Sivu 1/2

HJ moottorin irroitukseen neuvoja

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 6:10 pm
Kirjoittaja Hessu
Tarkoitus olisi vaihtaa 61:een ehjä moottori apulaitteineen keulalle, mutta koska en ole tehnyt hommaa aikasemmin, niin aattelin kysästä mitä kaikkea pitäisi purkaa ja ottaa huomioon, ettei mene homma ihan reisille?

Trukkia ajattelin käyttää nostossa apuna, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 6:28 pm
Kirjoittaja hj60
Letkut, putket ja johdot irti, syyläri ja maski pois eestä. Norsulla sai 60:stä just koneen pois irrottamatta konepeltiä, mutta varmaan kannattaa ottaa pois. Kytkinkopan kaks ylintä pulttia saa irti, ku ottaa lattiamaton pois ja irrottaa sen suojapellin keppien ympäriltä, sieltä yltää jatkovarsilla.

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 7:04 pm
Kirjoittaja Hessu
Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?

Irroitus

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 8:53 pm
Kirjoittaja werzu
Silloin ei tarvitse nostaa konetta niin ylös kun ottaa sen pois konehuoneesta.

Lähetetty: La Elo 16, 2008 6:36 am
Kirjoittaja hj60
Hessu kirjoitti:Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?
Syylärin, maskin ja sen lukkopellin keskiosan irrottaminen riittää.

HJ koneen vaihto

Lähetetty: La Elo 16, 2008 8:51 am
Kirjoittaja Hoosuu
Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??

Lähetetty: La Elo 16, 2008 9:47 am
Kirjoittaja hj60
Mulla oli mittarissa n. 400 000 (uskoo jos haluaa, voi olla enemmän), ku rengastin ja laakeroin, niin oli vielä niin hyvässä kunnossa ettei tarvinnu koneistella. Eli en vaihtanu konetta, käytin sen irti remppaa varten.

Re: HJ koneen vaihto

Lähetetty: La Elo 16, 2008 6:56 pm
Kirjoittaja Hessu
Hoosuu kirjoitti:Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
Ostin auton konevikasena ja edellisen omistajan mukaan kone olis ollu rempattuna hetkeä aikasemmin ja sitten hajonnut ilmeisesti kampurasta. Puran koneen jahka saan sen keulilta ja katon sitten oliko mitään remppaa tehty vai ei. Nyt on tärkeetä saada vaan auto ajoon vaihtokoneen avulla.

Lähetetty: Ma Elo 18, 2008 10:57 am
Kirjoittaja osilpi
Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.

Lähetetty: Ma Elo 18, 2008 1:08 pm
Kirjoittaja A-P
osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.

Lähetetty: Ma Elo 18, 2008 5:17 pm
Kirjoittaja Hessu
osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Elikkä jakolaatikkoineen päivineen mahtuu taittumaan kivuttomasti ulos? Onko HJ:n laatikko ja moottori muuten helppo saada asennettua yhteen vai kanittaako yleensä pahasti?

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 12:38 pm
Kirjoittaja osilpi
Lisäys:
moottori vaihteistoineen oli ensikertalaisena konehuoneesta lattialla parissa tunnissa sisältäen kaikkien tarvittavien kilkkeiden irroituksen (paitsi ei vinssipuskuria, joka oli valmiiksi irti; minulla ei riitä nosturin ulottuvuus, jos orkkisvinssi paikallaan).
Nosturin lisäksi tarvitset kaverin käyttämää isoa hallitunkkia, jolla vaihteistoa kannatellaan takapäästä, jotta pysyy sopivassa kulmassa.

Irroitettava:
ulosotto, kardaanit, molemmat vaihdekepit, jäähdytin ja keulamaskit, (lamput ja akut saa jäädä), letkut, johdot, ohjaustehostimen putket, kaasuvaijeri, imuilmaletku, pakoputki...

Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 7:56 am
Kirjoittaja hj60
A-P kirjoitti:Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
En kyllä alkais laatikoita ottaan pois jos ei kerran oo tarvetta. Paljon enempi hommaa. Niihin yläpultteihin pääsee hyvin käsiksi sieltä lattialuukusta ja kone lupsahtaa helposti paikalleen ku laatikko ei karkaa alta.
osilpi kirjoitti:Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 7:01 pm
Kirjoittaja Gravehill
hj60 kirjoitti:
osilpi kirjoitti:uot;]Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.
Ei kyllä mun mielestä mittää järkee koko pakettia repiä pois, teettää vaan paljon turhaa työtä. Laatikon saa kyllä yksin paikalleen kun norsulla roikottaa lattialuukusta. Toki kaveri on hyvä olla mukana jos jotain sattuu, kun on ihanan hevi toi hj vaihteisto. :x

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 8:08 pm
Kirjoittaja r2ree
Olenpa kerran Kajjaanin TI-Hallilla vaihtanu BJ:n kytkimen apuvälineinä siltanosturi, tynnyri ja kuormaliina.. Ja yksin..
Ei ollu parissa kohtaa itku kaukana..