Sivu 1/2

BJ-75 JARRUHUOLIA

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 12:26 pm
Kirjoittaja huumajuka
Katsastuksesta pomppasi kuskin takajarrun vuoksi. Vaihdoin takajarru sylinterin (vuodon takia 9€ )ja kengät(kuluneet 47€) ja arvelin että nyt pelittää, mut ei. Jarrut on ilmattu joka renkaasta ja jarrupoljin on tosi kovan oloinen, mutta kuskin takajarru ei jarruta kunnolla hiekalla jarrutettaessa, oikeastaan ei mitään. Käsijarrulla jarrutettaessa menevät kumpikinpuoli tasaiseti lukkoon, mut ei siis polkimesta painettaessa.

Nyt tarviis oikeesti apua, kokeneemmat konkarit sanokaa missä vika ja mitä tehdä. Olisi huomenna (ma) klo 12.10 uusi aika katsastukseen....

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 12:40 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Aika erikoista.. Saadithan kengat kiinni (lahelle) rumpua ja pesit rummut kunnolla. Nakyiko rummuissa kulumia? Meinaan etta jos vanhat kengat olisi syonyt rummun kuskin puolelta vaikka pyoreaksi.

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 1:26 pm
Kirjoittaja hj60
Roska putkessa? Tuleeko kummaltakin puolelta kunnolla ainetta ilmatessa?

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 1:37 pm
Kirjoittaja bj40lpr
Joskus oli kaverin autossa samallainen vika ja syy oli jarrupaineensäädin/tasaaja

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 2:01 pm
Kirjoittaja huumajuka
Joo, itsellenikin tuli mieleen tuo jarrupaineensäädin, ei vaan ole mitään hajua siitä rakenteesta... Jos jollakin olis manuska jarruista, kuvia tai laittaa vinkkejä miten rempata niin kerkeisin sen kyllä laittaa nyt iltamassa/huomenna aamupäivällä kuntoon. Tottakai jarrut on kehitty ja rummut on hyvät ja nestettä tulee, luulen vahvasti et vika on siinä kuorman jarrupaineen säätimessä, tarviis vaan apua/neuvoa siihen miten korjaillaan vai pitääkö ostaa koko helahoito uus, voi ollakkin arvokas.....

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 6:33 pm
Kirjoittaja PETEBJ75
Ilmasitko sen jarrupaineen saatimen? Ei kylla pitaisi vaikuttaa vain yhteen pyoraan, mutta eihan sita koskaan tieda.

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 7:49 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Ilmaa kuormaventtiili. Joskohan se siitä sitten...

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 7:57 pm
Kirjoittaja huumajuka
Jep, kyllä tuli ilmattua se säädinkin.. Vaikea sanoa kun ei ole jarrudynamometriä käytössä, miten toimii. Vaikuttaa sille et vähän paremmin ottais, mut lukkoon ei mene jarruttaessa. Hieman löysäsin vänkärin puolta takaa, sekään ei mene nyt lukkoon. Käsijarrulla menee molemminpuolin.

Se kuormansäädin on kyllä niin haperossa kunnossa et voi olla et joutuu hommaan uuden ennenkuin alkaa pelaamaan...

Onko sillä vaikutusta tuohon säätimeen kun laitoimme dobinson korotussarjan? Lisäksi tuli rustattua kahdenistuttava jakkara vänkärinpaikalle. Muutokset hyväksytty, mut jarrut p..r..le ... :evil:

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 8:03 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Meillon suurimmat murheet jarruissa tullut kuormaventtiilissä sijainneesta ilmasta. Ja yhdessäkään kruiserissa mikä mullon ollu ei ole ollut paineensäätöventtiiliä.

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 9:05 pm
Kirjoittaja huumajuka
http://picasaweb.google.fi/HUUMAJUKA/SDin

Siinä linkki säätimen kuvasta. Siinä näkyy ilmausruuvin vas.puolella paineen säätimet. Kierroksella saa n.o.6 kilobaaria kiristettyä/löysättyä painetta. Tojotan englanninkielisestä manuskasta löyty noi tiedot. Mut mikä merkitys tuolla mustalla edessä olevalla letkulla on?

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 9:17 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Juu

Joissaki ruisereissa on ollut ööö.... paineenjakaja tms. konehuoneessa siinä jarrutehostin kattilan lähistöllä.

Mutta koita antaa ton kuormaventtiilin pulikalle lämpöä. jos se lähtis kiertymään. Tai voihan se koko juttu olla jumissa....

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 9:28 pm
Kirjoittaja amutikai
Minä yritin muutama vuosi sitten ilmata BJ40 jarruja. ei onnistunut millään. Vein toyota-korjaamolle... käyttivät siellä sellaista paineilmahökötystä jolla painoivat paineella jotenkin nesteen läpi?

Lähetetty: Su Heinä 27, 2008 9:35 pm
Kirjoittaja HäRVeli
huumajuka kirjoitti: Mut mikä merkitys tuolla mustalla edessä olevalla letkulla on?
Meinaatko tuota kumilurtusta vasemmalle lähtevää noin 7mm tankoa. Se on just se kuormansäätötanko. Sen tulisi liikkua taka-akselin mukana korin laskiessa kuorman johdosta, rajoittaen takapyörille tulevaa jarrupainetta.

Lähetetty: Ma Heinä 28, 2008 4:20 am
Kirjoittaja hj60
Korotussarjahan vähentää takajarrujen tehoa, kun se "keventää" perää painesäätimellä. Korotuksen verran jatkoa säätimen akselinpään kiinnitykseen.

Lähetetty: Ma Heinä 28, 2008 6:45 am
Kirjoittaja PETEBJ75
SuurSyömäri kirjoitti:Meillon suurimmat murheet jarruissa tullut kuormaventtiilissä sijainneesta ilmasta. Ja yhdessäkään kruiserissa mikä mullon ollu ei ole ollut paineensäätöventtiiliä.
No eikos tama nyt ole yksi ja sama asia.. Kuormausventtiili rajoittaa takajarruille menevaa painetta kun kuormaa ei ole kyydissa 8) :wink: