Sivu 1/2
Vetonivel irti vetoakselista HJ 60?
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 10:59 am
Kirjoittaja mara83
Pitäskö sen lähtä vain lyömällä pois ku olen ottanu "rajotin tinksin" pois, ku tuntuu ettei irtoa?? Ilmeisesti uudet etuperäöljyt pitää vaihtaa ku on stefa menny rikki ja ainakin murroksen rasvat oli aika notkeat??
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 11:12 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Pari tapaa on tehdä toi irroitus
Itse suosin sitä että ottaa muovivasaran. Pitää kiinni vetarista toisella kädellä ja toisella junttaa siihen vetarin maljaan lujasti.
Jos ei ala irtoamaan niin vaihtaa muovivasaran kakkosnelosen pätkään ja pamauttaa sillä siihen maljaan. jos ei se auta niin vaihtaa tuhtiin halkoon ja yrittää sillä......
Mutta kuhan ei ala paukuttelemaan millään teräsmoskalla kun poorit menee rikki. Kuparisista tai lyijyisistä ei ole kokemuksia.
Toinen keino on ottaa rautaputki. työntää vetarin pää siihen huulille ja sitten heittää täysillä sitä putken päätä vasten sen murroksen. Itse en käytä tätä menetelmää enää. Muuta kuin hätätapauksessa.
Kolmas keino on rälläköidä malja pois ja irroittaa nätisti se sokka sieltä sisältä.
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 5:18 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 5:20 pm
Kirjoittaja lepoantti
massaulosvetäjä on erittäin hyvä. murroksen päässä on M8 kierre, siihen vaan pinnapultti ja toinen pää massaulostajaan. siinä tosin pitää olla kans M8 kierre. sit vaan vetari penkkiin kiinni ja terävä näpautus niin osat erkanee kauniisti.
olen muutaman ulostuskoneen tehnyt, pitää vaan olla riittävän kokoinen puntti millä nyppää. hätätapauksessa vaikka 8mm kierretankoon sopiva morkula ja toisen pään suurentaa että paino ei tule läpi, tosin ihan räkä kierretangosta tätä ei kannata tehdä.
ja kyllä lyijy tai kuparimoska toimii hyvin. mutta on se vähän sellasta pieksämistä massaveturiin verrattuna.
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 8:23 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
TOHJ61 kirjoitti:Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!
Niijoo.... Noinkinhan sen voi tehdä. Ja on varmaan metalliystävällisempi vaihtoehto kuin se vetonivelen heittely. Pitää testata tota seuraavalla kerralla.
Lähetetty: Ti Elo 12, 2008 8:42 pm
Kirjoittaja P-Pete
TOHJ61 kirjoitti:Mielestäni se rautaputki on ehdottomasti paras vaihtoehto, mutta toisella tapaa kuin edellä.
Siis putki tulee olla noin 5 sm pidempi kuin vetari, ja pidät putkea vasten murrosniveltä, ja pudotat koko paketin kovalla alustalla olevan lankun päälle,
ja naks,sulla on osat irti toisistaan!

Testattu ja toimii ku tauti

Lähetetty: Ke Elo 13, 2008 4:59 am
Kirjoittaja hj60
Eilen aamulla laittelin näitä rojektin lomassa otettuja kuvia nettiin, tässä on mun vetarinirrotusputki.
Oon tällä pitkällä irrottanu lyhyitäki vetareita, eikä ne oo menny miksikään. Sitä lyhyttä joutuu lyömään aika lujaa, vissiin sen takia ku on kevyempi, pitkät irtoaa aika kevyesti. Tuon lankun vois ottaa tuosta ulkopuolelta jo pois, sisällä on jo se pehmennystoppari vetarille.
Ja nimenomaan niin, että murroksen tähti tuota putkea vasten, ja sitte kolistellaan koko pakettia lattiaan.
Jep. Kiitoksia neuvoista.
Lähetetty: Ke Elo 13, 2008 10:48 am
Kirjoittaja mara83
Lähti sit irti ku laitto ruuvipenkkiin ja jysäytti kumilekalla muutaman kerran
On kyllä vastustanu tää murrosremontti, ku ei ole osia vissiin ihan vähään aikaan vaihettu. Ensinnäkin ne prikat ei lähteny sieltä napalukkojen takaa olevista pulteista ollenkaan irti ( 6 kpl) M6 vaan piti rälläköidä kierretangot poikki ja laittaa uudet.
Olkavarresta ylempi laakeriin tuleva juttu joka neljällä pultilla ei oikein lähteny muuta ku ,että pilaamalla kierretangot vääntämällä pihdeillä, koska jo pelkät kartioprikkojen päällä olevat ohuet prikat ei lähteny suosiolla puhumattakaan itse sitten niistä kartioprikkoista. Kierretankoja ja prikkoja ei uusia saa mistään, mut pitää soveltaa jotenki..
Noo nyt on kaikki osat irti ja ei muuta ku puhistelemaan, kasamaan ja sitten vielä toinen puoli sama homma

