Sivu 1/1
Ohjauspyörä väpättää hj-60
Lähetetty: La Syys 27, 2008 6:15 pm
Kirjoittaja Rocco69
Tervehdys.
Olisko kenelläkään tietoa mistä johtuu rattiin ilmaantuva satunnainen väpätys?
Ratti alkaa miedosti väpättämään yli 70km/h vauhdissa..
Tätä tapahtuu niin suoralla tiellä kuin mutkissakin, olisko vetonivelen vaihdon yhteydessä jotain mennyt mönkään?

Lähetetty: La Syys 27, 2008 6:56 pm
Kirjoittaja Jussi
Kattoppa että missä kunnossa on eturiipukkeiden puslat. Onko ohjausiskari kiinni / ehjä. Etummisen raidetangon nivelet. Mulla heitti woblaamasta kun vaihdoin ne riipukkeen puslat uusiin. Puslat muutaman euron kipale motonetissa.
Lähetetty: La Syys 27, 2008 7:15 pm
Kirjoittaja hj60
Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa. Montakohan punttia sulla putos sinne ojien ylityksiin.
T: nimimerkki "kaveri löysi palstaltaan yhen 50 gramman puntin, mulla oli vanteessa sen kokonen tyhjä paikka, enkä ollu huomannu."
Lähetetty: La Syys 27, 2008 7:53 pm
Kirjoittaja Jussi
Minkähän kokoista rengasta Rocco69:llä on. Jos pienehköä niin tasapainoitus ja jos isoa niin oisko wobblausta joka on enemmän ominaisuus jonka kans joutuu elämään. Ei mulla wobblannut 33" AT mutta 35" mutiainen ja 35" AT wobblaa. Tuosta pääsi niillä riipukkeiden puslilla. Renkaiden sisällä mulla on se tasapainohiekka mutta ei oikeen voi suositella kun tahtoo venttiili joskus jäädä vuotamaan kun laskee paineita. Ens kerralla laitan niitä pirun "ammuskuulia"

Lähetetty: La Syys 27, 2008 9:18 pm
Kirjoittaja Rocco69
Renkaat on "valitettavasti" (vielä) pienet asfaltti-renkaat

Lähetetty: Su Loka 24, 2010 9:51 pm
Kirjoittaja Hessu
hj60 kirjoitti:Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa.
Vanha topikki, mutta osaisko joku sanoa minkä takia tuo 70 on kriittinen nopeus väpätykseen? Missä nopeudessa renkaat painotetaan tasapainotuskoneessa?
Vaihdoin omaan BJ75:een peltivanteet ja 31" talvirenkaat, jotka painotettu kuulilla ja nyt väpättää aika rajusti 60-70kmh, mutta muuten ei ollenkaan. Etujouset ja puslat on uudet, väljät riiput korjattu isoilla prikoilla, ohjausvarsien kaikki nivelet uudet, pyöränlaakerit kiristetty, mutta silti väpättää. 31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei. Alustaosat oli silloin jo vaihdettu.
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 10:40 am
Kirjoittaja Jussi
Puslat, ohjausiskari ja muu välys taitaa vaan kohdata toisensa tuossa 70 vauhdissa. Sitten kun mennään yli niin hyrrävoima rauhoittaa.
31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei
On sulla ollut hirmuiset paineet renkaissa. Mulla on reilu 1 bar 35" renkaissa ihan maantiekäytössä.
-Jussi
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 10:42 am
Kirjoittaja hj60
Mula ollu 33" 1,6 ... 1,8 tiepaineina.
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 5:04 pm
Kirjoittaja Antsa
Hessu kirjoitti:hj60 kirjoitti:Tuo 70 on semmonen nopeus jossa monesti väpäjää jos renkaat on epätasapainossa.
Vanha topikki, mutta osaisko joku sanoa minkä takia tuo 70 on kriittinen nopeus väpätykseen? Missä nopeudessa renkaat painotetaan tasapainotuskoneessa?
Vaihdoin omaan BJ75:een peltivanteet ja 31" talvirenkaat, jotka painotettu kuulilla ja nyt väpättää aika rajusti 60-70kmh, mutta muuten ei ollenkaan. Etujouset ja puslat on uudet, väljät riiput korjattu isoilla prikoilla, ohjausvarsien kaikki nivelet uudet, pyöränlaakerit kiristetty, mutta silti väpättää. 31" kesärenkailla joissa oli aluvanteet ja tasapainotuskuulat, oli ihan pientä väpätystä 3bar paineilla, mutta 2,5:llä ei. Alustaosat oli silloin jo vaihdettu.
Melkein seuraavaksi hoitaisin ne kuulat veke,ja painottaisin ihan koneella.Samalla selviää vanteen heitot ja runkovauriot tms.
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 5:22 pm
Kirjoittaja Gravehill
Yleisintä woblaus taitaa olla noin 55-60 vauhdissa. Ainakin omat kikottimet on alottanu woblauksen siinä. 70 on kohtaus jo ohi, jos vaan uskaltaa sinne asti kiihdyttää.

Viimeksi kun oli nuita vaivoja niin aurauskulmien säätö toi helpotuksen.
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 5:28 pm
Kirjoittaja Antsa
Tosiaan jos kerran niveliä on vaihdettu niin se kulmien tarkastus voisi olla myös asiaa...
Lähetetty: To Loka 28, 2010 8:13 am
Kirjoittaja Hessu
Tossa 75:sessa on aika kovat paineet ovipilarin tarran mukaan: edessä 2.3/2.4 ja takana tais olla 4.0/4.5 riippuen rengaskoosta ja ajaako maantiellä vai metässä. 3.0:aa tuli testattua huvikseen ja yleensä on tullu pidettyä edessä se 2.5 ja takana 2.5-3.0, kun ei ole sitä kymmentä miestä kontissa kuormana.
Aurauskulmat olin säätäny 1-2mm auraukseen jo aiemmin, unohtu vaan mainita. Ongelma ratkes, kun tasapainotti pyörät (oikeestaan vaan toinen etupyörä oli epätasapainossa) ja nyt on todella tasanen ajella. Kiitoksia avuista!