Sivu 1/1

HJ perien / akseleiden suojaus

Lähetetty: To Syys 18, 2008 7:47 am
Kirjoittaja osilpi
Nyt kun on nuo akselit tuossa työn alla, niin mietin, että mitenkäs niitä kannattaisi suojailla? Vai onko ylipäänsä tarvetta? Perämurikka näyttäisi olevan n 3mm kamaa eli ei kauhean paksua. Mutta onko kellään hajonnut tuo kuori ja minkälaisessa käytössä?

Tyhjennyspropun ympärille hitsasin jo isommasta putkesta tukevan kauluksen. Täyttöproppu taas tuli uusi ylemmäksi (akselin käännön takia).

Searchilla ei oikein löytänyt mitään aiheesta.

Lähetetty: To Syys 18, 2008 3:37 pm
Kirjoittaja tjl
paineastian pääty. niitä saa putkiliikkeistä. yhdestä saa etu, ja takaperään. tulloo hyvä.

Lähetetty: Pe Syys 19, 2008 9:28 am
Kirjoittaja osilpi
Joo tuota olen miettinyt.

Kertokaas, jos joku noheva harrastaja tietää, mistä putkiliikkeistä noita sitten saa (pk-seudulla)? Ne, mistä olen kysellyt, myy eioota.

Lähetetty: Pe Syys 19, 2008 1:56 pm
Kirjoittaja lepoantti
tavan putkiliike varmaan myy eioota. kokeile jos löydät jonkun pajan joka tekee paineastioita, sieltä varmaan tärppää paremmin.

minä vuosi muutama sitten löysin erään haaskan ja toimitin aika monta pöntön päätyä, kokoja oli sillai että natsas hyvin pieneen että isoon tojon akseliin. ja tietysti muihinkin.

eväs oli jotakin 5-6mm hoppapoppa terästä joka kestää tuossa käytössä varmasti. ja yhden päädyn kun halkaisi niin siitä lähti molempiin päihin panssari. voisin kokeilla että vieläkö näitä löytyy järkevästi, jos ei mitään kuulu niin sit ei löydy.

Lähetetty: Su Marras 02, 2008 11:15 pm
Kirjoittaja Tuppu
lepoantti kirjoitti:voisin kokeilla että vieläkö näitä löytyy järkevästi, jos ei mitään kuulu niin sit ei löydy.
kysytään kuiteski :shock: mites kävi???

Lähetetty: Ma Marras 03, 2008 8:17 am
Kirjoittaja osilpi
Itse sain kaverilta vanhan kuorma-auton paineilmasäiliön, joka ruostunut alhaalta puhki. Päätyjen yläosat oli käytettävissä.
On noin 3mm kamaa, mutta toivottavasti kestää. Tein siihen pienen vahvikkeen lisäksi.

Lähetetty: Ma Marras 03, 2008 10:00 am
Kirjoittaja Tuppu
täytyypä käydä kans tonkimassa...

Lähetetty: Ma Marras 03, 2008 5:47 pm
Kirjoittaja Arppa
Tosta kuvasta kun oikein tihrustaa näkee millaiset panssarit tein entisen autoni akseleihin. 6,3mm teräksestä eli kestää mitä vaan, ovat teräsputken kiinni hitsattavasta päädystä leikatut puoliskot. Ja helppo homma, leikkaa päädyn puoliksi, tekee öljyropun kolon, veden poisto reiän ja hitsaa vaan paikalleen.
Kuva

Lähetetty: Ma Marras 03, 2008 6:19 pm
Kirjoittaja Arppa
Arkistojen kätköistä löytyi "paremmat" kuvat, joista idea selkeytynee.
Kuva
Kuva

hmmm.... :roll: nönnönöötä alustassa

Lähetetty: Ma Marras 03, 2008 10:38 pm
Kirjoittaja Repro
Miulla kanssa paineastianpääty murikoiden suojana, se vedenpoisto reikä kannattaa tehdä tarpeeksi isoksi, siis niinkuin överi isoksi vaikka jollain aukkoporalla, ei mudat sun muu paska oikein mistää 16mm reiästä valu itekseen.
Toi vois onnistua myös jos tarpeeksi paksun lattaraudan taivuttaa mutkalle ja hitsaa sen lautaspyörän suojaks, voihan siihen vielä lisätä pari lattaa sivuille suojaksi.

