Kuva Kuva

BJ kierrejousi viritelmä projekti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

BJ kierrejousi viritelmä projekti

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Eli onkos tuolla nyt sitten kauheesti väliä, laitetaanko jouset suoraan:

Kuva

pikkasen vinoon (olkatapin suuntasesti)

Kuva

täytyykö jousen olla akselin keskellä, vaikuttaako mitään mihinkään jos laittaa tuolla lailla?

Kuva

Homma on melkein päätetty, mutta kertokaas kokemuksia, vinkkejä, mututuntua tai mitä vaan.
Vai onks se pääasia että ne kierteet väännetään sinne alle ja korjataan sitten jos menee päin persiitä :D
Viimeksi muokannut tepa78, Ke Helmi 04, 2009 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Jos laitat liikaa vinoon niin kardaanin liuku pohjaa sisäänjoustossa...

Näppituntumalla laitasin hieman vinoon olkatapin suuntaisesti
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
T
Viestit: 15
Liittynyt: La Maalis 18, 2006 2:08 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja T »

Tässä mutua.

Eikös se kuitenkin tukivarsi/varret määrää tuon liikeradan, joten tuskin vaikuttaa kardaaniin ihan kauheasti?

Jousen kallistus vois ehkä olla suhteessa noiden tukivarsien akselille sallimaan liikerataan, niin tulee mahdollisimman vähän sivuttaista vääntöä jouseen?

Jousen paikka suhteessa akseliin ja tukivarren korikiinnikkeeseen vaikuttaa siihen saavutettuun jousivoimaan. Mitä lähempänä nivelpistettä, niin sitä tymäkämpi pitää jousen olla. Toisaalta saa periaatteessa samalla jousella pidemmät joustot akselille, jos laittaa lähelle nivelpistettä. Noin pienellä siirrolla ei ole käsittääkseni paljoakaan merkitystä ja arvaushan tuo sopiva jousi on yleensä kuitenkin näissä omissa rakennelmissa.

Kirjoittaja omaa insinöörikoulutuksen, muttei yhtään kierrejousialustanrakennuskokemusta. Suhtaudu siis varauksella kaikkeen tässä kirjoitettuun. :-)

Ja kokeneemmat saa korjata.

terv,
Tero
SLCK #323
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Re: Mihin asentoon jouset (bj kierrejousi viritelmä)

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

tepa78 kirjoitti:Eli onkos tuolla nyt sitten kauheesti väliä, laitetaanko
täytyykö jousen olla akselin keskellä, vaikuttaako mitään mihinkään jos laittaa tuolla lailla?

Kuva

Homma on melkein päätetty, mutta kertokaas kokemuksia, vinkkejä, mututuntua tai mitä vaan.
Vai onks se pääasia että ne kierteet väännetään sinne alle ja korjataan sitten jos menee päin persiitä :D
Hojossa mulla on just tolla lailla kun ei keskelle akselia saanu simpukan takia.
1987 LJ70
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Taas on päätä raavittu ja tupakkia polteltu, jouset mahtuu akselin keskelle kun laitetaan samaan kulmaan olkatapin kanssa, jää ruhtinaallisesti tilaa simpukan ja jousen yläpään kiinnityksen väliin. jouset on täysi arvotus, noi oli jotkut volvon jouset(jossain joku joskus tollasia kehuskeli) kokeillaan jotain muuta jos ei tunnu toimivan. jotenkin tuntuu että tässä etupäässä on paljon enemmän pohtimista kuin tuossa takapäässä, takana oli ainakin tilaa enemmän.
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Mulla on edessä jousi melkein kokonaan akselin takana kuten tästä linkin kuvasta näkyy. Hyvin tuntuu toimivan eikä mielestäni mitään huonoja puolia ole tullut esiin vaikka alkuun tuo vähän epäilyttikin. Takana on myös jousi hieman akselin keskilinjasta taaempana että sai panhardin helpommin etupuolelle.

Vinoon en itse ehkä lähtisi laittamaan koska jousi varmaan sitten pyrkii keskeltä hieman mutkalle? Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.

Ekana mulla oli edesssä jotkut range roverin jouset mut ne tais laskee liikaa tai olla liian löysät niin vaihdoin range rover heavy duty jousiin jotka tuntus olevan aika hyvät. Takana on jotku defe 90 takajouset vissiin kun aikasemmat rr jouset ei oikeen kantanu safarikuormaa.
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Juu, nuo mikjuksen kuvat tuli vakoiltua ja kaikki muutkin mitä netistä löyty.
Laitetaas nyt muutamat kuvat tosta omasta turauksesta.

