Sivu 1/1
Hj kardaani ongelma
Lähetetty: Su Tammi 25, 2009 10:02 pm
Kirjoittaja Tommi83
Elikkäs soan teon yhteydessä ilmeni propleema että vakio takakardaani on noin kymmenen senttiä liianlyhyt.Jotenka mitenkä kardaani olis paras jatkaa.Hitsaamalla kardaani putkeen jatkoo vai pienempi putki sisään vai jonkin sortin palikka laippojen väliin vai joku muu ratkaisu.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 6:44 am
Kirjoittaja Cental73
teettämällä uusi pidempi koneistamossa on kyllä paras.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 2:16 pm
Kirjoittaja OPA
ehkä paras jättää kardaani silpomatta ja tehdä/teettää laipat kardaanin ja pinjonin väliin. alumiinista koneistamalla 1-2 cm paksuja palikoita...
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 5:52 pm
Kirjoittaja IironSika
Kyllä se taitaa olla hiukan liikaa jos jatkaa kardaania 10 cm laipoilla!
Ei se kardaanin jatkaminen mitään rakettitiedettä ole. Jos on sorvi/sorvaava kaveri niin entistä helpompaa. Mutta onnistuu myös ilmankin. Helpoin ja paras tapa on rälläköidä alkuperäinen putki irti hitsaussaumoista joilla se on kiinni nivelessä ja toisessa päässä liukuosassa. Niissä on holkkisovite joka menee pari senttiä putken sisään, joten rälläkällä siis vain sauma auki, EI katkipoikki. Sitten vaan sopivan sisähalkaisijan omaavaa putkea tilalle sopiva pätkä. Keskittyy hyvin niiden holkkisovitteiden avulla.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 6:20 pm
Kirjoittaja pemaripoju
kuinka korkeeta siitä pitää yrittää tehdä?
kyllä mulla piisas vakiokardaani hyvin!
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 7:09 pm
Kirjoittaja Luigi81
Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 8:14 pm
Kirjoittaja Tommi83
Luigi81 kirjoitti:Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?
Kyllä akselia on käänetty ja tuli kyllä aika hyvä kulma ainakin omasta mielestä.Ja mitä korkeuteen tulee ni ei ne jouset uudetkaan oo enää.Ja lisä korotuksen virkaa toimitti aikaisemmin kierrejouset akseleiden välissä että sai 35 pyöriin mettässä mutta en tiä mistä johtuu moinen väli takakardaanissa koska etukardaanissa taas riittää pituus hyvin.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 8:29 pm
Kirjoittaja Blis
Tommi83 kirjoitti:Luigi81 kirjoitti:Niin, tulee mieleen että onko käännetty akselia yhtään soa:ta tehdessä?
Kyllä akselia on käänetty ja tuli kyllä aika hyvä kulma ainakin omasta mielestä.Ja mitä korkeuteen tulee ni ei ne jouset uudetkaan oo enää.Ja lisä korotuksen virkaa toimitti aikaisemmin kierrejouset akseleiden välissä että sai 35 pyöriin mettässä mutta en tiä mistä johtuu moinen väli takakardaanissa koska etukardaanissa taas riittää pituus hyvin.
liekkö aikasemmin vaihdettu joku toinen jortaani siihen taikka silputtu entista?
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 8:51 pm
Kirjoittaja Ugly_hj
Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin

,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 9:00 pm
Kirjoittaja Tommi83
Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin

,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Niin se tässä tuli kyllä itellekin ensinmäisenä mieleen.Mutta osu kyllä asentaessa kaikki tapit heittämällä reikään ja taka riiput on tasan pystyasennossa ei vinossa kumpaankaan suuntaan.Kun ei tullut siinä työn tohinassa merkittyä suuntia muutakun oikea ja vasen.Kun taas etupäässä tulimerkattua kaikki.
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 9:07 pm
Kirjoittaja Blis
Tommi83 kirjoitti:Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin

,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Niin se tässä tuli kyllä itellekin ensinmäisenä mieleen.Mutta osu kyllä asentaessa kaikki tapit heittämällä reikään ja taka riiput on tasan pystyasennossa ei vinossa kumpaankaan suuntaan.Kun ei tullut siinä työn tohinassa merkittyä suuntia muutakun oikea ja vasen.Kun taas etupäässä tulimerkattua kaikki.
jousethan on oikein päin jos "vahvempi" lenkki on korinpäässä kiinni...
Lähetetty: Ma Tammi 26, 2009 11:56 pm
Kirjoittaja Antsa
Ja jos meinasit vielä tiellä ajella,niin kardaani on myös tasapainotettava.
Ja kardaani kulmista sen verran että molempien ristikoiden kulma ois niiku oltava sama...

ei väliä kummin päin mutta sama kuitenkin. No tuonhan kaikki jo tiesikin,mutta kunhan leukoja louskuttelen.
Lähetetty: Ti Tammi 27, 2009 9:00 pm
Kirjoittaja Tommi83
Ugly_hj kirjoitti:Ihan vain jotain kommentoidakseni,onko sulla nyt varmasti jouset oikein päin

,ei ole yhessäkään tietämässäni soassa joutunut kardaania pidentään.
Juu olihan ne jouset väärinpäin siellä nyt jouset käänetty ja hyvin kardaani yletty ja jäi vielä varaakin.Kiitokset Ugly hj lle ja muillekin vinkeistä saadaanpahan auto mahdollisesti jo viikonloppuna ajoon.