Sivu 1/1
4Runner ilmastointivika asiaa?
Lähetetty: Ti Tammi 06, 2009 6:51 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Juu
En ole ilmastoinnin toimivuutta testannutkaan mutta myyjä väitti ilmastoinnin olevan rikki.
1. Mistä noi menee rikki kun menee eli mistä lähtisi tonkimaan?
2. Onko jotain pöljän miehen testimenetelmiä löytää vikapaikka?
3. Joku on sanonut että on kallista rempata noi ilmastoinnit. Onko?
Semmosia. Kertokaa vika kokemuksista ja miten korjattiin. Toki ei tarvii olla 4Runnerin ilmastointi kyseessä kun muidenkin tojota merkkisten saman ikäkauden maasturit on varmaan suht samanlaisia tekniikoiltaan. Itselläni ei ole mitään kokemusta ilmastoinneista kun ei ole ollut autoa jossa sellainen sähkötoimisena on ollut. Beejiissähän ilmastointi hoituu poistamalla katon.
Lähetetty: Ti Tammi 06, 2009 9:07 pm
Kirjoittaja Jussi
Mitä mulla on tähän mennessä ollut noita ilmastoinilla olevia kamppeita niin pumpusta on kaikista tulleet mehut pihalle jos ei lähde enään päälle. Täyttö maksaa oulussa tarkastuksineen noin 100 euroa. Systeemissä on paineanturi joka estää pumppua starttaamasta jos ei ole paineita koneessa. Jos ei ole paineita, on vuotoa. Talvella kovalla pakkasella ei sitten ole paineita. Sitten kun moottoritilassa on riittävästi lämmintä, sitten on taas paineita. Eli toi ilmastointi ei sitten lähe päälle siinä hallin pihassa näillä pakkasilla
Eli:
1. täyttö vuodonilmaisunesteineen 100 euroa. Eivät muuten täytä jos on iso vuoto. Mittaavat alipaineen avulla muutamassa tunnissa
2. jos ei pysy mömmöt sisällä koko kesää niin joku on laite on vuodosta vihreä. Vaihda nyt siihen pumppuun ne stefat jos se pumppu on vihreä.
3. täyttö vuodonilmaisunesteineen 100 euroa. Eivät muuten täytä jos on iso vuoto. Mittaavat alipaineen avulla muutamassa tunnissa
t. jussi
Lähetetty: Ti Tammi 06, 2009 9:09 pm
Kirjoittaja Arwi
Yleisin vika ilmastointikoneissa on että on päässy kaasut karkuun. Ja välttämättä ei oo suoraa paikkaa mistä vaan putkiliitosten O-renkaat ja kompuran akseli pikkusen vuotavat.
Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 1:48 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joo Kiitoksia. Pitää käydä mittauttaan toi järjestelmä. Ja laitatuttaa mömmöt sisään tarvittaessa. Ensin kuitenkin tsekata löytyykö vihreetä. Tosin tuntuu siltä että näkyvät vihreet on kadonnu jos on jo kauan ollut järkkä ilman paineita. Meinaan että pesty pois.
Ilmeisesti kun ajaa koneen lämpimäksi ja menee johonkin lämpimään halliin niin voi testata toimiiko systeemi? Näkeekö sen silmin kun kompura käynnistyy? ja tai onko jossain joku juttu josta voi tarkistaa nesteen määrän?
EDIT: vielä sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Onko ilmastointijärjestelmässä muita liikkuvia osia kuin kompressori? rupeli näytti olevan ilmastoinnin kennon edessä... mutta että onko loput siitä järjestelmästä pelkkää materiaa ilman liikkuvaa osaa? (kenno,letkut, putket...)
Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 2:45 pm
Kirjoittaja Jussi
Parkkihallissa stokkan alakerrassa tai scandik hotellin alakerrassa kun pitää autoa jokusen tunnin niin kyllä se pitäs lähteä päälle. Mulla opelissa lähtee vielä pikku pakkasella käyntiin. Kyllä sen huomaaa jos se lähtee käyntiin. Ottaa muuten voimaa aika lahjakkaasti.
Eipä siinä paljoa ole liikkuvia osia muuta kuin toi kompura ja siinä kennon edessä oleva flekti.
Mun auto ei mahdu stokkan alakertaan kun ottaa katosta kiinni nykyään.
-Jussi-
Lähetetty: To Tammi 08, 2009 3:54 pm
Kirjoittaja HiluxMan
Tyhjäkäynnillä nostaa vähän kierroksia aina kun kompura kytkeytyy.
Ilmastointi
Lähetetty: To Tammi 08, 2009 8:46 pm
Kirjoittaja sami
Voit myös ite kokeilla varovasti niistä täyttö/tyhyjennysventtiileistä onko laisinkaan painenita painamalla pienellä meisselillä, uudemmissa järjestelmissä on kaksi eri kokoa pieni/suuri venttiili. jos ei paineita niin sitte silminnäkyvää vuotokohtaa etsimään,.. JOS painetta on ja ei spelaa ni kattoppa sulake ja ettei kompura oo jumissa, eli magneettikytkin pitäs pyöriä vapaasti käsin kompuran hihnapyörän keskellä´´
Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 10:34 am
Kirjoittaja Whitejack
Joissain autoissa on myös anturi ulkolämpötilalle, eikö anna ilmastoinnin käynnistyä kylmällä, mutta siihenhän auttaa just toi stokkan halli.
Vuodonilmaisuneste näkyy UV-valolla pimeässä. Kyseinen lamppu löytyy Iistä jos tarvii lainaan.
Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 7:30 pm
Kirjoittaja Hessu
Ja ennen kuin tuhlaa edes sen 100€ täyttöön, kannattaa varmistaa mitä ainetta siellä ilmastoinnissa on alun perin ollut. Jos on ollut entisajan myrkkyjä, niin uusien autojen aineet ei siellä pysy vuotta pidempään, vaikka olisi systeemi ehjäkin.
Overdrive-foorumilla kehuivat tällaista firmaa erittäin päteväksi vanhojen autojen ilmastontien suhteen (tiedä sitten onko 4Runner vanha vai ei...):
Uudenmaan Autovarustelu Oy
Hankasuontie 7, () 00390 HELSINKI
Puhelin: 09 5416245
Fax: 09 27699939
http://www.autovarustelu.fi
Ja tällaista tallettelin joskus omaa projektia varten overdrivelta:
R-12 Kylmäaine voidaan korvata esimerkiksi Mp-39:llä jota en kyllä suosittele autoilmastointiin. Pääsääntöisesti ei toimi kunnolla. Mutta on R-12 korvaava aine. Isceon 49 joka toimii täysin moitteettomasti R-12 korvaajana autoilmastoinnissa. Rs-24 On kuulemma hyvä kylmäaine R-12 tilalle. Tätä mainostettu parhaaksi.
Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 8:04 pm
Kirjoittaja pemaripoju
tollaseen -89 carina II sai ilmastoinnin kompuraan toyotalta tiivistesarjan ja maksoi 26€ ja lisäksi joutui ostaan sen akselin stefan erikseen ja se maksoi 50€.
itte vaihdoin ne tiivisteet sinne ja rupes pysyyn yli vuoden aineet konees, ja yhdestä kohtaa oli alumiiniputki syöpynyt nokalta puhki! kupariputkee helmiliittimillä tilalle!
Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 10:42 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Noni
Hienoa että syntyy keskustelua ja löytyy kaikenlaista jekkua sekä tarkkaa tietoa sitä haluavalle. Pitää tonkia noi kaikki vihjeet ennenku alottaa ns. renpan.