Sivu 1/1
B-moottorin lohkon ehjääminen
Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 6:34 pm
Kirjoittaja mikkohen
Eli kyseessä BJ40:sen vm79 B-moottori! Aiemmin tuolla eri topikissa tuskailin tuon jäähytysnesteen vuodon kanssa ja homma edenny siihen pisteeseen, että vesipumppu uusittu jne., mutta vuoto vain jatkui! No avuksi peilit ja lamput ja kuusi tarkkaavaista silmää... Ei voi muuta todeta ko, että lohkossa tuolla syöttöpumpun takana halkeama, mistä nestettä alkaa vuotamaan jo aika kylmällä koneella! Eli siellä on sellaisia jäähdytys "koloja", mistä yhden niiden ylälaidasta pohjalta alkaa nestetippoja tulemaan...
No jaarittelut sikseen... Voiko tuollaista halkeamaa ruveta korjaamaan puikolla!? Ja onko tällaista korjailua harrastettu täällä enemmältikin!? Onnistumis mahdollisuus!?
Kone on käytännössä uus (lue täysremontti teetetty vajaa viistuhattakilometriä sitten), joten ei millään kehtais tuota vielä verkonpainoksi heittää!
Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 8:14 pm
Kirjoittaja Jappi
Mitä tarkoitat jäähdytys"kololla"?Olisiko kenties kuvaa?
Mutta jos lohko on todella haljennut eikä siis kyseessä ole puhkiruostunut "pakkasproppu" vaan halkeama on lohkovalussa niin suora halkeama kannattaa korjata "tapittamalla".Eli porataan halkeaman päähän reikä,sitten väännetään siihen kierteet(esim. 8mm) ja pyöritetään siihen pultti kierteen mitalle,tiivisteliiman kanssa.Sitten katkaistaan pinnan tasosta.Seuraava reikä halkeamalle edellisen viereen niin että leikkaa osin edellistä.Jatketaan samalla kaavalla kunnes halkeama on paikattu.Kierre kannattaa jättää aika tiukaksi.
Onnistunee se hitsatakin pätevällä hitsarillakin mutta epäonnistumisen vaara on suuri ja sen jälkeen korjaaminen vielä vaikeampaa.
E:
http://kuvablogi.com/nayta/169592/.Eihän ole tuossa lohkon päässä näkyvien kaltainen paikka mistä vuotaa?Noita pyöreitä tarkoitan...
Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 8:35 pm
Kirjoittaja Tuppu
multa saat satkulla kokonaisen varaosakoneen

Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 9:47 pm
Kirjoittaja mikkohen
Siis ei ole propussa vaan ihan lohkovalussa!!! Kuvaa en valitettavasti onnistunut ottamaan ko vuotokohta on tuolla syöttöpumpun takana aika alhaalla! Täytyy tässä alkaa purkamaan tuota laitosta, että pääsee paremmin tutkiminaan....
Tuppulle kiitos tarjouksesta, laitetaan harkintaan. Tuossa minulla ois vaan tuossa lohkossa uudet putket yms. joten harmittaa niin vietävästi! Jos ei tuota nykyistä voi tai uskalla ruveta ehjäämään, niin laitetaan nokalle sitten joku, vaikka tuollainen kuutoskone. Voihan se olla, että kohta on tuo "kone" myynnissä varaosiksi (onhan siinä todella paljon uutta osaa) ja uutta konetta etsitään kuumeisesti!

Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 11:10 pm
Kirjoittaja HJSam
Kaada koneeseen syylärin paikkausainetta.
Lähetetty: La Loka 25, 2008 12:54 am
Kirjoittaja Jappi
Ja käytä kuumaksi ilman jäähdytintä ja lämppäriä jos käytät paikka-aineita.Menee kennot tehottomaksi noilla aineilla,siitä on ihan ensikäden kokemusta.Väliputket syylärin ja lämppärikennojen paikalle kiertoon.Ja sitten,ei jäähdyttäjän paikkausainetta vaan lohkonpaikkausainetta(Bar's:illa ainakin oli mustassa peltipurkissa).Hiivatin "kansivika"(oikeasti tiivistevuoto,paha) korjattiin tuolla puoleksi vuodeksi ja siitä nuo kokemukset...Mutta voisin luulla että tuollaiseen toimii paremmin.
Perus jäähdyttäjäsementin voikin sitten korvata Eloveenalla...
Lähetetty: La Loka 25, 2008 6:37 am
Kirjoittaja A-P
Esabin sivuilta löysin joskus oikein työohjeita korjaushitsaamiseen, ja oli yhtenä esimerkkinä vihkossa moottorilohkon korjaus:
"Hitsausohjeita
Hitsaus suoritetaan kylmähitsauksena eli ilman esilämmitystä.
• Hitsaa lyhyitä palkoja, maks. 25 mm paksuudesta riippuen.
• Vasaroi hitsi välittömästi jokaisen palon jälkeen.
• Älä anna kappaleen lämmetä yli kädenlämpöiseksi. Jäähdytä
kappaletta paineilmalla.
• Käytä ohutta lisäainetta pienellä virralla.
• Hitsaa kulmia kohti ja ohuemmasta paksumpaan materiaaliin.
• Hitsaa suoria palkoja ilman levitystä.
• Poraa halkeaman päihin reiät ehkäistäksesi halkeaman etenemisen.
• Suositeltavin railomuoto on U-railo OK 21.03 puikolla taltattuna.
• Talttaus OK 21.03 puikolla on erittäin suotavaa, koska se kuivattaa railoa ja
polttaa öljyä sekä grafiittia railon reunoilta.
• Hitsaa jalkoasennossa, jos mahdollista.
Lisäaineet
Talttaus
OK 21.03
Halkeaman korjaus
OK 92.18
OK 92.60"
Lähetetty: La Loka 25, 2008 4:28 pm
Kirjoittaja Kimmoke
http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/889tecni.htm
Vilkaiseppa ko. linkkiä. Puikko tarkoitettu korjaus hitsaamiseen, sietää epäpuhtauksia. Noudata ohjetta ja hyvä tulee... Unohda paikkausaineet.
Lähetetty: La Loka 25, 2008 5:29 pm
Kirjoittaja mikkohen
Nyt on autoa hiukan purettu ja purkka laitettu kovettumaan lohkon kylkeen, eli päädyin nyt tuollaiseen pika ratkaisuun... Kemiallista metallia hieroin kylkeen ja huomenna sitten nähdään ko pääsen kasailemaa tuota, notta pitääkö ja kuinka kauan pysyy! Hyviä vinkkejä tuli myös tuohon hitsailuun yms. (myös tuolla Offipalstan:n puolella), mutta parempi jättää nuo hitsauskokeilut minulla väliin...
Jos ei tässä muuten viisastunut, niin nytpähän tuli opeteltua kuinka syöttöpumppu puretaan pois tuosta B-motista

Katotaan saadaanko tuota enää sitten kasattua ja ilmattua!
Lähetetty: La Loka 25, 2008 11:12 pm
Kirjoittaja Jappi
mikkohen kirjoitti:
Jos ei tässä muuten viisastunut, niin nytpähän tuli opeteltua kuinka syöttöpumppu puretaan pois tuosta B-motista

Katotaan saadaanko tuota enää sitten kasattua ja ilmattua!
Ei siinä muuta ole kun laitat vaan samaan kohtaan missä se oli ennen irroitusta.Jos ei ollut/et tehnyt merkkejä niin homma menee aavistuksen hankalammaksi...
Lähetetty: Ma Loka 27, 2008 8:09 am
Kirjoittaja mikkohen
Olipa helppo rasti näin ekakertalaiselle! Ilmailujen jälkeen kone jopa heräsi henkiin...
Kerkesin vain ajella koneen lämpöseksi ja toistaiseksi ei vuotoa enää ole (ennen "remonttia" alkoi nestettä tihkumaan lähes välittömästi koneen käynnistyksestä). Katotaan nyt sitten kuin kauan tuo tuossa pysyy ja paheneeko tilanne! Talveksi tässä miettinyt jotain projektin tynkää, niin voishan tuota vaikka hommata tuollaisen 2H-motin ja ruveta laittamaan sitä timmiksi, ihan vaan varmuuden vuoksi!
