Sivu 1/1

HJn pyyhkijöiden tihkukytkin pelleilee

Lähetetty: Su Loka 19, 2008 6:27 pm
Kirjoittaja Nalle
Eli kyseessä on vm. 82(?) HJ60. Auton tuulilasinpyyhkijöiden tihkuasento ei toimi kunnolla. Eli koko pyyhkäisyn aikana pyyhin pysähtyy 3 kertaa. Ensin 1/3, sitten 1/3 ja lopuksi vielä 1/3. Tihkukytkimen rele on ilmeisesti semmoinen mötikkä, jossa joku sähkömoottori pyörii ja antaa sykäystä itse pyyhkijän moottorille. Tuo kyseinen sähkömoottorin sisältävä suriseva rele on ilmeisesti kunnossa.. Ainakaan tuo tihkun vika ei ole poistunut, vaikka ko. releen paikalle on kokeiltu tiettävästi ehjääkin relettä.. Eli mikähän tuossa viritelmässä voisi olla vikana? Onko itse pyyhkijän moottorissa vielä jotain tihkuun liittyvä systeemiä? Vai onko autossa jossain vielä virtapiiriin liittyvä rele, josta en tiedä vielä mitään?

Autelkaahan, kun itseltä kohta konstit loppuu.

Lähetetty: Su Loka 19, 2008 6:44 pm
Kirjoittaja Jappi
Tihkun releessä ei ole liikkuvia sen enempää kuin normaali releessäkään,viive on elektroniikalla tehty.

Mutta missään olosuhteissa ei pyyhkijöiden kuulu pysähtyä matkalle jos moottori on ehjä.Veikkaisin että yksi kolmesta "liukuviiksestä" on poikki pyyhkijän moottorin kannen alla.

Lähetetty: Ma Loka 20, 2008 10:23 am
Kirjoittaja Nalle
Jappi kirjoitti:Tihkun releessä ei ole liikkuvia sen enempää kuin normaali releessäkään,viive on elektroniikalla tehty.

Mutta missään olosuhteissa ei pyyhkijöiden kuulu pysähtyä matkalle jos moottori on ehjä.Veikkaisin että yksi kolmesta "liukuviiksestä" on poikki pyyhkijän moottorin kannen alla.
Jees.. Pitääpä katsastaa nuo liukuviikset.

Mutta senverran pistän kampoihin, että siinä wiper control relayssä on kyllä pieni sähkömoottorintapainen, joka pyörittää jotain epäkeskon mallista hässäkkää, joka taasen aiheuttaa tihkukytkennän.

Näistä uudemmista systeemeistä en sitten tiedä, mutta näin on vanhemmassa.

Lähetetty: Ma Loka 20, 2008 12:22 pm
Kirjoittaja Nalle
Ja homma toimii taas.

Eli moottorin "vaihteiston" päästä kansi auki, josta löytyy nuo "liukuviikset". Niitä oli tuossa tapauksessa kaksi kappaletta. Päällisin puolin kunnossa, mutta kun systeemin puhdisti CRCllä ja rätillä, niin toisen liukupinnan katkolla oli joku ihmeen knööli. Liekkö kulunut tai muuten vaan siihen ilmestynyt. Olisko joku sitten ihan itse korjaillut tuota liukpintaa, mene ja tiedä. Eli knööli varovaisesti hiomalla pois, liukupintojen ja -viiksien puhdistus, kansi kiinni, omaiset on nähneet ja Vot.. Homma pelaa.. Vielä pyyhkijät ikäänkuin tosi lievästi takertavat yhdessä kohtaa pyyhkäisyä, liekkö sitten siitä knöölin rippeistä johtuen, mutta eivät haittaa menoa.

Eli kiitokset vinkistä. Näin se homma etenee.

Lähetetty: Ti Loka 21, 2008 8:23 am
Kirjoittaja timop
Ei Nallella ole silmissä vikaa, noissa vanhemmissa on tihkureleessä sähkömoottori-rataskoneisto. Meni joskus puhallushiekan jyvä rattaitten väliin ja tihku lopetti toiminnan, mutta oli helppo korjatakkin. Erikoinen ratkaisu kaikenkaikkiaan.

Lähetetty: Ti Loka 21, 2008 10:43 am
Kirjoittaja hj60
joo, kyllä -81:ssäki kuuluu surrurrur releestä ku on tihku päällä.

Ei nuo pyyhkijän- ja EDIC-moottorit niin ihmeellisiä ole sisältä, vaikka EDIC:istä tehtaan manuaalissa sanotaanki, että jos se ei toimi niinku pitää niin vaihda uus.