Kuva Kuva

Kärryn veto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

-MaTTi- kirjoitti:Oletettavasti tehnyt siitä myös virheellisesti N1-luokan auton, eikä N1G:tä. M1/N1:llä saa vetää max. auton kokonaismassan verran, N1G/M1G:llä 1,5xkokonaismassa.
Kyllä siitä tuli N1G sentään.
#428
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hessu kirjoitti:
-MaTTi- kirjoitti:Oletettavasti tehnyt siitä myös virheellisesti N1-luokan auton, eikä N1G:tä. M1/N1:llä saa vetää max. auton kokonaismassan verran, N1G/M1G:llä 1,5xkokonaismassa.
Kyllä siitä tuli N1G sentään.
Niin, joo, ennen tuo 1,5xkokonaismassa-homma ei koskenut N1G:tä, mutta 2004 vuoden lakikirjassa lukee jo tuo N1G ja 1,5x (tullut voimaan 30.9.2003).

Kyseessä siis Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992: 5 luku 32a§ c-kohta. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030821

Voisitpa käydä vinkkaamassa ko. katsastussedälle että korjais vetopainot ennalleen. ;)
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
kahvassa
Viestit: 50
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:04 pm

Viesti Kirjoittaja kahvassa »

Käytiin katsastaan kaverin L200:sta 4x4 mitsua ja ihmeteltiin et miks suurin sallittu jarrullinen vetomassa on pudonnu, Ni leimasetä sano et suurimmat sallitut vetomassat ilmottaa valmistaja, ja et ne vois muutella niitä. Mut tiedä niistä?????


Ja valo ropleemmaan vois auttaa uusien johtojen laitto, itellä oli ainaski aivan hapettuneet
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

kahvassa kirjoitti:Käytiin katsastaan kaverin L200:sta 4x4 mitsua ja ihmeteltiin et miks suurin sallittu jarrullinen vetomassa on pudonnu, Ni leimasetä sano et suurimmat sallitut vetomassat ilmottaa valmistaja, ja et ne vois muutella niitä. Mut tiedä niistä?????
No tuotahan tässä on puitu jo edellissivulla, AKEn tiedotten kera: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0086F85C ... 142007.pdf

Mutta nyt tosiaan nää vanhat massatkin näkyy erikoisehdoissa. Etusivun perävaunumassat-sarakkeissa on valmistajan sallimat massat, jotka siis voi olla pienemmät. Mutta näitä suurempia saa käyttää, jos sellaiset otteelta löytyy.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

taas oli rukattu noita vetopainoja! jarrullinen oli 2000kg ja jarruton 750kg
ennemmin oli 3500kg ja 450kg
taas sitä ennen oli 2850kg ja 750kg
mitä tolla saa nyt vetää perässä?
ton mitä ottees lukee? 2000/750kg
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

pemaripoju kirjoitti:taas oli rukattu noita vetopainoja! jarrullinen oli 2000kg ja jarruton 750kg
ennemmin oli 3500kg ja 450kg
taas sitä ennen oli 2850kg ja 750kg
mitä tolla saa nyt vetää perässä?
ton mitä ottees lukee? 2000/750kg
HJ:sta ilmeisesti kyse?

Ylimmät on tehtaan sallimat, keskimmäisiä en keksi mistä olis tullu ja alimmat on ristiinkytkennässä hyväksytyt. Ilmeisesti vain 2000 kg kestävä koukku ollu siihen aikaan kiinni.

Saat vetää 3500/750 kg jos koukussa on maininta 3500 kg:sta.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

mitäs saa vetää N1G -86 hiluxilla, otteessa auton paino 1780kg ja koukku omatekoinen joka kestäääää...onko tää nyt sellanen 1,5 x 1780kg. joskus kuullut kyllä legendan 3500kg lisenssistä ln65 luxissa!!!!
H&K
Viestit: 101
Liittynyt: To Loka 27, 2005 7:58 pm
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja H&K »

lepoantti kirjoitti:mitäs saa vetää N1G -86 hiluxilla, otteessa auton paino 1780kg ja koukku omatekoinen joka kestäääää...onko tää nyt sellanen 1,5 x 1780kg. joskus kuullut kyllä legendan 3500kg lisenssistä ln65 luxissa!!!!
Tiedän yhden LN65:sen jonka otteessa on just 750/3500kg. Mulla muistaakseni vaan 450/1400, ja vaikka kuin yritin tinkiä katsastuksessa suuremmiksi niin ei onnistunut.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

lepoantti kirjoitti:mitäs saa vetää N1G -86 hiluxilla, otteessa auton paino 1780kg ja koukku omatekoinen joka kestäääää...onko tää nyt sellanen 1,5 x 1780kg. joskus kuullut kyllä legendan 3500kg lisenssistä ln65 luxissa!!!!
Johan mä tohon aiemmin linkitin pykälän:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030821

Eli suomennettuna:
-sen mitä rekisteriotteessa lukee, jos koukku kestää sen
-sen mitä auton valmistaja sallii, jos se on tiedossa, eikä koukku tai rekisteriote sitä rajoita pienemmäksi

Eli vielä yksinkertaistettuna:
jos sulla ei lue rekisteriotteessa mitään perävaunumassoja, autolla (N1G-luokka) saa vetää 1,5 x kokonaismassan verran jarrullista ja puolet omasta massasta jarrutonta. Jos otteessa lukee vain N1, silloin jarrullisen massa saa olla vain kokonaismassan verran.

