Kuva Kuva

Hajoshan se hojo viimein,mutta mikä petti?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Hajoshan se hojo viimein,mutta mikä petti?

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 »

kertokaapas viisammat mitä mahtoi mennä. Lähettiin äijien kaa piristävälle sunnuntain suoajelulle, huonostihan se päätty.

Eli näin kävi, etupäästä kuulu pari kertaa poks ja räks.
Jonka jälkeen lakkas etupää vetämästä, paitsi lukko päällä. Ja repsikan navan kun vääntää kiinni niin pyörä laahustaa pyörimättä perässä. No kun oli saatu vinssattua laite kuivalle niin huomasin ettei etupyörät käänny juur lainkaan, oikealle hyvin vähän... oli mielenkiintoinen ajella kotia.

Eli mitähän kaikkea mahto mennä? Ja mistä kannattas varaosia kysellä? :lol: :shock:

niin ja 61:stä kyse...
Viimeksi muokannut Jamppa660, Su Loka 26, 2008 9:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

tämmöttiin oireet viittaa vahvasti hajonneeseen vetoniveleen eli paljon puhuttu murros rikki. yleensä sieltä ei muuta hajoa paitsi jos jatkaa ajoa rikkoutuneella murroksella, niin sitten voi tulla muutakin tuhoa. Se vetonivelen malja kun menee halki, niin akselin olassa on tila vähissä ja siksi se rajoittaa käänntymistä. Noita niveliä saa tarvikkeena johonkin 150€ hintaan ja alkuperäisosana vajaaseen 500€ hintaan, että silleen jos tässä nyt kyseisessä tapauksessa puhutaan land cruiserista :idea:
Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 »

onkos nämä HD-murrokset kuinka järkevä sijotus?
http://www.offroadtarvike.net/index.php ... duct-flyer

Mitäs muuta sinne nyt samalla kannattas vaihtaa?
Ja kuinkas tuon helpoiten saa purettua?
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä ne kestää aika hyvin. kannataa laittaa ehkä molemmille puolille samalla kertaa! pesän työstö teettää jonkin verran työtä! ittellä hajos ihan uutena yks hd murros lumihangessa. ei varmaan ollut sisäänajaantunu tarpeeksi.
samalla vaihtaa ainakin pronssiholkit ja stefat!
maaristeilijä
Viestit: 271
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 11:38 am
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja maaristeilijä »

varmaan myös vetoakselin boorit ovat boikineet,riippuu tuurista mutta ennenkuin vaihdoin hd nivelet jotka ovatkin kestäneet se oli aina vetari ja nivel per kerta(3 kertaa).ei edes tarvinnu ajaa muuta kuin sen hetken kunnes tajus jotain olevan rikki.
maaristeilijä
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Moe.

Kenties helpoin ja suoraviivaisin tapa on purkaa etupää seuraavalla tavalla:

-Pyörä pois
-Napalukon kansi irti (6 pulttia)
-Vetonivelen lukkorengas irti
-Napalukon runko irti (6 mutteria)
-Jarrusatula irti (jarruputki pitää kenties irrottaa myös)
-Pyörännavan lukitus- ja päämutteri auki (näiden välissä peltinen lukkolevy)
-Etunapa irti (varo, ettei laakerit putoa maahan)
-Jarrukilven, pölysuojan ja olka-akselin pultit irti (8 kpl)

Kun pölysuoja ja jarrukilpi on irti, kopauta olka-akseliin, jotta sen saa irti. Eli kopauta vaikka nyrkillä, älä lyö vasaralla. Kun olka-akseli irtoaa, pääset kääntökammioon käsiksi. Sieltä todennäköisesti munii ulos paskana oleva vetonivel.. Jos nivel on akselitumpilta irtipoikki, voi sen ulos kaivaminen olla aika paskamainen homma. Nivel tulee ulos vain kahdessa asennossa. Eli nivelen littanat osat ylä- ja alapuolella. Mutta jos kuori on paskana, niinkuin ohjausongelmasta voi kuvitella, tulee nivel ulos pala kerrallaan. Kun nivelen ja vetoakselin on saanut ulos, niin tarkasta nivelen ja kääntökammion vauriot. Jos kaikki OK, vanhan nivelen kruunu pois vetoakselista, uusi nivel tilalle, pirusti vaseliinia jokapaikkaan, nivel akseleineen puhdistettuun ja tarkastettuun kääntökammioon ja systeemin kasaus päinvastaisessa purkujärjestyksessä.

Samalla kannattaa vaihtaa vetokaselin stefa (akseliputkessa) ja tuo edellämainittu pronssiholkki (olka-akselilla)..

Vetonivel menee sinne kammioon ilman väkivaltaa. Joskus vetoakselin boori ei meinaa löytää paria perämurikasta.. Samoin, joskus vetonivel ei meinaa mahtua paikoilleen, mutta kyllä se sinne houkuttelemalla sopii.

