Hellurei on p...u ruåttiksi,
Eli, hojo lähti maalimalle ja nyt on hodarikauppa katkolla (toivottavasti kauppa-akti syntyy).
Kysyisinkin hdj:n omistajilta (entisiltä ja nykyisiltä), että onko noissa jotain tyyppivikaa/ominaisuuksia jotka kannattaa ottaa huomioon tai huolehtia ajoissa kuntoon. Olen kuullut että monet puhuu kiertokangen laakerien vaihdosta jossain 300-400 tkm kohdalla.? Onko muuta mitä tulee uusintaan tyypillisesti jossain puolen miljoonan korvissa, Apulaitteita tietysti, mutta onko voimansiirrossa tai moottorissa odotettavissa "yllätyksiä"...?
Niin ja mahdollisen kaupan kohde on perinteinen, noin puoli milliä lykätty...
Kiitos etukäteen-ja takakäteen-
Hodarimiehet hoi!
Valvoja: Käyttäjä
Tuo search on jotenkin aliarvostettu ominaisuus..
23 sekuntia hakua ja tuli mm seuraava topicci:
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=307 ... t=laakerit
23 sekuntia hakua ja tuli mm seuraava topicci:
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=307 ... t=laakerit
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -
- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Kahden kokonaisen auton ja useiden kymmenien moottorien tuomalla perstuntumalla voin sanoa: Jos ei ole ehdotonta varmuutta, että kk-laakerit on vaihdettu, tarkista ainakin HETI. Vuosimallista riippumatta. Aikaisemmissa koneissa (-90 - -92) on myös aika yleistä, että mäntiin tulee pieniä halkeamia paloammeen reunaan, mutta se vaiva etenee todella harvoin niin pahaksi että aiheuttaa ennenaikaisia toimenpiteitä. Tuosta laakeriasiasta kun pitää huolta, kone kestää keskimäärin enemmän kuin 61:n kone, syöttöpumppua lukuunottamatta, se kun on jakaja.
Etuakselissa kuluu kaikki mikä liikkuu, se ei ole yllätys, vaan ominaisuus. 300 tonnissa kaikki boorit on kuluneet puoleenväliin, ja kiertovälykset hirveet. Tuntuu ajaessa voimansiirron lonksahduksena kiihdytyksestä moottorijarrutukseen siirryttäessä. Etuperässä pinionin laakerointi saattaa luopua. Etuakseli on se pahin juttu, siihen ei oikein auta muu kun vahtaa jossain vaiheessa uudet rojut sisälle.
Tasauspyörästön lukkojen käyttömoottorit hapertuu täällä suolaliemissä uitettaessa olemattomiin, ja lukot ei usein enää senvuoksi toimi. Uudet maksaa senverran että ne voi unohtaa. Jos (ne on) vielä toimii, perusteellinen puhdistus ja ulkopuolinen suojaus jatkaa ikää.
Muuten ruostuminen ei ole näissä enää niin paha ongelma.
Mutta voiko 500 tonnia ajettu enää ihan uudenkarhea ollakkaan?
Etuakselissa kuluu kaikki mikä liikkuu, se ei ole yllätys, vaan ominaisuus. 300 tonnissa kaikki boorit on kuluneet puoleenväliin, ja kiertovälykset hirveet. Tuntuu ajaessa voimansiirron lonksahduksena kiihdytyksestä moottorijarrutukseen siirryttäessä. Etuperässä pinionin laakerointi saattaa luopua. Etuakseli on se pahin juttu, siihen ei oikein auta muu kun vahtaa jossain vaiheessa uudet rojut sisälle.
Tasauspyörästön lukkojen käyttömoottorit hapertuu täällä suolaliemissä uitettaessa olemattomiin, ja lukot ei usein enää senvuoksi toimi. Uudet maksaa senverran että ne voi unohtaa. Jos (ne on) vielä toimii, perusteellinen puhdistus ja ulkopuolinen suojaus jatkaa ikää.
Muuten ruostuminen ei ole näissä enää niin paha ongelma.
Mutta voiko 500 tonnia ajettu enää ihan uudenkarhea ollakkaan?
TP
Kiitoksia vaan linkistä kk-laakeritopiciin. Tulipa avattua silimiä oikeen kunnolla aiheesta.
Tästä viisastuneena suoraan kk-laakerikauppaan kunhan luovari saadaan kirjoitettua alle -tänään sovittiin kauppa tehtäväksi.
Etuakselisto rempattu, samoin takaperä ja kytkin, oli muutenkin ihan fiksussa tikissä (ruosteeton ja siisti sisältä).
Täytyy vaan sanoa että tämänlaatuinen foorumi on tooodella hyvä ja tarpeellinen. Kiitokset niin ylläpitäjille kuin osallistujillekin
-ja nimimerkki timop-kaljat tarjoon jos näillä nurkilla pyörit jahka kerkeen vaihtaa laakerit ennen konerikkoa.
Tästä viisastuneena suoraan kk-laakerikauppaan kunhan luovari saadaan kirjoitettua alle -tänään sovittiin kauppa tehtäväksi.
Etuakselisto rempattu, samoin takaperä ja kytkin, oli muutenkin ihan fiksussa tikissä (ruosteeton ja siisti sisältä).
Täytyy vaan sanoa että tämänlaatuinen foorumi on tooodella hyvä ja tarpeellinen. Kiitokset niin ylläpitäjille kuin osallistujillekin
-ja nimimerkki timop-kaljat tarjoon jos näillä nurkilla pyörit jahka kerkeen vaihtaa laakerit ennen konerikkoa.
Kaupat tuli tehtyä ja sunnuntaina tuli vaihdettua kk-laakerit. kiitokset timop:lle laakereista ja asennusohjeista...
Auto on ajettu 456000 km ja olihan niissä laakereissa alkavaa kulumista mutta vähän (ilmeisesti autossa on käytetty varsin hyviä öljyjä).
Historiasta päätellen voi olettaa että autoa on huollettu säännöllisesti ja kunnolla.
Etuakselisto ja takaperä sekä kytkinpaketti on remontoitu noin 20 tkm sitten, joten voimansiirrosta ei kuulu välyksiä eikä ylimääräisiä ääniä. Muutenkin kori ja runko täysin ruosteettomia ja sisältä ikäisekseen siisti (kaikki verhoilut ehjiä ja puhtaita). Kyseessä on ns. pohjoisen auto joten korin ruosteettomuus johtuu varmaankin siitä.
Muutenkin auto kuulostaa hj:hin verrattuna varsin sivistyneeltä ja hyvältä joten toivottavasti se pelaa hyvin tulevaisuudessakin... ja eiku rakentelemaan...
Auto on ajettu 456000 km ja olihan niissä laakereissa alkavaa kulumista mutta vähän (ilmeisesti autossa on käytetty varsin hyviä öljyjä).
Historiasta päätellen voi olettaa että autoa on huollettu säännöllisesti ja kunnolla.
Etuakselisto ja takaperä sekä kytkinpaketti on remontoitu noin 20 tkm sitten, joten voimansiirrosta ei kuulu välyksiä eikä ylimääräisiä ääniä. Muutenkin kori ja runko täysin ruosteettomia ja sisältä ikäisekseen siisti (kaikki verhoilut ehjiä ja puhtaita). Kyseessä on ns. pohjoisen auto joten korin ruosteettomuus johtuu varmaankin siitä.
Muutenkin auto kuulostaa hj:hin verrattuna varsin sivistyneeltä ja hyvältä joten toivottavasti se pelaa hyvin tulevaisuudessakin... ja eiku rakentelemaan...