Ja vielä pakkaa hämmentämään, kuten jo aiemmin möys todettu, 8.12.2008 jälkeen tulostetussa otteessa voi otteella lukea massat vaikka vanhemmassa otteessa ei lukenutkaan.

Ja tuo 1780 kg on sun auton omamassa, ei kokonaismassa, eli tuo ei vaikuta jarrullisen kärryn vetopainoon, kokonaismassa voi vaikuttaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

H&K kirjoitti:
Tiedän yhden LN65:sen jonka otteessa on just 750/3500kg. Mulla muistaakseni vaan 450/1400, ja vaikka kuin yritin tinkiä katsastuksessa suuremmiksi niin ei onnistunut.
Nuo on vanhaan ristinkytkentäaikaan hyväksytyt massat, jotka ovat edelleen laillisia käytettäväksi.

Vastaavia massoja ei enää voi vastaaviin autoihin katsastuksessa hyväksyä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

otteen mukaan hiluxin max. kokonaismassa 2415kg, eli jos ajoneuvoluokan N1G mukaan saan vetää 1,5 x kokonaismassa niin toihan heilahtaa silloin siihen 3500kg maksimiin!!

mutta kun otteeseen ei ole merkattu mitään koukusta...eikä koukustakaan löydy mitään kun se on omatekoinen. eli tarvittaessa tienpäällä voin vedota poliiseille tähän N1G-luokan 1,5 x kok.massa pykälään??

eihän koukkua enää nykyisellän tarvinnut katsastaa?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

lepoantti kirjoitti:otteen mukaan hiluxin max. kokonaismassa 2415kg, eli jos ajoneuvoluokan N1G mukaan saan vetää 1,5 x kokonaismassa niin toihan heilahtaa silloin siihen 3500kg maksimiin!!

mutta kun otteeseen ei ole merkattu mitään koukusta...eikä koukustakaan löydy mitään kun se on omatekoinen. eli tarvittaessa tienpäällä voin vedota poliiseille tähän N1G-luokan 1,5 x kok.massa pykälään??

eihän koukkua enää nykyisellän tarvinnut katsastaa?
Näin se menee. Mutta jos aikanaan uudelle otteelle tulee muuta, se on sitten se.

Ei tarvitse katsastaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

no nytte selvis kun oikeen lueskelin otetta kun mun auto on N1
ja paikallinen inssi ei muuta sitä NG1 ilman toyotan todistusta.

voikohan johkin tehdä valituksen liian innokkaasta katsastus aseman päälliköstä? yrittää puuttua myös muualla tehtyihin vanhoihin muutoskatsastuksiin, ja vaatii kaikesta maahantuojan todistuksia.
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

-MaTTi- kirjoitti:
lepoantti kirjoitti:otteen mukaan hiluxin max. kokonaismassa 2415kg, eli jos ajoneuvoluokan N1G mukaan saan vetää 1,5 x kokonaismassa niin toihan heilahtaa silloin siihen 3500kg maksimiin!!

mutta kun otteeseen ei ole merkattu mitään koukusta...eikä koukustakaan löydy mitään kun se on omatekoinen. eli tarvittaessa tienpäällä voin vedota poliiseille tähän N1G-luokan 1,5 x kok.massa pykälään??

eihän koukkua enää nykyisellän tarvinnut katsastaa?
Näin se menee. Mutta jos aikanaan uudelle otteelle tulee muuta, se on sitten se.

Ei tarvitse katsastaa.
juu, nythän ei näköjään vahingossakaan pidä mennä kyselemään otteelle koukkua! jos joskus tulee tilapäinen mielenhäiriö ja tarve niin luxilla saa kiskoa kunnon vankkuria!!!
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

pemaripoju kirjoitti:no nytte selvis kun oikeen lueskelin otetta kun mun auto on N1
ja paikallinen inssi ei muuta sitä NG1 ilman toyotan todistusta.

voikohan johkin tehdä valituksen liian innokkaasta katsastus aseman päälliköstä? yrittää puuttua myös muualla tehtyihin vanhoihin muutoskatsastuksiin, ja vaatii kaikesta maahantuojan todistuksia.
Outo hemppa. :?

Tuo N1:n muuttaminen N1G:ksi ei todellakaan tarvitse mitään todistuksia, riittää kun lukee mitä laissa määritellään:
" 2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia."
M1:n muuttaminen M1G:ksi on siis aivan eri juttu noiden kulmien ja mäennousukyvyn osoittamisen vuoksi.

AKEen soitto voisi helpottaa, pyydä sieltä kirjallinen vastaus jos ei muuten onnistu.

Ja Toyotan kohdalla mistään muutoskatsastukseen liittyvästä ei saa mitään maahantuojan todistuksia enää. :x Eli sulla jää kaikki muutokset muutoskatsastamatta tuolla konttorilla sitten. Kannattanee vierailla vaikka naapuripaikkakunnallakin näiden asioiden tiimoilta, jos noin vaikeaa on.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Vastaa Viestiin