Sivu 1/1
BJ 40 jousien kunnostus
Lähetetty: La Joulu 04, 2004 5:22 pm
Kirjoittaja juhasy
Onko kokemusta bj 40 jousien kunnostuksesta, muistelen että Keminmaassa olisi yritys nimeätä Pajakulma oy korjaamo joka mahdollisesti kunnostaa jousia? Onko vanhojen jousien takominen vai miten mahtavat homman suorittaa kannattavaa, jotkut väittävät niiden väsyvän aika pian uudestaan.
Lähetetty: Su Joulu 05, 2004 12:36 pm
Kirjoittaja killer-wo
Jep ite vein pajakulmaan vuos sitten. Siellä ne ei voi takoa jousia. ainostaan prässätä, mutta se ei ole suotavaa(kuoleentuu hetkessä).Mutta lähettivät vissiin lahteen(tai tampere) niitten pääkallopaikkaan jossa takoivat. Jousiin tuli kaarevuutta aika pirusti. niinkuin kuvasta näkyy. Nyt kun on olleet alla vuoden ovat edelleen ryhdissä ja alusta toimii kivasti. Tosin poistin edestä kaksi lehteä ja takaa yhden.sitä ennen oli aivan liian jäykät
hintaa taonnalla oli 200€. Ja jos ne uusii lehtiä niin muistaakseni 35€/lehti.
Noi mun jouset kyllä oli hyvä kuntoiset. Jos juoset on kuluneet taonta on kyllä arveluttavaa.Kuluneisuudella tarkoitan sitä että jousilehdet hankaa toisia lehtiä lehtien päistä ja tekevät sinne kolon( materiaalivahvuus heikkenee)

Kuten kuvista näkyy jousen mitta luonnollisesti lyhenee taottaessa jolloin jousiriipukkeet menee väärään kulmaan suotavaa olisi jotain 45 asteenkulma ulospäin. Takaa siirsin hiukan jousikorvakkoa keulaanpäin joka korjasi tilanteen. keula korjaantui itsestään.
Lähetetty: Su Joulu 05, 2004 12:39 pm
Kirjoittaja killerwo
äskeinen siis multa. Tuo on typerä ku eka pitää kirjautua sisään jos haluaa kirjoittaa omalla käyttäjänimellä. pitäis olla tossa "vastaa" sivulla sellanen mihin voi näpytellä oman käyttäjätunnuksen ja salasanan ja sit kirjoittaa viesti ja lähettää.....
Lähetetty: Su Joulu 05, 2004 6:01 pm
Kirjoittaja juhasy
Hyvältä näyttävät. Pitäänee soitella Keminmaahan jospa apuja löytyisi jousiasioissa. Tuossa tallin vierellä seisoo pukkien päällä varaosa BJ josta jouset on tarkoitus laittaa kunnostukseen, pitänee mainita että on taottava eikä prässätä.
Lähetetty: Ma Joulu 06, 2004 10:17 am
Kirjoittaja PikkuF
Eipä tuo jousien takominen itsekkään ole mikään kovin kummoinen temppu.
Pitää olla vain oikeat vehkeet:
Riittävän iso(=painava) alasin kiinnitettynä oikean korkuiseen tukinpätkään.
Oikean mallinen moska.
Kuulosuojaimet.
Jokunen tölkki kylmää olutta.
Ja sitten vaan takomaan. Vuodesta 1978 lähtien olen takomista harrastanut omissa Ömeericän autoissani ja myöhemmin Cruisereissani. Aina on jouset kippuraan saatu. Toitsun lehdet pysyvät yllättävän pitkään ryhdissään verrattuna muihin kotteroihin.
Voisimpa yrittää pistää oikein kuvankin noista tarvikkeista tänne sivulle kunhan kerkeän....

Lähetetty: Ma Joulu 06, 2004 2:13 pm
Kirjoittaja PikkuF
Lähetetty: Ma Joulu 06, 2004 2:17 pm
Kirjoittaja PikkuF
Eli tuossapa kuva tarvikkeista. Huomioikaa moskan muoto!!!
Jokainen lehti taotaan tiheällä tikkauksella haluttuun muotoon. Aloitus tapahtuu norrasta. Siihen luodaan perusmuoto ja korotus. Loput lehdet taotaan norran myötäiseksi,pienellä raolla.
Selkiskös?
Lähetetty: Ma Joulu 06, 2004 4:56 pm
Kirjoittaja juhasy
Siinä on jousimiehen työkalut ja eikun lyömään jouset kippuraan, oluen merkillä ei liene suurta merkitystä työn lopputulokseen?
Lähetetty: Ma Joulu 06, 2004 7:43 pm
Kirjoittaja hj60
Ei oluen merkillä varmaan isompaa merkitystä ole, kunhan se miellyttää työn tekijää.

