Sivu 1/1
Mitä öljyjä periin?
Lähetetty: To Loka 02, 2008 5:55 pm
Kirjoittaja Lakelander
Pistinpä merkille, että kuskin puoleisen eturenkaan sisäpinta on märkä öljystä. Tulee siis eteen etupään purku.
Sitä ennen kuitenkin kuitenkin ajattelin vaihtaa vaihtaa öljyt kumpaankin perään, ja laittaa tuon etupään kuntoon vasta kevään korvalla, kilometrejä kun tulee melko vähän.
Auto on HJ-60 vuodelta 1981. Minkälaisia öljyjä ja kuinka paljon hommaan etu- ja takaperään?
Lähetetty: To Loka 02, 2008 5:59 pm
Kirjoittaja burton
n.3 litraa menee kumpaakin perään. korjaa se etupään stefa ENNEN öljyn vaihtoa, todennäköisesti tulee ulos samaa tahtia ku lisää. eikä siihen remppaa tuntia enempi aikaa mene.
Lähetetty: To Loka 02, 2008 6:20 pm
Kirjoittaja Lakelander
Löysin kyllä Uretaanin ohjeen stefan vaihdosta, ja ehkä saisin naapurin isännän siihen hommaan. Pelkään vain että tulee jotain yllätyksiä ja joutuu oottaan osia pitkiä aikoja.
Voiko tuossa stefan vaihdon yhteydessä mennä sellaisia osia, joita on hankala saada/ovat tosi hinnakkaita? Ei oikein joutais auto olla pukeilla useita päiviä kuitenkaan?
Mitä osia ja tarvikkeita pitää varata hommaa varten etukäteen?
Lähetetty: To Loka 02, 2008 6:50 pm
Kirjoittaja burton
olkalaakerit on hyvä olla varuilla, ovat lähes aina rikki. saa vain ja ainoastaa toyotalta. n.20€/kpl ja menee 2per puoli. sen murroksen pronssi holkin voi kans uusia samalla, jos vanha on väljä niin uus stefa hajoo nopeesti. se pitää vaa hio/sorvata asennuksen jälkee sopivan välyksee jottei hirtä siihen vetoniveleen kiinni. tuubi tiiviste limaa on kans hyvä olla varuilla ja tietty se jarruputki joka lähtee jarrusatulasta, jos ei ole aikoihin availtu niin saatta mennä poikki.
tuohonki on pari eri tapaa tehä toi murros remppa.
tapa1: purat kääntöpään auki pyöränlaakerin kautta jolloin olkalaakerit saa jättää rauhaan. eli satula irti, napalukko irti, laakeri irti levy/napa pois ja sitä rataa...
tapa 2:kääntöpään huopatiivisteet irti, napalukosta vain kansi ja sokkarengas pois, jarruletku irti, olkavarsi irti ja sitte lähtee koko paketti pois
Lähetetty: To Loka 02, 2008 10:06 pm
Kirjoittaja Antsa
Öljylaatu,jos ei ole kitkalukkoa on GL-5 80-90 kannattaa ostaa 20 l kannu.
Käy myös jakolootaan. Ja muuten päälootaan mutta synkronointi huononee.Itellä ei oo haitannu mutta sekin lienee makuasia.
Miulla on BJ vuotanu n.10 vuotta molemmista päistä,ja pääsääntöisesti niin että talvella ei vuoda juurikaan vaikka koko talvikausi ajetaan neliveto päällä .
Ja kesälläkin vain n.litran
Laiskuuttani en oo jaksanu korjata.
Tosin vikojen korjaaminen ei todellakaan ole paha tapa.
Lähetetty: Ti Loka 07, 2008 7:21 am
Kirjoittaja Lakelander
Natikan voimansiirron öljynvaihdosta jäi kesällä Teboil Wetoil Sae 80W; API GL-4. Märkäjarruöljy. Osaako kukaan lukea tätä merkintää, onko se sopiva öljy etu/takaperään?

Lähetetty: Ti Loka 07, 2008 8:13 am
Kirjoittaja Jappi
Ei,tuo on vain GL-4 luokitettua kun pitäisi olla GL-5.Ei riitä paineenkesto.
Laatikkoon menee,tosin siihenkin löytyy paremmin sopivia.
Lähetetty: Pe Loka 10, 2008 1:15 pm
Kirjoittaja Bjhjcgmod
Jappi kirjoitti:Ei,tuo on vain GL-4 luokitettua kun pitäisi olla GL-5.Ei riitä paineenkesto.
Laatikkoon menee,tosin siihenkin löytyy paremmin sopivia.
Jos haluaisi pitää vaan yhtä ns. peräöljyä varastossa niin käykö tuo GL-5 myös vaihde/jakolaatikkoon ja mikä olisi silloin näihin oloihin hyvä ??W-90 luokitus
Lähetetty: Pe Loka 10, 2008 6:34 pm
Kirjoittaja Jappi
75W-90 täyssynteettinen,yleensä ovat GL-4,GL-5 joten sitä varastoon jos ei hinta pelota....
Perinteinen mineraaliöljy 80W-90 GL-5 ei oikein ole hyvä synkronoituun laatikkoon,ei synkrot oikein tykkää.
Ja nämähän taas ei sitten ole oikeita kitkalukkoperään...