Kuva Kuva

Mitä öljyjä periin?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Mitä öljyjä periin?

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Pistinpä merkille, että kuskin puoleisen eturenkaan sisäpinta on märkä öljystä. Tulee siis eteen etupään purku.

Sitä ennen kuitenkin kuitenkin ajattelin vaihtaa vaihtaa öljyt kumpaankin perään, ja laittaa tuon etupään kuntoon vasta kevään korvalla, kilometrejä kun tulee melko vähän.

Auto on HJ-60 vuodelta 1981. Minkälaisia öljyjä ja kuinka paljon hommaan etu- ja takaperään?
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

n.3 litraa menee kumpaakin perään. korjaa se etupään stefa ENNEN öljyn vaihtoa, todennäköisesti tulee ulos samaa tahtia ku lisää. eikä siihen remppaa tuntia enempi aikaa mene.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Löysin kyllä Uretaanin ohjeen stefan vaihdosta, ja ehkä saisin naapurin isännän siihen hommaan. Pelkään vain että tulee jotain yllätyksiä ja joutuu oottaan osia pitkiä aikoja.

Voiko tuossa stefan vaihdon yhteydessä mennä sellaisia osia, joita on hankala saada/ovat tosi hinnakkaita? Ei oikein joutais auto olla pukeilla useita päiviä kuitenkaan?

Mitä osia ja tarvikkeita pitää varata hommaa varten etukäteen?
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

olkalaakerit on hyvä olla varuilla, ovat lähes aina rikki. saa vain ja ainoastaa toyotalta. n.20€/kpl ja menee 2per puoli. sen murroksen pronssi holkin voi kans uusia samalla, jos vanha on väljä niin uus stefa hajoo nopeesti. se pitää vaa hio/sorvata asennuksen jälkee sopivan välyksee jottei hirtä siihen vetoniveleen kiinni. tuubi tiiviste limaa on kans hyvä olla varuilla ja tietty se jarruputki joka lähtee jarrusatulasta, jos ei ole aikoihin availtu niin saatta mennä poikki.
tuohonki on pari eri tapaa tehä toi murros remppa.

tapa1: purat kääntöpään auki pyöränlaakerin kautta jolloin olkalaakerit saa jättää rauhaan. eli satula irti, napalukko irti, laakeri irti levy/napa pois ja sitä rataa...

tapa 2:kääntöpään huopatiivisteet irti, napalukosta vain kansi ja sokkarengas pois, jarruletku irti, olkavarsi irti ja sitte lähtee koko paketti pois
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Öljylaatu,jos ei ole kitkalukkoa on GL-5 80-90 kannattaa ostaa 20 l kannu.
Käy myös jakolootaan. Ja muuten päälootaan mutta synkronointi huononee.Itellä ei oo haitannu mutta sekin lienee makuasia.

Miulla on BJ vuotanu n.10 vuotta molemmista päistä,ja pääsääntöisesti niin että talvella ei vuoda juurikaan vaikka koko talvikausi ajetaan neliveto päällä .
Ja kesälläkin vain n.litran
Laiskuuttani en oo jaksanu korjata.

Tosin vikojen korjaaminen ei todellakaan ole paha tapa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Lakelander
Viestit: 35
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 7:59 pm
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Lakelander »

Natikan voimansiirron öljynvaihdosta jäi kesällä Teboil Wetoil Sae 80W; API GL-4. Märkäjarruöljy. Osaako kukaan lukea tätä merkintää, onko se sopiva öljy etu/takaperään? :oops:
Pihalla ollaan ja metsään mennään

http://picasaweb.google.com/heikkifjlehtonen/HJ60#
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Ei,tuo on vain GL-4 luokitettua kun pitäisi olla GL-5.Ei riitä paineenkesto.

Laatikkoon menee,tosin siihenkin löytyy paremmin sopivia.
Bjhjcgmod
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 6:34 pm

Viesti Kirjoittaja Bjhjcgmod »

Jappi kirjoitti:Ei,tuo on vain GL-4 luokitettua kun pitäisi olla GL-5.Ei riitä paineenkesto.

Laatikkoon menee,tosin siihenkin löytyy paremmin sopivia.

Jos haluaisi pitää vaan yhtä ns. peräöljyä varastossa niin käykö tuo GL-5 myös vaihde/jakolaatikkoon ja mikä olisi silloin näihin oloihin hyvä ??W-90 luokitus
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

75W-90 täyssynteettinen,yleensä ovat GL-4,GL-5 joten sitä varastoon jos ei hinta pelota....
Perinteinen mineraaliöljy 80W-90 GL-5 ei oikein ole hyvä synkronoituun laatikkoon,ei synkrot oikein tykkää.

Ja nämähän taas ei sitten ole oikeita kitkalukkoperään...
Vastaa Viestiin