Sivu 1/2

HJ 61 taka pinjonin kiristys mommentti?

Lähetetty: La Tammi 03, 2009 9:04 pm
Kirjoittaja oltzi
tuossa tuli vaihto kaupassa 61 lukko axiloilla.

missäs mahtaa olla vika ku ajaa ihan norm 2wd ni kuuluu ihan sairasta "jurinaa". ei puhelimeen kuule puhua kun ajaa 40 nouttakin.

sitten kun ajaa 4wd päällä niin tämä kamala jurina lakkaa mutta perästä kuuluu metallinen kahina mutta ei puliakaan niin kovin kun 2wd päällä.

entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??

mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.

jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?

Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina

Lähetetty: La Tammi 03, 2009 10:00 pm
Kirjoittaja metsäsika
oltzi kirjoitti:
etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ?
minun kulkineessa kun ei edes moista ole liekkö muilla

Lähetetty: La Tammi 03, 2009 10:41 pm
Kirjoittaja Heikki L
KOkeiles ottaa napalukot auki, varmistuu ettei edestä kuulu.
Tukilaakeria ei ainakaan uutena ole ollu :shock:
JOs olis pinjoni tai jakis. Heilutteles niitä kardaanin päitä.
Niin näät missä klappi on..........

Re: HJ 61 Helvetin moinen jurina

Lähetetty: Su Tammi 04, 2009 4:44 am
Kirjoittaja HJSam
oltzi kirjoitti: entinen omistaja sanoi syiksi 2wd päällä että etukardaanin tukilaakeri olisi loppu ja kun ajaa 4wd päällä niin perä vain huutaisi..??

mielestäni kovin kummalista. sanoi ajaneensa monia tuhansia näiden metelien kanssa.

jos perästä nyt olis laakeri menny niin onko järkevämpää vaihtaa toinen akseli ja myydä vanha offiin vai laakeroida akseli?
Etukardaanidissa ei oo tuki laakeria, niin kun ei oo takanakaan niin kun jossain hiluxeissa. Ja 2wd päällähän ei ees etukardaadi pyöri jollei ole napalukot kiinnni. Takakardaanista lähtisin ettisin vikaa, joko käyrä että on on ajettu esim. kiveen tai tai ristikot loppu tai sitten perästä pinioniin laakerit menny. Niin ja ei todellakaan kannata luopua noista lukkoakseleistsa jos vähänkään meinaa itse offata.

Lähetetty: Su Tammi 04, 2009 8:35 pm
Kirjoittaja oltzi
koitin siten että käänsin napalukot free asentoon ja sitten ajoin 2wd niin ei jurissu enää ollenkan. huusiko se sen takia sitten kun oli napalukot lukittuna eikä ollut 4wd päällä??

Lähetetty: Su Tammi 04, 2009 9:06 pm
Kirjoittaja Arwi
Koita paljonko on väljää etuperän pinjonin laakerilla eli kun meet auton alle ja nostat kardaanin laipasta ei pitäs nousta mutta saattas olla pikkusen väljää. Se ainakin jyrskyttelee jos pääsee liikkuun.

Lähetetty: Su Tammi 04, 2009 11:16 pm
Kirjoittaja Luigi81
etukardaanin ristikko väljä?

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2009 6:41 pm
Kirjoittaja oltzi
kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?

Lähetetty: Ma Tammi 05, 2009 8:24 pm
Kirjoittaja oltzi
oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?

Lähetetty: Ti Tammi 06, 2009 1:37 pm
Kirjoittaja Arwi
oltzi kirjoitti:
oltzi kirjoitti:kun nostaa etu kardaania etupäästä niin nousee millin kaks. eli on pinjoni laakeri väljä? pitääkö vaihtaa? pystyykö vaihtamaan akseli paikallaan?
äsken sain takaakselin pöydälle. siinä pinjonin päässä oli tuplaten väljää mitä edessä..? mitä kaikkea siihen tarvitsee vaihtaa?
Ainakin pinjonin laakerit , krymppiholkki jos 85- ja tiivisteet.

Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 4:59 pm
Kirjoittaja oltzi
osat makso ~80e.

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 3:55 pm
Kirjoittaja oltzi
mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 5:13 pm
Kirjoittaja metsäsika
oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
se on aika paljon ihan oikeesti sai metrin varrellakin kääntää.mut kaveri kun teki mulle perät niin se vaan kokeilemalla kiri sen lopulliseen tiukuuteen.jostakin pyörintä/pyörimis vastuksesta se jotakin kans höpötti kun kiristi sitä mutteria ja aina välillä pyöräytteli kartaanin laipasta.hyvinhän nuo hammaskosketukset on kohillaan ollu kun näinkin pitkään on kestänyt huutamatta.minä en näistä tiiä muuta kun että vierestä seurasin kun sääti perät

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 7:23 pm
Kirjoittaja Hessu
oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.

Lähetetty: Pe Tammi 09, 2009 9:41 pm
Kirjoittaja oltzi
Hessu kirjoitti:
oltzi kirjoitti:mikähä on ton pinjonin mutterin kiristys momentti? autodata ei tiedä.
HJ:n alkuperäsen korjauskirjan mukaan momentti on välillä 245-441Nm ja oikea momentti on sitten kun mutterista 1,9-2,5Nm momentilla kääntää, lähtee välitys pyörähtämään. Vanhaa laakeria käyttäen 0,9-1,3Nm. Kiristys pitää tehdä asteittain, koska jos kiristät kerralla liikaa, menee krymppiholkki kasaan ja se kun ei veny enää uusiin mittoihin, pitää se sitten vaihtaa uuteen taas.
eli montako kertaa sitä pitäis kiristää? esim eka 80nm sitte 140nm 200nm ja sit 250nm? ja mutterista pitäis kans kääntää pienellä momentti avaimella 2,5nm voimalla ja koittaa lähteekö pyörii??