Lähetetty: Ti Marras 04, 2008 12:48 am
Kirjoittaja Arppa
Juu, se on totta että sen kurareiän koko saa olla överi iso. Tosin jos tekee panssarin niinkuin noissa kuvissa, niin sen reiän(lue tekovaiheessa kolon) voi muotoilla rälläkällä panssarin alareunaan ennen kiinni hitsuuta. Noissa panssareissa mitä väkästelin jäi vedenpoisto reikä liian pieneksi, tosin alkuperäisideana olikin, että painepesurilla tuuttaan kurat panssarin ja perän kuoren välistä veke ja pesu vesi valuu pienestäkin aukosta. Lisäksi siihen vois miettiä semmoista paksusta latasta tehtyä suksea joka suojais takakardaanin lähtöä, se on mun mielestä se kaikkein arin paikka hojon akseleissa peränkuoren lisäksi, joka 37" kumeillakin riipii kiviä ja kantoja. Eli KYLLÄ panssarit kannattaa tehdä ihan vaan alkuperäis kysymykseen vastatakseni. Mun kokemusten pohjalta se perän kuori taipuu kovassa suorassa osumassa ja osuu sitten lautaspyörään, joka puolestaan syö kuoreen pienen viillon.

Lähetetty: Ti Marras 04, 2008 7:32 am
Kirjoittaja lepoantti
joo, ei ole järjestynyt lisää näitä päätyjä.

aiemmassa ajopelissä oli panssarointi toteutettu just tällä "kurapaskakeräys" tavalla, vaikka oli alareunassa reilusti koloja niin ei sieltä kokkelit osannu tulla ulos. turve, juuret ym. eväs tukkii koloset sillai että ei meinaa painepesurillakaan helposti lähteä puhtaaksi.

nykiseen ajokkiin tein umpeen koteloidun mallin, yläreuna tukkoon ja täyttöropun kohdalle kaunis kanaali halkaistusta putkesta. tällä tavalla jos tekee niin halutessaan vois vaikka öljytilavuutta lisätä, ei muuta kun orkkis koppaa sopivasti kaivaa auki.

Lähetetty: Ti Marras 04, 2008 9:45 am
Kirjoittaja osilpi
Arppa kirjoitti:Lisäksi siihen vois miettiä semmoista paksusta latasta tehtyä suksea joka suojais takakardaanin lähtöä, se on mun mielestä se kaikkein arin paikka hojon akseleissa peränkuoren lisäksi, joka 37" kumeillakin riipii kiviä ja kantoja.
Itse leikkasin alareunaan perää vasten tulevaan osuuteen kolme parin sentin soiroa. Lisäksi vielä porasin alimpaan kohtaan vedenpoistoreiän, josta varmaan tuli liian pieni (mutta voihan sitä suurentaa). Minun panssarit ovat muuten saman näköiset, mutta ulottuvat hieman ylemmäs. Lisäksi öljypropuille ei tehty reikiä (proput hitsattu juntturaan), koska proppuja siirretään / siirrettiin ylemmäs, jotta pinionin laakeri saa SOA:n ja perien käännön yhteydessä riittävästi voitelua (näin on jotkut viisaat sanoneet).

Ai takakardaanin lähtö on arka paikka. Onko kukaan toteuttanut ko kohtaan suojausta? Tarkoitatko, että perämurikan pohjaan hitsattaisi "suksea" vai suojaa siihen kardaanin lähdön kohdille?
Nyt olisi helppo tehdä, kun akselit on irti.