ANNAPPA LISÄTIETOA JOUSIEN TAKOMISESTA!
Lähetetty: Ke Joulu 08, 2004 9:42 am
Kirjoittaja Vieras

Onko väliä kummalta puolelta taotaan?

jos jousi on samassa asennosa kuin hymiön suu, suoritetaanko taonta ylä vai alapuolelta? Täytyykö takoa koko lehden matkalta vai miten? Oman B:ni takajousen takakiinnike osoittaa yli 45 astetta ja taaksepäin! Mikä olisi jousen oikea pituus korvakkeista mitattuna? tarkoitukseni ei ole nostaa auton koria hirveästi vaan saattaa jouset suht koht alkuperäiseen muotoon, (ehkä pikkaisen korotusta 20-30mm)
PS. voiko oluen korvata lonkerolla?

Lähetetty: Ke Joulu 08, 2004 9:49 am
Kirjoittaja hj60
Kun käyryyttä haetaan, niin lyödään ylhäältäpäin siihen ylähuuleen (hymiötä, ei itseä eikä sivustahuutelijoita).
Jos teet madallussarjaa niin sitten lyöt sieltä alhaaltapäin, oikenee aika sutjakasti tuo lehti. (Kaveri joskus laski takavetolavapakun perän keulan tasolle, muttei halunnut poistaa lehtiä=kantavuutta.)
Lähetetty: Ke Joulu 08, 2004 5:41 pm
Kirjoittaja PikkuF
Taonta tehdään koko jousen alueelle,mutta siten että muoto on "symmetrinen". Tarkoittaa sitä että jousien (tod.näk.) suoria osia taotaan enemmän,siis korotuksessa, ja madalluksessa päinvastoin.
Nosta tunkilla autoa siihen asti mihin haluat korotuksen asettuvan.Mittaa korotuksen määrä esim lokasuojan reunasta.
Aseta purettu norra esim seinää vasten ja mittaa kippuruus ennen taontaa. Tao kippuruutta lisää suurinpiirtein tuo haluamasi korotus.
Tao muut lehdet myötäilemään norran kippuruutta. Tälläviisiin ainakin pääperiaatteeltaan tuo jousitaonta on.
Oluen voi korvata lonkerolla,mutta jos vaihtaa janojuomaksi esim jaloviinan kasvaa sormillelyönnin riski suoraan siinä suhteessa mitä jalkkaria kuluu...
Taonta ON hikistä puuhaa,ja moskalla ei voi lyödä SALAA sormeen...
Lähetetty: La Joulu 11, 2004 10:33 am
Kirjoittaja pikkujussi
Täytyy joskus kokeilla, ja nimenomaan oluen kans. Ensin vois harjoitella pienoismallin kans, eli suzukin jouset alasimelle...
Lähetetty: Ti Marras 15, 2005 4:53 am
Kirjoittaja Vieras
PikkuF kirjoitti:Eipä tuo jousien takominen itsekkään ole mikään kovin kummoinen temppu.
Pitää olla vain oikeat vehkeet:
Riittävän iso(=painava) alasin kiinnitettynä oikean korkuiseen tukinpätkään.
Oikean mallinen moska.
Kuulosuojaimet.
Jokunen tölkki kylmää olutta.
Ja sitten vaan takomaan. Vuodesta 1978 lähtien olen takomista harrastanut omissa Ömeericän autoissani ja myöhemmin Cruisereissani. Aina on jouset kippuraan saatu. Toitsun lehdet pysyvät yllättävän pitkään ryhdissään verrattuna muihin kotteroihin.
Voisimpa yrittää pistää oikein kuvankin noista tarvikkeista tänne sivulle kunhan kerkeän....

Että kauonkohan ovat sitte pysyneet muotossaan, kippuraanhan ne kyllä joka poika saa nuila ohojeilla...??