Saa nähä milloin ajeleen pääsee ku joka päivä on aikaa vaan ollu ny aikaa laitella 2-3 tuntia, no vkl tulee ja loma alkaa

Lähetetty: Ke Elo 13, 2008 1:01 pm
Kirjoittaja TOHJ61
Kartioprikat kyllä lähtee aina ehjänä, kun tekniikka on oikea.
Akseli kannattaa tukea laakereiden kohdalta "kovaksi".
Sitten mutteri löysälle ja kierretään sen pinnapultin aivan päähän.
( Tämä siksi, että joskus se prikka lentää ja pitkälle )
Otetaan ISO vasara, ja lyödään akseliin kartioprikan kohdalle luja isku, vain yhden kerran, ja prikan voi poistaa kärkipihdeilla tms.
Jos prikka on löysällä, ja lyöt, niin kartio on pilalla!
Ohjausvarrelle samat lääkkeet, mutta valitaan ISOMPI vasara, ja kahdenkäden ote, sekä lujempi lyönti!
Nämä "kierretangot" on sitten tavallista lujempaa terästä ja maksavat TOJOTALLA noin 2€ kpl, eikä se kartioprikkakaan ole kallis.
Lähetetty: To Elo 14, 2008 8:16 am
Kirjoittaja timop
Niissä olkavarren pinnapulteissa on ainakin HDJ:ssä harvempi jenka siellä kääntöpään puolella ja mutterin puolella tiheämpi. Miten lienee HJ:ssä. Jos korvikkeita etsii niin kannattaa tarkistaa ennen kun survoo väkisin reikään. Niitä pinnapultteja kun vähän koputtelee alumiinituurnalla sivuttain niin herkistyy kartiot kummasti. Sekin voi auttaa jos mutterit löysättynä kolauttelee kääntövarren päähän kiertoliikettä.
Lähetetty: To Elo 14, 2008 11:26 am
Kirjoittaja bj45lava
Joo ja ne kääntövarsien pinnapultit, joissa eriparikierteet päissä tulee uutena nykyään toyotalta sitten ulkopuolisella torx päällä varustettuna, niin ei tarvii pilata pihdeillä ja onhan pinnapulttihylsykin keksitty on helvetin kätevä keksintö noissa hommissa.
Lähetetty: To Elo 14, 2008 12:39 pm
Kirjoittaja hj60
timop kirjoitti:Niissä olkavarren pinnapulteissa on ainakin HDJ:ssä harvempi jenka siellä kääntöpään puolella ja mutterin puolella tiheämpi. Miten lienee HJ:ssä.
Samoin on.
Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 3:14 pm
Kirjoittaja osilpi
bj45lava kirjoitti:onhan pinnapulttihylsykin keksitty on helvetin kätevä keksintö noissa hommissa.
Mikä on pinnapulttihylsy? Jotenkin erilainen kuin normaali pitkä hylsy?
Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 3:29 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
osilpi kirjoitti:bj45lava kirjoitti:onhan pinnapulttihylsykin keksitty on helvetin kätevä keksintö noissa hommissa.
Mikä on pinnapulttihylsy? Jotenkin erilainen kuin normaali pitkä hylsy?
Mutterikannan sijaan siina on kierteet jotta silla saa ruuvattua pinnapultteja kiinni ja joskus ehka aukikin

Lähetetty: Pe Elo 15, 2008 6:24 pm
Kirjoittaja hj60
Ja sitte on semmosia jotka kiristyy väännettäessä, vähä kuten suodatinavain.