Sivu 1/1

RJ70 käyntiongelmia - neuvoja kaivataan

Lähetetty: Ma Joulu 29, 2008 10:15 pm
Kirjoittaja tvn
Minulla on ongelmia RJ:n moottorin (22R) kanssa, se kun ei suostu ottamaan kierroksia kuin noin 3-3.5 tuhatta. Tuon jälkeen kierrokset ei enää nouse ja jos kaasua painaa lisää, pakosarjasta (luultavasti ääni tulee sieltä) alkaa kuulua pauketta. Ilmeisesti osa polttoaineesta palaa vasta siellä. Pienemmillä vaihteilla kierroksia saa irti ehkä vähän enemmän ja isommilla vaihteilla, kuorman kasvaessa, raja tuntuu tulevan aikaisemmin vastaan. Joka tapauksessa meno on sen verran laiskaa, esim. moottoritielle mennessä tahtoo olla tien tukkona, kun joutuu isolla vaihteella vedättämään.

Tähän mennessä olen vaihtanut/testannut kaikki suurjännitteiset osat (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä, puolan johto ja puola). Vika ei kuitenkaan korjaantunut näillä.

Sytytysennakko on tarkistettu ja se on tyhjäkäynnillä ok. Myös ennakon säätö näyttäisi toimivan, ainakin pienillä kierroksilla. Tosin, jos kaasun painaa nopeasti pohjaan tyhjäkäynniltä, kone ei nosta juuri ollenkaan kierroksia ja "pauke" alkaa kuulumaan samantien. Ajoituslampulla katsomalla ennakko näyttäisi olevan lähellä 0 -astetta tässä tilanteessa. Onko tämä normaalia?

Virranjakajaan tulee kaksi alipaineletkua, joista toinen selvästikin vaikuttaa ennakkoon tyhjäkäynnillä (toimii minusta ok). Toisen letkun toiminnasta en osaa sanoa ja näyttäisi sille, ettei sillä ole juurikaan vaikutusta mihinkään. "Paukkumisilmiö" on suunnilleen samanlainen, vaikka molemmat alipaineletkut irrottaa virranjakasta.

En ole autojen kanssa mikään asiantuntija, mutta minusta ongelma vaikuttaisi olevan sähköpuolella.

Olisiko foorumin lukijoilla vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta ongelmasta? Voisiko tuo toinen alipaineletku olla osallinen tähän ongelmaan? Vai pitäisiko vikaa etsiä jostain muualta, vaikkapa polttoaineen saannista/seoksesta?

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2008 10:26 am
Kirjoittaja Antsa
Onhan alipaine letkut ehjät? Oikein päin? Alipaine säätäjän kalvo ehjä?(jakajan kupeessa mihin ne letkut menevät)

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2008 10:38 am
Kirjoittaja Eqoistig
Käys varsin kurkkaan jos tuolta löytyis apua: http://www.fintoys.net/cgi-bin/yabb2/Ya ... 368526/0#0

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2008 10:46 am
Kirjoittaja tvn
Päällisin puolin ne näyttävät olevan ehjät, mutta en ole niitä mitenkään erityisesti testannut. Virranjakajan alipainekalvot on varmaan ehjät, koska toisen letkun (tyhjäkäynnin ennakkoon vaikuttava) laittaminen kumpaan tahansa virrajakajan tuloon vaikuttaa sytytysennakkoon. Lähinnä olen miettinyt sen toisen letkun tarkoitusta, se näyttäisi menevän kaasuttimeen suunnilleen kaasuläpän korkeudelle. Sillä kun ei minun kokeilujen perusteella ole juuri mitään vaikutusta sytytysennakon määrään.

Tuosta paukkumisesta en ihan varma, se saattaa kuulua imusarjan puoleltakin. Siitä tuli mieleen, että voisikohan vika olla polttoaineen saannissa? Jos vaikka putket tai suodatin tai kaasutin on tukossa. Voisiko se aiheuttaa paukkumista imusarjassa (seos liian laihaa?)?

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2008 10:54 am
Kirjoittaja Antsa
Kyllä voi.

Entäs katkojankärjet(jos on) ,ja kondensaattori.

Ja ne letkut säätää sitä ennakkoa kuormituksen mukaan,eli silloin kun kierrokset nousee astuu se kaasuläpän korkeudella oleva letku peliin ja säätää ennakkoa,ja tasakaasulla,tyhjä käynnillä,ja moottori jarrutuksella se toinen joka menee kaiketi johonkin imusarjaan.

Nyt täytyy kyllä myöntää että tulee hieman heiteltyä hatusta,kun alkaa tosta amiksesta olemaan aikaa,ja ei ole paljo noiden bensakoneiden kanssa tarvinu taistella.

Nii ja millä bensalla,ajelet jos jotain venäjän kuraa niin kaikki on mahdollista.

Lähetetty: Ti Joulu 30, 2008 11:40 am
Kirjoittaja tvn
Sytytys on kärjetön, liekö jollain tyristorisysteemillä toteutettu. Kondensaattoria en ole tarkistanut, vai onko sitä kärjettömässä järjestelmässä ollenkaan?

Normaali 95:lla olen ajanut, enimmäkseen Teboilin myymällä aineella. Tietenkin voisi kokeilla 98 oktaanista, onko mitään vaikutusta tähän.

Pitänee tutkia polttoainepuolta seuraavaksi.