Sivu 1/2

HJ60 moottoriöljy

Lähetetty: La Joulu 06, 2008 9:09 pm
Kirjoittaja automies560
Eli millaista öljyä olette käyttäneet koneessa?

Lähetetty: La Joulu 06, 2008 9:12 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Nyt kun vaihdoin B-koneeseen öljyt nii laitoin Teboil Silver 10W-40.

Lähetetty: La Joulu 06, 2008 9:14 pm
Kirjoittaja automies560
Niin olikos se täyssynteettistä vai ?
Eli olisko synteettinen hyvä vaihtoehto vaiko ihan perus mineraali?

Lähetetty: La Joulu 06, 2008 9:36 pm
Kirjoittaja 4x4_88
Toi silver on puolisynteettistä.

Lähetetty: La Joulu 06, 2008 10:35 pm
Kirjoittaja Blis
ralli formula on hyvä öljy...

Lähetetty: Su Joulu 07, 2008 1:35 am
Kirjoittaja Jappi
Dieselmoottoriöljy,sen jälkeen vasta mietitään onko se synteettistä tms...

Lähetetty: Su Joulu 07, 2008 3:53 pm
Kirjoittaja 4x4_88
"Teboil Silver SAE 10W-40 on korkealaatuinen puolisynteettinen moottoriöljy, joka soveltuu hyvin iäkkäämpien henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, myös turboahdettuihin."

Lähetetty: Su Joulu 07, 2008 7:44 pm
Kirjoittaja Hessu
Eilen vaihdoin mineraalien tilalle raskaan kaluston täyssynteettiset Teboil SUPER HPD 5W-40 -öljyt ja nyt käy kylmänä paaaljon notkeemmin.

Lähetetty: Su Joulu 07, 2008 11:48 pm
Kirjoittaja automies560
Hessu kirjoitti:Eilen vaihdoin mineraalien tilalle raskaan kaluston täyssynteettiset Teboil SUPER HPD 5W-40 -öljyt ja nyt käy kylmänä paaaljon notkeemmin.
No saman homman olen ajatellut tehdä, ja saattaa käynnistyäkkin kylmänä paremmin kuin nyt.
En tiedä hukkaa varmaankin jostain virtaa kun jännite on alhaalla ja hehkutkin vie parhaat mehut akuista.
Oliskohan se radio ja sen muuntaja syypää virrrankulutukseen?

Lähetetty: Ma Joulu 08, 2008 9:17 am
Kirjoittaja Hessu
automies560 kirjoitti:En tiedä hukkaa varmaankin jostain virtaa kun jännite on alhaalla ja hehkutkin vie parhaat mehut akuista.
Oliskohan se radio ja sen muuntaja syypää virrrankulutukseen?
Sähkövioista suurin osa tuntuu tulevan jälkiasennusvehkeistä. Ota jännitteenalentaja akusta irti pariks päiväks ja kato paraniko tilanne. Jos radio tai muita 12v laitteita on suoraan akussa kiinni, niin ne pitää kytkeä joka tapauksessa irti, jotta akut lataantuu oikein.

Lähetetty: Ma Joulu 08, 2008 1:33 pm
Kirjoittaja 4x4_88
automies560 kirjoitti: Oliskohan se radio ja sen muuntaja syypää virrrankulutukseen?
Mulla oli BJ:ssä muuntajalta radio, nii söi talvella uudet akut 3kk täysin tyhjäksi.
Sit otin sen muuntajan irti, nii akut on pysyny viime maaliskuusta iskussa ja ajoa aika vähän intin johdosta. :wink: ....ja mitäpä sitä Bertassa radiolla tekee kun ei sitä kuitenkaan kuulis mitään :lol:

Lähetetty: Ma Joulu 08, 2008 4:12 pm
Kirjoittaja Jappi
Hessu kirjoitti:Eilen vaihdoin mineraalien tilalle raskaan kaluston täyssynteettiset Teboil SUPER HPD 5W-40 -öljyt ja nyt käy kylmänä paaaljon notkeemmin.
Jos mineraalit on olleet jotain perushalpisöljyä(ja varsinkin jo vuosia) niin suosittelen vaihtamaan ensimmäisen putsarin jonkun 1000km ajon jälkeen.Irrottaa nimittäin aika tehokkaasti vanhoja törkyjä tuo öljy...

Jos mineraalit on olleet samaa tasoa,esim. super HPD 15w-40 niin sitten ei tarvitse.

Lähetetty: Ti Joulu 09, 2008 10:23 am
Kirjoittaja Hessu
Jappi kirjoitti:Jos mineraalit on olleet jotain perushalpisöljyä(ja varsinkin jo vuosia) niin suosittelen vaihtamaan ensimmäisen putsarin jonkun 1000km ajon jälkeen.Irrottaa nimittäin aika tehokkaasti vanhoja törkyjä tuo öljy...

Jos mineraalit on olleet samaa tasoa,esim. super HPD 15w-40 niin sitten ei tarvitse.
Ei ole tietoa mitä öljyä on aikasemmin käytetty, kun tuli ostettua konevikainen auto ja hankittua keulalle pari vuotta seissyt pata. 500-1000km putsasin moottoria jo Mobilin mineraaleilla ja uudella suodattimella, mutta synteettinen tosiaan irrottaa karstaa hieman erilailla. Taidanpa tosiaan vaihtaa tuon uudenkin suodattimen vielä lähiaikoina, ettei tule itekkin särettyä moottoria. Kiitoksia vaan vinkistä!

Lähetetty: Ti Joulu 09, 2008 12:49 pm
Kirjoittaja kahvassa
Delvac :ia koneisiin, toimii hyvin ku ei oo moottorissa mitään hienouksia ja on halpaa motonetissa n.3€/l

Lähetetty: Ti Joulu 09, 2008 3:19 pm
Kirjoittaja Jappi
Hessu kirjoitti:mutta synteettinen tosiaan irrottaa karstaa hieman erilailla.
Ei,vaan valtaosin ero johtuu siitä että Super HPD on voimakkaasti pesevä öljy,nykyaikaisten vähäpäästöisten moottoreiden ja pitkien huoltovälien vuoksi.Ihan sekin mineraaliversio Super HPD.

Mutta pointti on ettei bensakoneisiin tarkoitettu öljy pysty sitomaan nokea itseensä kuten dieselmoottoriöljy vaan nokikarsta kertyy paakuiksi ja voi jopa tukkia pieniä öljykanavia.Siksi näihin vanhoihin on niin lyhyet öljynvaihtovälit aikanaan määritelty.