BJ kierrejousi viritelmä projekti
Valvoja: Käyttäjä
BJ kierrejousi viritelmä projekti
Eli onkos tuolla nyt sitten kauheesti väliä, laitetaanko jouset suoraan:
pikkasen vinoon (olkatapin suuntasesti)
täytyykö jousen olla akselin keskellä, vaikuttaako mitään mihinkään jos laittaa tuolla lailla?
Homma on melkein päätetty, mutta kertokaas kokemuksia, vinkkejä, mututuntua tai mitä vaan.
Vai onks se pääasia että ne kierteet väännetään sinne alle ja korjataan sitten jos menee päin persiitä
pikkasen vinoon (olkatapin suuntasesti)
täytyykö jousen olla akselin keskellä, vaikuttaako mitään mihinkään jos laittaa tuolla lailla?
Homma on melkein päätetty, mutta kertokaas kokemuksia, vinkkejä, mututuntua tai mitä vaan.
Vai onks se pääasia että ne kierteet väännetään sinne alle ja korjataan sitten jos menee päin persiitä
Viimeksi muokannut tepa78, Ke Helmi 04, 2009 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos laitat liikaa vinoon niin kardaanin liuku pohjaa sisäänjoustossa...
Näppituntumalla laitasin hieman vinoon olkatapin suuntaisesti
Näppituntumalla laitasin hieman vinoon olkatapin suuntaisesti
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
Tässä mutua.
Eikös se kuitenkin tukivarsi/varret määrää tuon liikeradan, joten tuskin vaikuttaa kardaaniin ihan kauheasti?
Jousen kallistus vois ehkä olla suhteessa noiden tukivarsien akselille sallimaan liikerataan, niin tulee mahdollisimman vähän sivuttaista vääntöä jouseen?
Jousen paikka suhteessa akseliin ja tukivarren korikiinnikkeeseen vaikuttaa siihen saavutettuun jousivoimaan. Mitä lähempänä nivelpistettä, niin sitä tymäkämpi pitää jousen olla. Toisaalta saa periaatteessa samalla jousella pidemmät joustot akselille, jos laittaa lähelle nivelpistettä. Noin pienellä siirrolla ei ole käsittääkseni paljoakaan merkitystä ja arvaushan tuo sopiva jousi on yleensä kuitenkin näissä omissa rakennelmissa.
Kirjoittaja omaa insinöörikoulutuksen, muttei yhtään kierrejousialustanrakennuskokemusta. Suhtaudu siis varauksella kaikkeen tässä kirjoitettuun.
Ja kokeneemmat saa korjata.
terv,
Tero
Eikös se kuitenkin tukivarsi/varret määrää tuon liikeradan, joten tuskin vaikuttaa kardaaniin ihan kauheasti?
Jousen kallistus vois ehkä olla suhteessa noiden tukivarsien akselille sallimaan liikerataan, niin tulee mahdollisimman vähän sivuttaista vääntöä jouseen?
Jousen paikka suhteessa akseliin ja tukivarren korikiinnikkeeseen vaikuttaa siihen saavutettuun jousivoimaan. Mitä lähempänä nivelpistettä, niin sitä tymäkämpi pitää jousen olla. Toisaalta saa periaatteessa samalla jousella pidemmät joustot akselille, jos laittaa lähelle nivelpistettä. Noin pienellä siirrolla ei ole käsittääkseni paljoakaan merkitystä ja arvaushan tuo sopiva jousi on yleensä kuitenkin näissä omissa rakennelmissa.
Kirjoittaja omaa insinöörikoulutuksen, muttei yhtään kierrejousialustanrakennuskokemusta. Suhtaudu siis varauksella kaikkeen tässä kirjoitettuun.
Ja kokeneemmat saa korjata.
terv,
Tero
SLCK #323
Re: Mihin asentoon jouset (bj kierrejousi viritelmä)
Hojossa mulla on just tolla lailla kun ei keskelle akselia saanu simpukan takia.tepa78 kirjoitti:Eli onkos tuolla nyt sitten kauheesti väliä, laitetaanko
täytyykö jousen olla akselin keskellä, vaikuttaako mitään mihinkään jos laittaa tuolla lailla?
Homma on melkein päätetty, mutta kertokaas kokemuksia, vinkkejä, mututuntua tai mitä vaan.
Vai onks se pääasia että ne kierteet väännetään sinne alle ja korjataan sitten jos menee päin persiitä
1987 LJ70
Taas on päätä raavittu ja tupakkia polteltu, jouset mahtuu akselin keskelle kun laitetaan samaan kulmaan olkatapin kanssa, jää ruhtinaallisesti tilaa simpukan ja jousen yläpään kiinnityksen väliin. jouset on täysi arvotus, noi oli jotkut volvon jouset(jossain joku joskus tollasia kehuskeli) kokeillaan jotain muuta jos ei tunnu toimivan. jotenkin tuntuu että tässä etupäässä on paljon enemmän pohtimista kuin tuossa takapäässä, takana oli ainakin tilaa enemmän.
Mulla on edessä jousi melkein kokonaan akselin takana kuten tästä linkin kuvasta näkyy. Hyvin tuntuu toimivan eikä mielestäni mitään huonoja puolia ole tullut esiin vaikka alkuun tuo vähän epäilyttikin. Takana on myös jousi hieman akselin keskilinjasta taaempana että sai panhardin helpommin etupuolelle.
Vinoon en itse ehkä lähtisi laittamaan koska jousi varmaan sitten pyrkii keskeltä hieman mutkalle? Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.
