Sivu 1/1
HJ60 4-vaihdelaatikko, vain pakki puuttuu
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 7:21 pm
Kirjoittaja Petteri
Asteittain pehentunut ongelma on nyt akuutti:
pakki ei mene päälle oikein sitten mitenkään. Todella pitkällisellä (siis esim 1minuutti, välillä ei meinaa ollenkaan) suostuttelun jälkeen se menee sittän yllättäen päälle. Osaisiko joku sanoa missä vika ja miten kannattaa lähteä sitä korjaamaan... olisko joku helppo kikka esim. öljynvaihto? (mikä on muuten öljytilavuus?)
Muut vaihteet menevät oikein mukavasti päälle/pois ilman narahteluja jne. Ilmasin kytkimen, ei auttanut eikä ollut ilmaa.
Apua siis!
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 8:12 pm
Kirjoittaja Antsa
Siis narisee eikä mene päällä,vai menee pykälään mutta ei ole pakkia???
Jos vain narisee niin kytkin ei irroita syystä,tai toisesta.
Öljyä laitetaan täyttö reikään asti,eli täyteen.
Öljy laatu on GL-4
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 8:29 pm
Kirjoittaja Petteri
Ei narise eikä mene päälle. Keppi pysähtyy kuin seinään, kun pitäisi mennä loveen. Sen verran on HJ:lla ajokilsoja takana, että löydän kyllä pakin "loven", mutta jos ei tietäisi mistä etsisi, niin ei kyllä uskoisi että pakki on taka-vasemmalla. Tähän "loveen" kun sitä sitten aikansa vänkää, pumppaa kytkintä jne, niin sitten se ikäänkuin yllättäen "imaisee" pakin silmään ns. normaalisti "lonksahtaen". Eli ainakin tossa mun HJ:ssa toi pakki on aina vähän "lonksahtanut" mennessään päälle, siis eri tavalla kuin muut vaihteet.
Kävin hakemassa tuota kovin suositeltua Redline MT90 öljyä Motonetista.. taidan vaihtaa kalliit öljyt sisään ihan vain jos auttaisi...
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 9:25 pm
Kirjoittaja Petteri
Petteri kirjoitti:Kävin hakemassa tuota kovin suositeltua Redline MT90 öljyä Motonetista.. taidan vaihtaa kalliit öljyt sisään ihan vain jos auttaisi...
Erikoinen juttu, mutta ainakin näyttäisi siltä, että öljynvainto auttoi..ehkä noitakin pitää joskus vaihtaa....olikin aika karmeen näköiset ne vanhat öljyt. Täytyy käydä vielä näpräämässä vavihdekepin gummisuojus paikalleen ja tehdä pieni koeajolenkki.
EDIT: Ilakointi ennenaikaista. Syy löytyi lopulta. Vaihdekeppi taitaa olla kulunut. Keppi pääsee jollakin tapaa "kääntymään" paikallaan, jolloin ei ole enää kohtisuorassa pakin hahloon/jouseen. Kaksin käsin kepistä kiinni ja vääntää/vaihtaa, niin onnistuu. Hieman hankalaa kyllä, eli jos jollakin olis vaihdekeppi (toimiva) myynnissä, niin ostan!
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 9:51 am
Kirjoittaja pemaripoju
vai olisko sieltä kepin juuresta ne 2 tappia kulunut tai toinen katkennut, ne jotka pitää sitä keppiä linjassaan ja paikoillansa sitä kupia jonka alla on jousi?
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 12:31 pm
Kirjoittaja Luigi81
Ne tapit sieltä juuresta hajoo kyl helposti paljon ajetuissa. Sopivan paksunen ja pitunen pultti tilalle ja putkiklemmari ympäri niin hyvä on =) Itsellä oli juurikin sama ongelma 4 vaihteisessa....ei meinannu mennä pakki loveensa...
