Kuva Kuva Kuva Kuva

HJ moottorin irroitukseen neuvoja

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

HJ moottorin irroitukseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Elo 15, 2008 6:10 pm

Tarkoitus olisi vaihtaa 61:een ehjä moottori apulaitteineen keulalle, mutta koska en ole tehnyt hommaa aikasemmin, niin aattelin kysästä mitä kaikkea pitäisi purkaa ja ottaa huomioon, ettei mene homma ihan reisille?

Trukkia ajattelin käyttää nostossa apuna, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!
#428

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » Pe Elo 15, 2008 6:28 pm

Letkut, putket ja johdot irti, syyläri ja maski pois eestä. Norsulla sai 60:stä just koneen pois irrottamatta konepeltiä, mutta varmaan kannattaa ottaa pois. Kytkinkopan kaks ylintä pulttia saa irti, ku ottaa lattiamaton pois ja irrottaa sen suojapellin keppien ympäriltä, sieltä yltää jatkovarsilla.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Elo 15, 2008 7:04 pm

Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?
#428

Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Irroitus

Viesti Kirjoittaja werzu » Pe Elo 15, 2008 8:53 pm

Silloin ei tarvitse nostaa konetta niin ylös kun ottaa sen pois konehuoneesta.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » La Elo 16, 2008 6:36 am

Hessu kirjoitti:Kiitoksia neuvoista! Helpottaako irrotusta, jos ottaa lukkopellin, etuvalot pohjapelteineen, akut ja akkujen alla olevat pellit pois?
Syylärin, maskin ja sen lukkopellin keskiosan irrottaminen riittää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Hoosuu
Viestit: 229
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

HJ koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hoosuu » La Elo 16, 2008 8:51 am

Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » La Elo 16, 2008 9:47 am

Mulla oli mittarissa n. 400 000 (uskoo jos haluaa, voi olla enemmän), ku rengastin ja laakeroin, niin oli vielä niin hyvässä kunnossa ettei tarvinnu koneistella. Eli en vaihtanu konetta, käytin sen irti remppaa varten.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: HJ koneen vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu » La Elo 16, 2008 6:56 pm

Hoosuu kirjoitti:Kiinnostas paljonko tartti ajaa HJ lla että kone menee vaihtokuntoon??
Ostin auton konevikasena ja edellisen omistajan mukaan kone olis ollu rempattuna hetkeä aikasemmin ja sitten hajonnut ilmeisesti kampurasta. Puran koneen jahka saan sen keulilta ja katon sitten oliko mitään remppaa tehty vai ei. Nyt on tärkeetä saada vaan auto ajoon vaihtokoneen avulla.
#428

osilpi
Viestit: 463
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Ma Elo 18, 2008 10:57 am

Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » Ma Elo 18, 2008 1:08 pm

osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Elo 18, 2008 5:17 pm

osilpi kirjoitti:Kannattaa harkita, josko irroittaisi ihan vaihteiston kera. Ainoastaan ulosoton joutuu irroittamaan, mutta muuten yllättävän kivuttomasti mahtui vaihteistojen kera ulos moottorinosturilla.
Elikkä jakolaatikkoineen päivineen mahtuu taittumaan kivuttomasti ulos? Onko HJ:n laatikko ja moottori muuten helppo saada asennettua yhteen vai kanittaako yleensä pahasti?
#428

osilpi
Viestit: 463
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi » Ti Elo 19, 2008 12:38 pm

Lisäys:
moottori vaihteistoineen oli ensikertalaisena konehuoneesta lattialla parissa tunnissa sisältäen kaikkien tarvittavien kilkkeiden irroituksen (paitsi ei vinssipuskuria, joka oli valmiiksi irti; minulla ei riitä nosturin ulottuvuus, jos orkkisvinssi paikallaan).
Nosturin lisäksi tarvitset kaverin käyttämää isoa hallitunkkia, jolla vaihteistoa kannatellaan takapäästä, jotta pysyy sopivassa kulmassa.

Irroitettava:
ulosotto, kardaanit, molemmat vaihdekepit, jäähdytin ja keulamaskit, (lamput ja akut saa jäädä), letkut, johdot, ohjaustehostimen putket, kaasuvaijeri, imuilmaletku, pakoputki...

Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999

Avatar
hj60
Member
Viestit: 1402
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 » Ke Elo 20, 2008 7:56 am

A-P kirjoitti:Ääni tälle! Ainakin ne ylimmät kytkinkopan ruuvit ähitettynä auton alla pitkillä jatkoilla olivat riittävän tuskalliset. Ensi kerran, jos vielä kytkin-/vast. remppaa teen, kyllä irrotan askeineen.
En kyllä alkais laatikoita ottaan pois jos ei kerran oo tarvetta. Paljon enempi hommaa. Niihin yläpultteihin pääsee hyvin käsiksi sieltä lattialuukusta ja kone lupsahtaa helposti paikalleen ku laatikko ei karkaa alta.
osilpi kirjoitti:Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

Avatar
Gravehill
Member
Viestit: 468
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Suur-Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill » Ke Elo 20, 2008 7:01 pm

hj60 kirjoitti:
osilpi kirjoitti:uot;]Itse asensin vaihteiston siten takaisin, että moottori oli lattialla, ja moottorinosturilla vaihteisto ilmaan ja moottoriin kiinni. Ei onnistunut yksin, vaan kahdestaankin oli hieman vaikeaa.
Voin kuvitella, että lienee kohtalaisen ikävä operaatio auton alla maaten.
Varmasti vaihteiston laitto lattialla alakautta koneeseen on hankalaa, norsulla lattialuukusta roikottaen yrittäsin. Jos laatikolle remppaa tekisin niin saattasin sitävarten ottaa keulan kautta koko paketin pois.
Ei kyllä mun mielestä mittää järkee koko pakettia repiä pois, teettää vaan paljon turhaa työtä. Laatikon saa kyllä yksin paikalleen kun norsulla roikottaa lattialuukusta. Toki kaveri on hyvä olla mukana jos jotain sattuu, kun on ihanan hevi toi hj vaihteisto. :x
#113
1990 HDJ80

Avatar
r2ree
Member
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree » Ke Elo 20, 2008 8:08 pm

Olenpa kerran Kajjaanin TI-Hallilla vaihtanu BJ:n kytkimen apuvälineinä siltanosturi, tynnyri ja kuormaliina.. Ja yksin..
Ei ollu parissa kohtaa itku kaukana..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -

Vastaa Viestiin