Ekana mulla oli edesssä jotkut range roverin jouset mut ne tais laskee liikaa tai olla liian löysät niin vaihdoin range rover heavy duty jousiin jotka tuntus olevan aika hyvät. Takana on jotku defe 90 takajouset vissiin kun aikasemmat rr jouset ei oikeen kantanu safarikuormaa.
Vinoon en itse ehkä lähtisi laittamaan koska jousi varmaan sitten pyrkii keskeltä hieman mutkalle? Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä.
Ekana mulla oli edesssä jotkut range roverin jouset mut ne tais laskee liikaa tai olla liian löysät niin vaihdoin range rover heavy duty jousiin jotka tuntus olevan aika hyvät. Takana on jotku defe 90 takajouset vissiin kun aikasemmat rr jouset ei oikeen kantanu safarikuormaa.
Juu, nuo mikjuksen kuvat tuli vakoiltua ja kaikki muutkin mitä netistä löyty.
Laitetaas nyt muutamat kuvat tosta omasta turauksesta.
Etujouset tuli nyt tollain vinoon, aika lailla olkatapin suuntasesti.
Takapäähän tommonen viritelmä yritelmä
Koko komeus
Talli venyttelyä
Onpas vähän suttusia kuvia, ei ollut oma kamera niin luultavasti käyttäjän erhe.
Tuntuu ainakin tallissa toimivan tuo systeemi jotenkin, saas nähdä mikä se sitten on kun sillä joskus pääsee ajamaankin.
Laitetaas nyt muutamat kuvat tosta omasta turauksesta.
Etujouset tuli nyt tollain vinoon, aika lailla olkatapin suuntasesti.
Takapäähän tommonen viritelmä yritelmä
Koko komeus
Talli venyttelyä
Onpas vähän suttusia kuvia, ei ollut oma kamera niin luultavasti käyttäjän erhe.
Tuntuu ainakin tallissa toimivan tuo systeemi jotenkin, saas nähdä mikä se sitten on kun sillä joskus pääsee ajamaankin.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Eihän noi mitään isoja oo, 22" ruutuun mahtuis vielä paljon isompikin.tepa78 kirjoitti:No ei ne noin isoilta näyttänyt ne kuvat tossa esikatselussa, noh näkeepähän paremmin
Mutta hyvännäköstä jälkiä on kyllä tehty.
Anyways, tulipahan oma kierrejousiviritelmäkin leimattua eilen moitteetta , vaikka oli pahimmillaan 3 insinööriä yhtäaikaa syynäämäs ku ei moista kukaan kuulemma ollu paikallisella katastanu.
1987 LJ70
Mitäs jos nuo tikut ois laittanut toisin päin? Siis se patti ois jäänyt akselin yläpuolelle. Isot pojat on sanoneet että kaikki mikä on akselin alla on maavarasta pois? Olin nimittäin ajatellut laittaa HJ:n alle HDJ:n tikut just niinpäin että se patti menee akselin yläpuolelle. Mitkä muut kuin HDJ:n tikut käy?
Mersun tikut nyt ainakin käy ja taitaahan noita olla loppuviimein aika montaakin eri vaihtoehtoa. Mä laitoin hdj:n tikuilla ja se rungonpuoleinen kiinnitys kun on mallia lenkki niin sen joutuu laittamaan rungon alapuolelle, tommonen tappipäinen olis paree niin sais rungon sivulle kiinnityksen.Jussi kirjoitti:Mitäs jos nuo tikut ois laittanut toisin päin? Siis se patti ois jäänyt akselin yläpuolelle. Isot pojat on sanoneet että kaikki mikä on akselin alla on maavarasta pois? Olin nimittäin ajatellut laittaa HJ:n alle HDJ:n tikut just niinpäin että se patti menee akselin yläpuolelle. Mitkä muut kuin HDJ:n tikut käy?
1987 LJ70
Ei kannata uskoa kaikkea mitä ne isot pojat juttelee Ei kai ne tossa allakaan ihan heti mihinkään tökkää, on siellä murikka aika paljon alempana.Jussi kirjoitti: Isot pojat on sanoneet
Eikä kyllä tossa meijän toteutuksessa olis mahtunutkaan yläpuolelle, nyttekin oli jousilautas hässäkän kanssa olevinaan tilanpuute, ehkä jollain sikakalliilla coilover systeemillä tai toisenlaisella suunnittelulla olis saanut mahtumaan. Hoojiissa on kyllä leveempi akseli vois olla paremmin tilaa, Tukivarret ihan oman maun mukaan, kunhan painot riittää (LJ,HDJ,range,merssu,pajero) onhan noita
Parit kuvat kopan sovittelusta.
Ehkä siitä vielä joskus ajopeli tulee
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
"pikkasen" täytyy vielä jotain vääntää että ajelulle pääsee konetta fiksata, perät laakeroida ja jos jonkin näköstä lukkoa yrittäis sinne tunkee, kaaret vääntää... ehkä sillä jo kesällä ajetaan. Ei vielä ainakaan tuu hysteeri varsia, katotaan nyt miten se tuollain toimii (ja kestää).
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Taas jotain yritetty tehdä, runko puhallettu ja maalattu.
Epoksia alle
ja uretaania päälle
muihin palikoihin vähän väriä ettei ole niin tylsän musta
Tohon sitä on taas mukava ruveta kasailemaan.
Epoksia alle
ja uretaania päälle
muihin palikoihin vähän väriä ettei ole niin tylsän musta
Tohon sitä on taas mukava ruveta kasailemaan.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"