Etujouset tuli nyt tollain vinoon, aika lailla olkatapin suuntasesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Takapäähän tommonen viritelmä yritelmä :D

Kuva

Kuva

Kuva

Koko komeus

Kuva

Talli venyttelyä :D

Kuva

Kuva

Onpas vähän suttusia kuvia, ei ollut oma kamera niin luultavasti käyttäjän erhe.
Tuntuu ainakin tallissa toimivan tuo systeemi jotenkin, saas nähdä mikä se sitten on kun sillä joskus pääsee ajamaankin.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

No ei ne noin isoilta näyttänyt ne kuvat tossa esikatselussa, noh näkeepähän paremmin :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

tepa78 kirjoitti:No ei ne noin isoilta näyttänyt ne kuvat tossa esikatselussa, noh näkeepähän paremmin :D
Eihän noi mitään isoja oo, 22" ruutuun mahtuis vielä paljon isompikin.
Mutta hyvännäköstä jälkiä on kyllä tehty.

Anyways, tulipahan oma kierrejousiviritelmäkin leimattua eilen moitteetta 8) , vaikka oli pahimmillaan 3 insinööriä yhtäaikaa syynäämäs ku ei moista kukaan kuulemma ollu paikallisella katastanu.
1987 LJ70
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mitäs jos nuo tikut ois laittanut toisin päin? Siis se patti ois jäänyt akselin yläpuolelle. Isot pojat on sanoneet että kaikki mikä on akselin alla on maavarasta pois? Olin nimittäin ajatellut laittaa HJ:n alle HDJ:n tikut just niinpäin että se patti menee akselin yläpuolelle. Mitkä muut kuin HDJ:n tikut käy?
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Jussi kirjoitti:Mitäs jos nuo tikut ois laittanut toisin päin? Siis se patti ois jäänyt akselin yläpuolelle. Isot pojat on sanoneet että kaikki mikä on akselin alla on maavarasta pois? Olin nimittäin ajatellut laittaa HJ:n alle HDJ:n tikut just niinpäin että se patti menee akselin yläpuolelle. Mitkä muut kuin HDJ:n tikut käy?
Mersun tikut nyt ainakin käy ja taitaahan noita olla loppuviimein aika montaakin eri vaihtoehtoa. Mä laitoin hdj:n tikuilla ja se rungonpuoleinen kiinnitys kun on mallia lenkki niin sen joutuu laittamaan rungon alapuolelle, tommonen tappipäinen olis paree niin sais rungon sivulle kiinnityksen.
1987 LJ70
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Jussi kirjoitti: Isot pojat on sanoneet
Ei kannata uskoa kaikkea mitä ne isot pojat juttelee :D Ei kai ne tossa allakaan ihan heti mihinkään tökkää, on siellä murikka aika paljon alempana.
Eikä kyllä tossa meijän toteutuksessa olis mahtunutkaan yläpuolelle, nyttekin oli jousilautas hässäkän kanssa olevinaan tilanpuute, ehkä jollain sikakalliilla coilover systeemillä tai toisenlaisella suunnittelulla olis saanut mahtumaan. Hoojiissa on kyllä leveempi akseli vois olla paremmin tilaa, Tukivarret ihan oman maun mukaan, kunhan painot riittää (LJ,HDJ,range,merssu,pajero) onhan noita

Parit kuvat kopan sovittelusta.

Kuva

Kuva

Ehkä siitä vielä joskus ajopeli tulee :D
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

hyvältä näyttää! eihän se tarvii ku maskin ja konepellin niin vois lähtee ajelee:)
Oletko meinannu hysteeri varsia laittaa?
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

"pikkasen" täytyy vielä jotain vääntää että ajelulle pääsee :D konetta fiksata, perät laakeroida ja jos jonkin näköstä lukkoa yrittäis sinne tunkee, kaaret vääntää... ehkä sillä jo kesällä ajetaan. Ei vielä ainakaan tuu hysteeri varsia, katotaan nyt miten se tuollain toimii (ja kestää).
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Taas jotain yritetty tehdä, runko puhallettu ja maalattu.

Epoksia alle

Kuva

ja uretaania päälle

Kuva

muihin palikoihin vähän väriä ettei ole niin tylsän musta :D

Kuva

Tohon sitä on taas mukava ruveta kasailemaan.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Vastaa Viestiin