Kuva Kuva

B-moottorin lohkon ehjääminen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

B-moottorin lohkon ehjääminen

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Eli kyseessä BJ40:sen vm79 B-moottori! Aiemmin tuolla eri topikissa tuskailin tuon jäähytysnesteen vuodon kanssa ja homma edenny siihen pisteeseen, että vesipumppu uusittu jne., mutta vuoto vain jatkui! No avuksi peilit ja lamput ja kuusi tarkkaavaista silmää... Ei voi muuta todeta ko, että lohkossa tuolla syöttöpumpun takana halkeama, mistä nestettä alkaa vuotamaan jo aika kylmällä koneella! Eli siellä on sellaisia jäähdytys "koloja", mistä yhden niiden ylälaidasta pohjalta alkaa nestetippoja tulemaan... :evil:

No jaarittelut sikseen... Voiko tuollaista halkeamaa ruveta korjaamaan puikolla!? Ja onko tällaista korjailua harrastettu täällä enemmältikin!? Onnistumis mahdollisuus!?

Kone on käytännössä uus (lue täysremontti teetetty vajaa viistuhattakilometriä sitten), joten ei millään kehtais tuota vielä verkonpainoksi heittää!
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Mitä tarkoitat jäähdytys"kololla"?Olisiko kenties kuvaa?

Mutta jos lohko on todella haljennut eikä siis kyseessä ole puhkiruostunut "pakkasproppu" vaan halkeama on lohkovalussa niin suora halkeama kannattaa korjata "tapittamalla".Eli porataan halkeaman päähän reikä,sitten väännetään siihen kierteet(esim. 8mm) ja pyöritetään siihen pultti kierteen mitalle,tiivisteliiman kanssa.Sitten katkaistaan pinnan tasosta.Seuraava reikä halkeamalle edellisen viereen niin että leikkaa osin edellistä.Jatketaan samalla kaavalla kunnes halkeama on paikattu.Kierre kannattaa jättää aika tiukaksi.


Onnistunee se hitsatakin pätevällä hitsarillakin mutta epäonnistumisen vaara on suuri ja sen jälkeen korjaaminen vielä vaikeampaa.

E:http://kuvablogi.com/nayta/169592/.Eihän ole tuossa lohkon päässä näkyvien kaltainen paikka mistä vuotaa?Noita pyöreitä tarkoitan...
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

multa saat satkulla kokonaisen varaosakoneen 8)
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Siis ei ole propussa vaan ihan lohkovalussa!!! Kuvaa en valitettavasti onnistunut ottamaan ko vuotokohta on tuolla syöttöpumpun takana aika alhaalla! Täytyy tässä alkaa purkamaan tuota laitosta, että pääsee paremmin tutkiminaan....

Tuppulle kiitos tarjouksesta, laitetaan harkintaan. Tuossa minulla ois vaan tuossa lohkossa uudet putket yms. joten harmittaa niin vietävästi! Jos ei tuota nykyistä voi tai uskalla ruveta ehjäämään, niin laitetaan nokalle sitten joku, vaikka tuollainen kuutoskone. Voihan se olla, että kohta on tuo "kone" myynnissä varaosiksi (onhan siinä todella paljon uutta osaa) ja uutta konetta etsitään kuumeisesti! ;)
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
HJSam
Viestit: 58
Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja HJSam »

Kaada koneeseen syylärin paikkausainetta.
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Ja käytä kuumaksi ilman jäähdytintä ja lämppäriä jos käytät paikka-aineita.Menee kennot tehottomaksi noilla aineilla,siitä on ihan ensikäden kokemusta.Väliputket syylärin ja lämppärikennojen paikalle kiertoon.Ja sitten,ei jäähdyttäjän paikkausainetta vaan lohkonpaikkausainetta(Bar's:illa ainakin oli mustassa peltipurkissa).Hiivatin "kansivika"(oikeasti tiivistevuoto,paha) korjattiin tuolla puoleksi vuodeksi ja siitä nuo kokemukset...Mutta voisin luulla että tuollaiseen toimii paremmin.

