BJ 40 jarruongelma
Valvoja: Käyttäjä
BJ 40 jarruongelma
Auto on -80 mallinen BJ 40. Vaihdettu HJ 60 jarrutehostaja ja pääsylinteri, levyjarrut eteen, takana alkuperäiset rummut ja Allstarin paineensäädin. Nyt ajossa etujarrut alkavat laahaamaan mutta hetken auton seisottua jarrut taas vapautuvat. Sekä pääsylinteri että satulat on juuri purettu huollettu ja kasattu uusilla osilla(tarvike). Voiko alipaine vetää jarruja päälle? Eli väärin kasattu.
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.
Jossain harrastepelissäni oli aikoinaan hieman tuon kaltaisia oireita myöskin, silloin oireiden aiheuttajiksi paljastuivat kudosvaurioituneet etujarruletkut. (nestepaine jäi ikäänkuin makaamaan päälle, aikaansaaden etujarrujen laahaamista - satulat olivat uusittu aiemmin, ja järjestelmä ilmattu huolellisesti moneen kertaan)
Nämäkin jarruletkut olivat kyllä ulkoisesti kuin uudet, ei päällepäin mitään havaittavia murtumia, taikka muita vaurioita.
Vika poistui tyystin uusien jarruletkujen asennuksen myötä
Nämäkin jarruletkut olivat kyllä ulkoisesti kuin uudet, ei päällepäin mitään havaittavia murtumia, taikka muita vaurioita.
Vika poistui tyystin uusien jarruletkujen asennuksen myötä

Tämä kokemus rajoittuu vahvasti moottoripyörien puolelle. Mulla oli joskua aikaisempi omistaja sotkenut silikoni pohjaista ja sit tavallista jarrunestettä keskenään. Tämä aiheuttaa nesteiden lämmetessä turpoamista ja siten jarrujen laahaamista. Moottoripyörässä jarrujen lukkiintumisen kevyemmän massan johdosta. Myös "märkä" jarruneste ottaa ja laajenee lämmetessään veden vaikutuksesta. Toivottavasti tästä tajusi jotain!?
Vaikutus siis mp:ssä oli juuri se, että hetken ajettuani eturengas lävähti lähes lukkoon, ja aiheutti ylimääräistä toimintaa stongan takana. Noin 30 minuutin kuluttua rengas pyöri taas aivan normaalisti.
Markus
Vaikutus siis mp:ssä oli juuri se, että hetken ajettuani eturengas lävähti lähes lukkoon, ja aiheutti ylimääräistä toimintaa stongan takana. Noin 30 minuutin kuluttua rengas pyöri taas aivan normaalisti.
Markus
Vielä pieni lisäys. Mp:n kanssa kävi niin, että soitin aikaisemmalle omistajalle ja kysyin mitä jarrunesteitä se on käyttänyt ja onko sotkenut tavallista ja silikoni nestettä keskenää? Oli kuulemma lisännyt vähän yli ruokalusikallisen kaverin jarrunestepurkista kun oli nesteen pinta laskenut palojen kulumisen myötä. Eli kahta eri nestettä ei tarvitse sekoittaa kuin vähän ja jo se aiheuttaa turpoamis efektin!
Markus
Markus
onko polkimen päädyssä välys?
entä onko akselissa jota poljin painaa ja alipainetehostimen kalvon välissä tarpeeksi välystä? sitä ei voi säätää kuin irroittamalla sen tehostimen tulipellistä, itsellä vika oli siellä kun vain siirtelin osia autosta toiseen. ja kyse oli 40-sarjan cruiseri.
entä onko akselissa jota poljin painaa ja alipainetehostimen kalvon välissä tarpeeksi välystä? sitä ei voi säätää kuin irroittamalla sen tehostimen tulipellistä, itsellä vika oli siellä kun vain siirtelin osia autosta toiseen. ja kyse oli 40-sarjan cruiseri.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Autolla on tullut ajeltua tähän asti kaupunkiajoa jumittavilla jarruilla. Nyt päätin että vika on korjattava kun tekis mieli pienelle reissulle maasturilla. Purin pääsylinterin kokonaan ja kas kummaa säiliötä pois ottaessani huomasin, että sylinteriin pitäisi johtaa kaksi reikää toinen noin 4mm halkaisija joka näkyy kun katsoo säiliöstä toinen noin 0,4mm joka on aivan reunassa eikä siksi näy säiliöön. Tietenkin tämän pikkureijän kohdalle oli kertynyt vesihelmi joka oli ruostuttanut reijän umpeen. Reikä auki sylinteri kasaan ja jarrut toimii.
Toyota Land Cruiser. Arjen yläpuolella.