Toinen tapa on irrottaa kääntöpää olkalaakereistaan, mutta siinä joutuu lyömään ja jumppaamaan, eikä se ole paljoa tätä tapaa helpompi. Tämä on minun mielestäni suoraviivaisempi tapa tallioloissa, mutta makuasiat ovat makuasioita.

Vaan helppo homma, eli ei muuta ku uus nivel rikottavaksi. :shock:

Ja nyt EI puhuttu HD-nivelestä, jonka asentaminen vaatii käsitöitä vähän sinne ja tänne.
Kaivaa se...
# 254
Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 »

löysin tuolta nurkista muutaman murroksen, mutta osaako joku kertoa et minkä näköstä numerosarjaa tai tekstiä löytyy...

-toyotan alkuperäsistä?
-tarvikkeista
-HD/ murtumattomista...

tai pystyykö niitä tuon "kuoren" paksuudesta erottaan?
Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 »

Nalle kirjoitti:Moe.

Kenties helpoin ja suoraviivaisin tapa on purkaa etupää seuraavalla tavalla:

-Pyörä pois
-Napalukon kansi irti (6 pulttia)
-Vetonivelen lukkorengas irti
-Napalukon runko irti (6 mutteria)
-Jarrusatula irti (jarruputki pitää kenties irrottaa myös)
-Pyörännavan lukitus- ja päämutteri auki (näiden välissä peltinen lukkolevy)
-Etunapa irti (varo, ettei laakerit putoa maahan)
-Jarrukilven, pölysuojan ja olka-akselin pultit irti (8 kpl)

Kun pölysuoja ja jarrukilpi on irti, kopauta olka-akseliin, jotta sen saa irti. Eli kopauta vaikka nyrkillä, älä lyö vasaralla. Kun olka-akseli irtoaa, pääset kääntökammioon käsiksi. Sieltä todennäköisesti munii ulos paskana oleva vetonivel.. Jos nivel on akselitumpilta irtipoikki, voi sen ulos kaivaminen olla aika paskamainen homma. Nivel tulee ulos vain kahdessa asennossa. Eli nivelen littanat osat ylä- ja alapuolella. Mutta jos kuori on paskana, niinkuin ohjausongelmasta voi kuvitella, tulee nivel ulos pala kerrallaan. Kun nivelen ja vetoakselin on saanut ulos, niin tarkasta nivelen ja kääntökammion vauriot. Jos kaikki OK, vanhan nivelen kruunu pois vetoakselista, uusi nivel tilalle, pirusti vaseliinia jokapaikkaan, nivel akseleineen puhdistettuun ja tarkastettuun kääntökammioon ja systeemin kasaus päinvastaisessa purkujärjestyksessä.

Samalla kannattaa vaihtaa vetokaselin stefa (akseliputkessa) ja tuo edellämainittu pronssiholkki (olka-akselilla)..

Vetonivel menee sinne kammioon ilman väkivaltaa. Joskus vetoakselin boori ei meinaa löytää paria perämurikasta.. Samoin, joskus vetonivel ei meinaa mahtua paikoilleen, mutta kyllä se sinne houkuttelemalla sopii.

Toinen tapa on irrottaa kääntöpää olkalaakereistaan, mutta siinä joutuu lyömään ja jumppaamaan, eikä se ole paljoa tätä tapaa helpompi. Tämä on minun mielestäni suoraviivaisempi tapa tallioloissa, mutta makuasiat ovat makuasioita.

Vaan helppo homma, eli ei muuta ku uus nivel rikottavaksi. :shock:

Ja nyt EI puhuttu HD-nivelestä, jonka asentaminen vaatii käsitöitä vähän sinne ja tänne.

kiitos tästä :wink:
Avatar
Arppa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2007 10:59 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arppa »

Ja noihin "Nallen" hyviin ohjeisiin vielä semmoinen lisäys, että jos saman operaation tekee kuskin puolelta, niin tasauspyörästön lukko kiinni ihan ensimmäiseksi. Tämä siksi, että kun vetoakselin nyppäsee irti, niin lukon kytkentäratas pääsee tippumaan perän kuoren pohjille eikä siitä saa paikalleen jos ei käytä perämurikkaa irti. Sama homma jossa käyttää takaa vänkärin puolen vetaria irti.
Avatar
Nalle
Viestit: 74
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 10:14 am
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Arppa kirjoitti:Ja noihin "Nallen" hyviin ohjeisiin vielä semmoinen lisäys, että jos saman operaation tekee kuskin puolelta, niin tasauspyörästön lukko kiinni ihan ensimmäiseksi. Tämä siksi, että kun vetoakselin nyppäsee irti, niin lukon kytkentäratas pääsee tippumaan perän kuoren pohjille eikä siitä saa paikalleen jos ei käytä perämurikkaa irti. Sama homma jossa käyttää takaa vänkärin puolen vetaria irti.
No perkules.. TUohan multa on jäänyt itseltäkin aina tekemättä.. Ilmankos se kuskinpuolen vetari onkin aina ollut sellaista houtueltavaa mallia.. :roll: Eipä ole tullut edes ajateltua moista, vaikka viimeksi vastikää irrottelin vetotikkuja ja murikkaa..