Perus jäähdyttäjäsementin voikin sitten korvata Eloveenalla...
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

Esabin sivuilta löysin joskus oikein työohjeita korjaushitsaamiseen, ja oli yhtenä esimerkkinä vihkossa moottorilohkon korjaus:
"Hitsausohjeita
Hitsaus suoritetaan kylmähitsauksena eli ilman esilämmitystä.
• Hitsaa lyhyitä palkoja, maks. 25 mm paksuudesta riippuen.
• Vasaroi hitsi välittömästi jokaisen palon jälkeen.
• Älä anna kappaleen lämmetä yli kädenlämpöiseksi. Jäähdytä
kappaletta paineilmalla.
• Käytä ohutta lisäainetta pienellä virralla.
• Hitsaa kulmia kohti ja ohuemmasta paksumpaan materiaaliin.
• Hitsaa suoria palkoja ilman levitystä.
• Poraa halkeaman päihin reiät ehkäistäksesi halkeaman etenemisen.
• Suositeltavin railomuoto on U-railo OK 21.03 puikolla taltattuna.
• Talttaus OK 21.03 puikolla on erittäin suotavaa, koska se kuivattaa railoa ja
polttaa öljyä sekä grafiittia railon reunoilta.
• Hitsaa jalkoasennossa, jos mahdollista.
Lisäaineet
Talttaus
OK 21.03
Halkeaman korjaus
OK 92.18
OK 92.60"
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Kimmoke
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2006 9:57 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kimmoke »

http://www.certanium.fi/certanium/valinnat/889tecni.htm

Vilkaiseppa ko. linkkiä. Puikko tarkoitettu korjaus hitsaamiseen, sietää epäpuhtauksia. Noudata ohjetta ja hyvä tulee... Unohda paikkausaineet.
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Nyt on autoa hiukan purettu ja purkka laitettu kovettumaan lohkon kylkeen, eli päädyin nyt tuollaiseen pika ratkaisuun... Kemiallista metallia hieroin kylkeen ja huomenna sitten nähdään ko pääsen kasailemaa tuota, notta pitääkö ja kuinka kauan pysyy! Hyviä vinkkejä tuli myös tuohon hitsailuun yms. (myös tuolla Offipalstan:n puolella), mutta parempi jättää nuo hitsauskokeilut minulla väliin... :oops:

Jos ei tässä muuten viisastunut, niin nytpähän tuli opeteltua kuinka syöttöpumppu puretaan pois tuosta B-motista :) Katotaan saadaanko tuota enää sitten kasattua ja ilmattua!
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

mikkohen kirjoitti:

Jos ei tässä muuten viisastunut, niin nytpähän tuli opeteltua kuinka syöttöpumppu puretaan pois tuosta B-motista :) Katotaan saadaanko tuota enää sitten kasattua ja ilmattua!
Ei siinä muuta ole kun laitat vaan samaan kohtaan missä se oli ennen irroitusta.Jos ei ollut/et tehnyt merkkejä niin homma menee aavistuksen hankalammaksi...
mikkohen
Viestit: 157
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 7:54 pm
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja mikkohen »

Olipa helppo rasti näin ekakertalaiselle! Ilmailujen jälkeen kone jopa heräsi henkiin...

Kerkesin vain ajella koneen lämpöseksi ja toistaiseksi ei vuotoa enää ole (ennen "remonttia" alkoi nestettä tihkumaan lähes välittömästi koneen käynnistyksestä). Katotaan nyt sitten kuin kauan tuo tuossa pysyy ja paheneeko tilanne! Talveksi tässä miettinyt jotain projektin tynkää, niin voishan tuota vaikka hommata tuollaisen 2H-motin ja ruveta laittamaan sitä timmiksi, ihan vaan varmuuden vuoksi! :)
BJ-40 vm.79 (Myyty)
Pick UP HJ (Myyty)
J120 -05
Vastaa Viestiin