa tarpeeksi. No en tiedä vielä miten pumpun hoonaus on onnistunut mut uskon et loppu viikosta pääsee jo kokeilemaan.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 11:19 pm
Kirjoittaja killerwo
No pistetää muutama kuvatus joita tarttui kännykameraan.

Coolerin sovittelua keulalle. Joutu silpaiseen plasmalla nuita kahto tolppaa jotka on Coolerin päässä

Taas joutuu leikkaamaan peltiä pois tieltä että saa ahto putken sopimaan. Pyöräkaaresta joutuu kans ottamaan palan pois. Ei siis kannata sääliä peltiä jos on päättänyt laittaa Ilmacoolerin keulalle. Vesicoolerilla säästyis rakenteiden leikkaamiselta.

Sieltä se putki nousee muutaman mutkan jälkeen. Imusarjalle joutuu tekemään uuden laipan ja siihen sitten 3" putki lekotetaan/rälläköidään niin että sopii paikalleen.
Lähetetty: La Helmi 14, 2009 11:25 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Lähetetty: Ti Maalis 03, 2009 9:45 pm
Kirjoittaja killerwo
Viikonloppu meni pajalla turboa värkätessä. Turbon toimitus venähti pariviikkoa. Kyllä siinä aikaa saa tuhraantuu kun yrittää saada mahtumaan putket pellin alle.

Itse turbo mahtuu helposti paikoilleen. En tehnyt uutta pakosarjaa koska alkuperäiseen joutuu tekemään vain 90 asteinen kulma. Uudessa ahtimessa on 65mm pakorulla ja 56 imurulla, ja taitaa olla To4 laipalla

Tuossa näkyy välikappale turbon ja pakosarjan väliin. Sitten siihen on viritelty ulkoin hukkaportti. Testi ajolla havaitsin että ahtopaineet saa säädettyä tuolla hukkiksella 0,5barista ylöspäin. kojelaudassa on ohivirtausventtiili jolla saa sitten säädeltyä paineet sopiviksi.

Ahtoputki 3" joka on coolerilta imusarjalle oli hieman työläs saada mahtumaan. Joutu plasmalla huitasemaan lokasuojasta pikku palan sekä jarruputkia juotu hieman siirtämään.

3" pakoputki mahtui menemään alkuperäistä reittiä pitkin taakse. Runkopalkin ja kardaanin väliin laitoin simonssin pöntön ja putki tulee ulos takaroiskeläpän takapuolelta. Moottorin ja putkiston ääni on aika hiljainen. Pikkuinen suhina kuuluu kun polkaisee.

Siinä vielä kuvatus konehuoneesta.
No koeajo suoritettu ja voimaa tuli kyllä hodariin kivasti. Autossa on uusi kytkin mutta nyt tais alkaa uusi kytkin remontti. Aluksi ajoin maltillisesti hukkaportti täysin kevennettynä jolloin ahtoja oli se 0,5bar ja jo silloin huomasi eron alkuperäiseen. No seuraavaks piti tietenkin ohivirtausventtiili ruuvata tappiin jolloin 1 vaihteella vedättäessa paineet noisi 1,2 bar. no kakkosta pesään ja heti kolmonen ja katse painemittariin niin se oli tyrmässä( 1,5bar mittari).Arvioin että painetta oli 1,8 bar ja kone tuntui hengittävän oikeen mukavasti. Kytkin tais antaa periksi tai sit renkaat löi tyhjää. Oli aika lumiset tiet. Palaneen käryä oli myös ilmassa mut en ole varma tuliko jarruista vai kytkimestä. Huomenna jatkuu testi ja jossain välissä penkkiin.
Lähetetty: Ti Maalis 03, 2009 11:40 pm
Kirjoittaja HJ-61
Millä kierroksilla lähtee ahtaa?Itellä menossa saman kokosilla siivillä oleva Holsetti jaetulla pesällä tohon 61:seen.Värkkäsin kyl pakosarjan uusiks ku ei meinannu mahtua muuten.Cooleri on mitoiltaan saman kokonen ja samoilla kohilla.Syöttöpumppu vaihdettu reilusti tuottavaan.Ootellaa nyt niitä lomautus päiviä niin olis taas sitte aikaa rakentaa ja suunnitella kotteroa kesäksi liikenteeseen.
Lähetetty: Ke Maalis 04, 2009 1:36 pm
Kirjoittaja killerwo
Lähtee ahtamaan kunnolla n 1700-1800 rpm. kun menee yli 1800rpm tuntuu tulevan kunnon tehopiikki. No penkissä sitten näkee missä mennään.
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 5:18 pm
Kirjoittaja Tommo__79
tuli tossa asennettua viikonloppuna OME:n 3" satsi ja samalla tuli taas mieleen toi putkiston uusiminen. syksyllä tuli biltemasta ostettua tarvikkeet ja yks pönttö.. mahtuuko se putki muotoilematta sieltä taka-akselin etupuolelta mistä se menee sen runkopalkin ja pohjan välistä? autoon ei oo tehty korinkorotusta. näyttää vaan pirun ahtaalta..
Lähetetty: Ti Maalis 10, 2009 8:34 pm
Kirjoittaja killerwo
kylläse sieltä taipuu. 3" putki menee kokomatkan alkuperäistä reittiä
Lähetetty: Ti Maalis 17, 2009 11:07 pm
Kirjoittaja Repro
Joko on penkitetty?