RJ70 käyntiongelmia - neuvoja kaivataan
Lähetetty: Ma Joulu 29, 2008 10:15 pm
Minulla on ongelmia RJ:n moottorin (22R) kanssa, se kun ei suostu ottamaan kierroksia kuin noin 3-3.5 tuhatta. Tuon jälkeen kierrokset ei enää nouse ja jos kaasua painaa lisää, pakosarjasta (luultavasti ääni tulee sieltä) alkaa kuulua pauketta. Ilmeisesti osa polttoaineesta palaa vasta siellä. Pienemmillä vaihteilla kierroksia saa irti ehkä vähän enemmän ja isommilla vaihteilla, kuorman kasvaessa, raja tuntuu tulevan aikaisemmin vastaan. Joka tapauksessa meno on sen verran laiskaa, esim. moottoritielle mennessä tahtoo olla tien tukkona, kun joutuu isolla vaihteella vedättämään.
Tähän mennessä olen vaihtanut/testannut kaikki suurjännitteiset osat (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä, puolan johto ja puola). Vika ei kuitenkaan korjaantunut näillä.
Sytytysennakko on tarkistettu ja se on tyhjäkäynnillä ok. Myös ennakon säätö näyttäisi toimivan, ainakin pienillä kierroksilla. Tosin, jos kaasun painaa nopeasti pohjaan tyhjäkäynniltä, kone ei nosta juuri ollenkaan kierroksia ja "pauke" alkaa kuulumaan samantien. Ajoituslampulla katsomalla ennakko näyttäisi olevan lähellä 0 -astetta tässä tilanteessa. Onko tämä normaalia?
Virranjakajaan tulee kaksi alipaineletkua, joista toinen selvästikin vaikuttaa ennakkoon tyhjäkäynnillä (toimii minusta ok). Toisen letkun toiminnasta en osaa sanoa ja näyttäisi sille, ettei sillä ole juurikaan vaikutusta mihinkään. "Paukkumisilmiö" on suunnilleen samanlainen, vaikka molemmat alipaineletkut irrottaa virranjakasta.
En ole autojen kanssa mikään asiantuntija, mutta minusta ongelma vaikuttaisi olevan sähköpuolella.
Olisiko foorumin lukijoilla vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta ongelmasta? Voisiko tuo toinen alipaineletku olla osallinen tähän ongelmaan? Vai pitäisiko vikaa etsiä jostain muualta, vaikkapa polttoaineen saannista/seoksesta?
Tähän mennessä olen vaihtanut/testannut kaikki suurjännitteiset osat (tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä, puolan johto ja puola). Vika ei kuitenkaan korjaantunut näillä.
Sytytysennakko on tarkistettu ja se on tyhjäkäynnillä ok. Myös ennakon säätö näyttäisi toimivan, ainakin pienillä kierroksilla. Tosin, jos kaasun painaa nopeasti pohjaan tyhjäkäynniltä, kone ei nosta juuri ollenkaan kierroksia ja "pauke" alkaa kuulumaan samantien. Ajoituslampulla katsomalla ennakko näyttäisi olevan lähellä 0 -astetta tässä tilanteessa. Onko tämä normaalia?
Virranjakajaan tulee kaksi alipaineletkua, joista toinen selvästikin vaikuttaa ennakkoon tyhjäkäynnillä (toimii minusta ok). Toisen letkun toiminnasta en osaa sanoa ja näyttäisi sille, ettei sillä ole juurikaan vaikutusta mihinkään. "Paukkumisilmiö" on suunnilleen samanlainen, vaikka molemmat alipaineletkut irrottaa virranjakasta.
En ole autojen kanssa mikään asiantuntija, mutta minusta ongelma vaikuttaisi olevan sähköpuolella.
Olisiko foorumin lukijoilla vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia samanlaisesta ongelmasta? Voisiko tuo toinen alipaineletku olla osallinen tähän ongelmaan? Vai pitäisiko vikaa etsiä jostain muualta, vaikkapa polttoaineen saannista/seoksesta?