Sivu 1/1
BJ 40 jarruongelma
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 6:13 pm
Kirjoittaja HemmoBJ40
Auto on -80 mallinen BJ 40. Vaihdettu HJ 60 jarrutehostaja ja pääsylinteri, levyjarrut eteen, takana alkuperäiset rummut ja Allstarin paineensäädin. Nyt ajossa etujarrut alkavat laahaamaan mutta hetken auton seisottua jarrut taas vapautuvat. Sekä pääsylinteri että satulat on juuri purettu huollettu ja kasattu uusilla osilla(tarvike). Voiko alipaine vetää jarruja päälle? Eli väärin kasattu.
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 6:35 pm
Kirjoittaja Arwi
Varmaa en pysty sanoon mutta villi veikkaus. Letkut jos ei oo uudet?
Lähetetty: To Tammi 15, 2009 6:36 pm
Kirjoittaja Nikkari
Jossain harrastepelissäni oli aikoinaan hieman tuon kaltaisia oireita myöskin, silloin oireiden aiheuttajiksi paljastuivat kudosvaurioituneet etujarruletkut. (nestepaine jäi ikäänkuin makaamaan päälle, aikaansaaden etujarrujen laahaamista - satulat olivat uusittu aiemmin, ja järjestelmä ilmattu huolellisesti moneen kertaan)
Nämäkin jarruletkut olivat kyllä ulkoisesti kuin uudet, ei päällepäin mitään havaittavia murtumia, taikka muita vaurioita.
Vika poistui tyystin uusien jarruletkujen asennuksen myötä

Lähetetty: To Tammi 15, 2009 6:42 pm
Kirjoittaja HemmoBJ40
kaikki letkut ja putket on uusia
Lähetetty: Pe Tammi 16, 2009 6:33 am
Kirjoittaja Cental73
mullakin oli uudet letkut, mutta hieman ohuempi seinämäiset jolloin pääsivät joustamaan. Jos lrtkut on pidemmät niin sekin saattaa vaikuttaa. Mulla ainaskin korjautu lyhentämällä letkuja.
Lähetetty: To Kesä 11, 2009 10:40 pm
Kirjoittaja MarkuSV
Tämä kokemus rajoittuu vahvasti moottoripyörien puolelle. Mulla oli joskua aikaisempi omistaja sotkenut silikoni pohjaista ja sit tavallista jarrunestettä keskenään. Tämä aiheuttaa nesteiden lämmetessä turpoamista ja siten jarrujen laahaamista. Moottoripyörässä jarrujen lukkiintumisen kevyemmän massan johdosta. Myös "märkä" jarruneste ottaa ja laajenee lämmetessään veden vaikutuksesta. Toivottavasti tästä tajusi jotain!?
Vaikutus siis mp:ssä oli juuri se, että hetken ajettuani eturengas lävähti lähes lukkoon, ja aiheutti ylimääräistä toimintaa stongan takana. Noin 30 minuutin kuluttua rengas pyöri taas aivan normaalisti.
Markus
Lähetetty: To Kesä 11, 2009 10:44 pm
Kirjoittaja MarkuSV
Vielä pieni lisäys. Mp:n kanssa kävi niin, että soitin aikaisemmalle omistajalle ja kysyin mitä jarrunesteitä se on käyttänyt ja onko sotkenut tavallista ja silikoni nestettä keskenää? Oli kuulemma lisännyt vähän yli ruokalusikallisen kaverin jarrunestepurkista kun oli nesteen pinta laskenut palojen kulumisen myötä. Eli kahta eri nestettä ei tarvitse sekoittaa kuin vähän ja jo se aiheuttaa turpoamis efektin!
Markus
Lähetetty: Pe Kesä 12, 2009 3:28 pm
Kirjoittaja burton
onko polkimen päädyssä välys?
entä onko akselissa jota poljin painaa ja alipainetehostimen kalvon välissä tarpeeksi välystä? sitä ei voi säätää kuin irroittamalla sen tehostimen tulipellistä, itsellä vika oli siellä kun vain siirtelin osia autosta toiseen. ja kyse oli 40-sarjan cruiseri.
Lähetetty: Pe Kesä 12, 2009 5:38 pm
Kirjoittaja HemmoBJ40
polkimen päässä on välys, muuten en ole tarkistanut. nesteet on kaikki samaa tavaraa, koska korjasin ja uusin kaikki jarruosat putkia ja letkuja myöten.
Lähetetty: La Kesä 13, 2009 11:24 pm
Kirjoittaja burton
niin oli itselläkin polkimessa välys, mutta ei siellä tehostimen sisällä.
niin ja tehostimen ja jarrupääsylinterin välissä saattaa kans olla joku säätö, ku nyt ei muista.
Lähetetty: Ti Elo 10, 2010 6:56 pm
Kirjoittaja HemmoBJ40
Autolla on tullut ajeltua tähän asti kaupunkiajoa jumittavilla jarruilla. Nyt päätin että vika on korjattava kun tekis mieli pienelle reissulle maasturilla. Purin pääsylinterin kokonaan ja kas kummaa säiliötä pois ottaessani huomasin, että sylinteriin pitäisi johtaa kaksi reikää toinen noin 4mm halkaisija joka näkyy kun katsoo säiliöstä toinen noin 0,4mm joka on aivan reunassa eikä siksi näy säiliöön. Tietenkin tämän pikkureijän kohdalle oli kertynyt vesihelmi joka oli ruostuttanut reijän umpeen. Reikä auki sylinteri kasaan ja jarrut toimii.