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 6:09 pm
Kirjoittaja Rocco69
Itellä ainakin noi redlinen mt-90 öljyt auttoi rusahtelu yms. ongelmiin huomattavasti...
Ja työkuormurissa ei mennyt millään pakki päälle kun kone oli kylmä, meni aina 1 1/2h ennekuin lämpeni riittävästi jonka jälkeen meni tyydyttävästi pakki "silmään" -----> vaihteisto-öljyjen vaihto -----> laatikko toimii loistavasti, kylmänäkin!!
Öljytöljyt....
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 7:33 pm
Kirjoittaja Petteri
Tapit ovat vielä kunnossa, mutta keppi putoaa niin alas, ettei hahlot enää pidä keppiä linjassa, vaan ainoastaan siirtäjien( onko oikea termi) lovi pitää kepin "linjassa".
Soittelin Tamgearille ja kyselin pronssiholkkia, mikä tuossa näyttäisi olevan, niin mulle kerrottiin, ettei siellä ole pronssiholkkia, vain kumitiiviste ja muovinen pallonivelen "kuppi" jos oikein ymmärsin. Tässä mun laatikossa on siis joku viritys ja tästä johtuen keppi putoaa liika alas.
Osaisko joku sanoa osanumeroa tuolle tiivisteelle ja kupille. Paikallinen toyotavaraosamyynti ei suostu tilailemana "näytille" osia, kun on kuulemma niin kovat sakot jos joutuu palauttamaan... alkup. osaahan mulla ei ole mitä etsiä räjäytyskuvasta.
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 9:51 pm
Kirjoittaja Hessu
Petteri kirjoitti:Soittelin Tamgearille ja kyselin pronssiholkkia, mikä tuossa näyttäisi olevan, niin mulle kerrottiin, ettei siellä ole pronssiholkkia, vain kumitiiviste ja muovinen pallonivelen "kuppi" jos oikein ymmärsin. Tässä mun laatikossa on siis joku viritys ja tästä johtuen keppi putoaa liika alas.
Vaihdoin noi kummatkin osat omaan autoon, mutta sillä sinisellä muovirenkaalla ei ollut juuri mitään vaikutusta, olettaen että siellä on vanha osa paikoillaan. Se valkonen pikkunen muovikuppi sen sijaan auttoi paljon siihen, ettei keppi heilu tyhjää. Tais maksaa jotain parin euron verran.
HJ60:ssä taitaa olla eri osanumerot kuin 61:ssä, mutta se rengas on mun mielestä tän linkin listassa vikana, eli 33556F (osanumero 33505‑60010)
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1983_T ... 312.2.html
Sitä muovikuppia en löytänyt 60:n kuvista, mutta 61:ssä se on tässä kuvassa alimmaisena, eli 33548F (osanumero 33548‑60020)
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1989_T ... _3307.html
Lähetetty: La Tammi 17, 2009 9:19 am
Kirjoittaja Petteri
KIITOS oikein paljon vaivannäöstä
Eiköhän se näillä kuvilla ja tiedoilla löydy Toyotaltakin.
Lähetetty: Su Tammi 18, 2009 10:43 pm
Kirjoittaja hääty
Mulla oli kans samanlaisia oireita 5v laatikossa. vaihde oli tosin 2 joka ei menny päälle kunnolla. Vika oli et keppi pääsi putoaan liian alas. Se otti siihen kepille tarkotetun kolon reunoihin kiinni. Pistin yhen rikan sinne kepin juureen sen valkosen kupin alle, niin jo pelaa hyvin. Ja oli muuten uus se
muovikuppi et se ei ollu kulunu!
Lähetetty: Ke Tammi 21, 2009 10:25 pm
Kirjoittaja Petteri
Noniin, nyt on juuri tuo 33556F (muovinen pallonivelen "kuppi") hommattu ja laitettu paikalleen. Vaihteet toimii täydellisesti, keppi on jämäkkä jne. Aivan mahtava juttu, en melkein osaa enää edes vaihtaa kun on niin hyvä.