Ja niihin murroksiin:
-Jos nivelessä lukee Birfield, niin se on alkuperäinen nivel ja todennäköisesti rullannut sen, mitä matkamittari näyttää..

-Sitten on sellainen kolmekirjaiminen (EI TML !) -nivelen merkki, olikohan ORW tai jotain vastaavaa.. Sellaista ei paikalleen kannata minun mielestäni mennä tunkemaan. Ei kestä kuori.. Eli hajotessaan tekee, niinkuin sinun tapauksessasi, halvaannuttaa huonolla tuurilla ohjauksen. Mulla porsinut yksi oikein huolella ja toinen on viittä vaille palasina, eli jokaisen kuulakammion kohdalta halki.

-Sitten on tietty Löbro, joka kyllä on hyväksi havaittu nivel ihan normikäytössä.. Ja miksei hieman kovemmassakin.

-Sitten on vielä tuo edellämainittu TML, jota siis saa norminivelen lisäksi myös HD -mallisena.

Itsellä on TML:lät tuossa HoJossa ja Löbrot tuossa Hiluxissa. Eikä ne vielä naputa, eli kestäneet ovat.

Lopuksi kun vielä muistaa sen, että ei ne Birfieldit turhaa niin kalliit ole. Eli kai ne sitten on sitä parasta laatua. Muillakin nivelillä kyllä pärjää ihan kohtuudella, kunhan vain ei erehdy noihin, jotka itseltäkin porsivat.. Kaikki nivelet saa kuitenkin rikki, joten rikkoutumattomia niveliä ei ole olemassakaan ja hyvä näin. Jossain se täytyy Toyotassakin voimansiirron sulakkeen olla ja ihan hyvä homma, että se on nivelessä, eikä esimerkiksi perässä.
Kaivaa se...
# 254
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Sen verran on kommentoitavaa tuohon nivel keskusteluun että TML HD nivelinä mainostetut nivelet ovat samankokoiset kuin LJ70 90-> normaali nivelet(HZJ73 samat nivelet). Eli kun menee varaosapuljuu ja tilaa lj70 90-> nivelet nyt sitten vaikka löbrolta saa juurikin samankokoiset nivelet kuin TML HD ovat. Itse ole käyttänyt kyseisiä niveliä 4v ja hyvin on ketänyt 37"( toki muutama porsinut mut omaa hölmöyttä lukkojen kanssa kikkailua).

Ja sitten toinen tapa päästä murrokseen käsiksi on seuraava;

-Napalukkon kansi irti
-vetonivelen sokka irti( napalukon kannen alla)
-olkanivelen huovat irti(8kpl 6mm pultteja)
-jarrusatula irti
-ylempi kääntövarsi irti ( 4kpl pinnapultteja ja niissä kartio prikat)
-sitten kääntövarsi pois ja pyöräytetään koko napa syliin.
-siinä se nivel sitten on valmiina käsittelyyn
Blue skies and headdown
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Onko jotain vinkkeja kaantovarren kartioprikkojen irroitukseen. Mika niiden kierre on. Voisi tehda niihinkin oman irroitustyokalun, kuten taalla olleiden ohjeiden perusteella tein napalukon rungon kartioprikkoja varten.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis »

osilpi kirjoitti:Onko jotain vinkkeja kaantovarren kartioprikkojen irroitukseen. Mika niiden kierre on. Voisi tehda niihinkin oman irroitustyokalun, kuten taalla olleiden ohjeiden perusteella tein napalukon rungon kartioprikkoja varten.
tuota noin, eikait niitä tarvi irroittaa jos haluaa murroksia vaihtaa yms... toki jos haluaa irroittaa niin nehän irtoavat samalla lailla kuin napiksenkin kartioprikat, eli lyömällä sopivasti pompsahtavat pois....
HJ61 -87
Hojomies
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 9:26 pm

Viesti Kirjoittaja Hojomies »

Siis osia tippuu pohjalle kun ottaa vasemman vetarin pois ilman lukon kytkemistä :shock: Tein homman kesällä... lukkojen vivustot täysin jumissa...ei ollut lukko kytkettynä kun molemmat murrokset vaihdoin ja vetarit irti :shock: Osat meni ihan siististi takaisin paikoilleen :roll: Auto rullannut ilman suurempia ääniä,ja nelikkoakin käytetty jonkin verran!
Mitä tapahtuu kun se sinne putoaa?????
Meneekö jonain kauniina päivänä murikan rattaiden väliin!!!!???
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Voi olla että se holkki pysyy siinä haarukassa, ettei putoa, mutta mahdollista on että putoaa. En oo varma pääseekö se pohjalle, mutta varmaan pääsee sillain putoamaan, että vetarin asentaminen on mahdotonta. Voin koittaa muistaa ottaa kuvan irtomurikasta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vastaa Viestiin