Kuva Kuva

BJ-75 JARRUHUOLIA

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

huumajuka
Viestit: 17
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Iisalmi

BJ-75 JARRUHUOLIA

Viesti Kirjoittaja huumajuka »

Katsastuksesta pomppasi kuskin takajarrun vuoksi. Vaihdoin takajarru sylinterin (vuodon takia 9€ )ja kengät(kuluneet 47€) ja arvelin että nyt pelittää, mut ei. Jarrut on ilmattu joka renkaasta ja jarrupoljin on tosi kovan oloinen, mutta kuskin takajarru ei jarruta kunnolla hiekalla jarrutettaessa, oikeastaan ei mitään. Käsijarrulla jarrutettaessa menevät kumpikinpuoli tasaiseti lukkoon, mut ei siis polkimesta painettaessa.

Nyt tarviis oikeesti apua, kokeneemmat konkarit sanokaa missä vika ja mitä tehdä. Olisi huomenna (ma) klo 12.10 uusi aika katsastukseen....
Ei sillä kyllä kuuhun mennä..:)
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Aika erikoista.. Saadithan kengat kiinni (lahelle) rumpua ja pesit rummut kunnolla. Nakyiko rummuissa kulumia? Meinaan etta jos vanhat kengat olisi syonyt rummun kuskin puolelta vaikka pyoreaksi.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Roska putkessa? Tuleeko kummaltakin puolelta kunnolla ainetta ilmatessa?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
bj40lpr
Viestit: 103
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 1:41 pm

Viesti Kirjoittaja bj40lpr »

Joskus oli kaverin autossa samallainen vika ja syy oli jarrupaineensäädin/tasaaja
huumajuka
Viestit: 17
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja huumajuka »

Joo, itsellenikin tuli mieleen tuo jarrupaineensäädin, ei vaan ole mitään hajua siitä rakenteesta... Jos jollakin olis manuska jarruista, kuvia tai laittaa vinkkejä miten rempata niin kerkeisin sen kyllä laittaa nyt iltamassa/huomenna aamupäivällä kuntoon. Tottakai jarrut on kehitty ja rummut on hyvät ja nestettä tulee, luulen vahvasti et vika on siinä kuorman jarrupaineen säätimessä, tarviis vaan apua/neuvoa siihen miten korjaillaan vai pitääkö ostaa koko helahoito uus, voi ollakkin arvokas.....
Ei sillä kyllä kuuhun mennä..:)
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Ilmasitko sen jarrupaineen saatimen? Ei kylla pitaisi vaikuttaa vain yhteen pyoraan, mutta eihan sita koskaan tieda.
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Ilmaa kuormaventtiili. Joskohan se siitä sitten...
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
huumajuka
Viestit: 17
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja huumajuka »

Jep, kyllä tuli ilmattua se säädinkin.. Vaikea sanoa kun ei ole jarrudynamometriä käytössä, miten toimii. Vaikuttaa sille et vähän paremmin ottais, mut lukkoon ei mene jarruttaessa. Hieman löysäsin vänkärin puolta takaa, sekään ei mene nyt lukkoon. Käsijarrulla menee molemminpuolin.

Se kuormansäädin on kyllä niin haperossa kunnossa et voi olla et joutuu hommaan uuden ennenkuin alkaa pelaamaan...

Onko sillä vaikutusta tuohon säätimeen kun laitoimme dobinson korotussarjan? Lisäksi tuli rustattua kahdenistuttava jakkara vänkärinpaikalle. Muutokset hyväksytty, mut jarrut p..r..le ... :evil:
Ei sillä kyllä kuuhun mennä..:)
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Meillon suurimmat murheet jarruissa tullut kuormaventtiilissä sijainneesta ilmasta. Ja yhdessäkään kruiserissa mikä mullon ollu ei ole ollut paineensäätöventtiiliä.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
huumajuka
Viestit: 17
Liittynyt: Su Joulu 09, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja huumajuka »

http://picasaweb.google.fi/HUUMAJUKA/SDin

Siinä linkki säätimen kuvasta. Siinä näkyy ilmausruuvin vas.puolella paineen säätimet. Kierroksella saa n.o.6 kilobaaria kiristettyä/löysättyä painetta. Tojotan englanninkielisestä manuskasta löyty noi tiedot. Mut mikä merkitys tuolla mustalla edessä olevalla letkulla on?
Ei sillä kyllä kuuhun mennä..:)
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

Juu

Joissaki ruisereissa on ollut ööö.... paineenjakaja tms. konehuoneessa siinä jarrutehostin kattilan lähistöllä.

Mutta koita antaa ton kuormaventtiilin pulikalle lämpöä. jos se lähtis kiertymään. Tai voihan se koko juttu olla jumissa....
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
amutikai
Viestit: 90
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 9:02 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja amutikai »

Minä yritin muutama vuosi sitten ilmata BJ40 jarruja. ei onnistunut millään. Vein toyota-korjaamolle... käyttivät siellä sellaista paineilmahökötystä jolla painoivat paineella jotenkin nesteen läpi?
3kpl HJ61:ä
Avatar
HäRVeli
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 12:13 pm
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja HäRVeli »

huumajuka kirjoitti: Mut mikä merkitys tuolla mustalla edessä olevalla letkulla on?
Meinaatko tuota kumilurtusta vasemmalle lähtevää noin 7mm tankoa. Se on just se kuormansäätötanko. Sen tulisi liikkua taka-akselin mukana korin laskiessa kuorman johdosta, rajoittaen takapyörille tulevaa jarrupainetta.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Korotussarjahan vähentää takajarrujen tehoa, kun se "keventää" perää painesäätimellä. Korotuksen verran jatkoa säätimen akselinpään kiinnitykseen.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
PETEBJ75
Viestit: 698
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

SuurSyömäri kirjoitti:Meillon suurimmat murheet jarruissa tullut kuormaventtiilissä sijainneesta ilmasta. Ja yhdessäkään kruiserissa mikä mullon ollu ei ole ollut paineensäätöventtiiliä.
No eikos tama nyt ole yksi ja sama asia.. Kuormausventtiili rajoittaa takajarruille menevaa painetta kun kuormaa ei ole kyydissa 8) :wink:
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Vastaa Viestiin