Sivu 1/2
"Kummallisia" putkia.
Lähetetty: Ke Kesä 08, 2005 7:37 am
Kirjoittaja hector
Takalokasuojien kohdalla poikittain kulkee edestakaisin ohuita putkia (polttoainejärjestelmää??) tavaratilan pohjan alla. Mikähän niiden tarkoitus on?

Lähetetty: Ke Kesä 08, 2005 11:13 am
Kirjoittaja jjtp
ja kysehän on tietenkin vm1973 lavamossesta?

,merkki tai malli saattais olla hyvä mainita niin tietäisi kaikki muutkin kuin kirjoittaja mistä on kyse.
Lähetetty: Ke Kesä 08, 2005 12:01 pm
Kirjoittaja hector
Hyvä huomatus
Mutta tietysti kyseessä on TLC, eli Tender Loving Care, eikun vakavasti HJ61 -89.
Lähetetty: La Touko 06, 2006 8:36 am
Kirjoittaja hector
Selvishän se turha putkilenkki. Se on jäähdytystä varten. Tuli tutustuttua asiaan kun otettiin tankki pois jotta pääsee korjaamaan kunnolla ruostevaurioita tavaratilan pohjassa ja lokasuojissa yms. Eli projekti on paisunut myös ruostevaurioiden korjaukseksi, eli nyt laitetaan HJ "TIPTOP" kuntoon ettei tarttis vähään aikaan parsia... toivottavasti. Eli kunhan telakalta lähtee niin sitten cruisailaan vaan
Mutta osaakos joku kertoa miksi HJ61 tankissa on näin monta lähtöä/paluuta kuten kuva näyttää. JA toiseksi mikä on tuo systeemi alemmassa kuvassa.

Lähetetty: La Touko 06, 2006 9:12 am
Kirjoittaja hj60
??? Mitä ne putket jäähdyttää, tavaratilan pohjaa?
Niitä lähtöjä menee sille huohottimelle loiskelevyjen joka välistä. Ja se huohotin siinä toisessa kuvassa on semmonen ettei sieltä valu löpöt ulos ku hojotin on katollaan.
Lähetetty: La Touko 06, 2006 9:30 am
Kirjoittaja hector
hj60 kirjoitti:??? Mitä ne putket jäähdyttää, tavaratilan pohjaa?
Niitä lähtöjä menee sille huohottimelle loiskelevyjen joka välistä. Ja se huohotin siinä toisessa kuvassa on semmonen ettei sieltä valu löpöt ulos ku hojotin on katollaan.
Se jäähdyttää paluuputkessa tulevaa kuumentunutta dieseliä kuulemma.
Eli sitä toisen kuvan jutskaa ei kannata ottaa pois. Kun sain kuulla että se olisi lähinnä joku pensavehkeiden rekkula
Aina sitä oppi jotain uutta

Lähetetty: La Touko 06, 2006 12:33 pm
Kirjoittaja osilpi
Onkohan 60:sen tankki samanlainen? Nimin aion irroittaa sen kun ehdin
Putket
Lähetetty: La Touko 06, 2006 3:39 pm
Kirjoittaja werzu
Kyllähän ne putket taitaa olla tankin huohotusputkia.Eipä taida olla syytä paljon paluu polttoainetta jäähdyttää.Ja jos on jäähdytys niin joku viisas kertoo mulle miten toimii ja minkätakia?Meneekö muuten ne putket just siihen muoviseen hässäkkään sinne lokasuojan sisään?Su letku taas jossa on toi suodatin murikka menee auton alla yteen poikittaiseen korin palkkiin ja ottaa korvausilmaa tankkiin sitä kautta.
T:Jarkko Pasanen #14
Lähetetty: La Touko 06, 2006 5:25 pm
Kirjoittaja pyyvama
>Se jäähdyttää paluuputkessa tulevaa kuumentunutta dieseliä kuulemma.
Kuuskymppisessä ei oo paluuputkee.
Ne on siis just niitä loiskelevyjen välisiä huohotusputkia. Siittä muovihässäkästä menee viellä yks putki alustaan ja tekee siellä ihme kiemuran. Tarkotus on vissiin just estää naftan valuminen luontoon oli asento mikä vaan.
Matti
Lähetetty: La Touko 06, 2006 6:28 pm
Kirjoittaja hector
Mulla on se kumman mutkan tekevä putki katkaistu edellisen omistajan toimesta, kun se on ollut ilmeisesti laho. Eikä ole ollut ongelmia, tietääkseni.
Tämä dieselin jäähdytys on ihan tosi juttu ainakin nykyajan suoraruisku diiseleissä, koska korkeapaine pumppaus lämmittää löpön. Meillä suomessa asialla ei varmaankaan ole merkitystä mutta "vinkuintiassa" missä on hikisempää niin varmaan on tarpeen jäähdyttää..
Lähetetty: La Touko 06, 2006 9:42 pm
Kirjoittaja osilpi
Irroitin juuri omasta 60:stä tankin. Siinä tosiaan ei ollut paluuputkea lainkaan, mutta tankista lähti yhteensä 7 letkua, joista 1 pumpulle ja 6 sinne muovihässäkkään.
Mitähän tuossa kävisi, jos vetäisi ainoastaan sen yhden sinne konehuoneeseen ja sitten joku letku huohotusletkuksi sellaisen (onko se nyt aktiivihiilisuodatin tms) suodattimen suoraan ulkoilmaan?
Kaikki letkut on uusimiskunnossa, joten tuolla keinoin järkeistäisi sitä letkuviidakkoa.
Onko huono idea??
Mistä uusi tankki?
Lähetetty: La Touko 06, 2006 11:47 pm
Kirjoittaja Panu
osilpi kirjoitti:Irroitin juuri omasta 60:stä tankin. Siinä tosiaan ei ollut paluuputkea lainkaan, mutta tankista lähti yhteensä 7 letkua, joista 1 pumpulle ja 6 sinne muovihässäkkään.
Mitähän tuossa kävisi, jos vetäisi ainoastaan sen yhden sinne konehuoneeseen ja sitten joku letku huohotusletkuksi sellaisen (onko se nyt aktiivihiilisuodatin tms) suodattimen suoraan ulkoilmaan?
Kaikki letkut on uusimiskunnossa, joten tuolla keinoin järkeistäisi sitä letkuviidakkoa.
Onko huono idea??
Mistä uusi tankki?
Letkuhässäkän poisto lienee ainakin hieman huono idea, isot pojat on varoitelleet polttoaineensyöttöongelmista mäissä ja muissa kallistuksissa.
Itse uusin jokunen aika sitten HJn tankin ehjään malliin, ja korjasin letkuhässäkän samalla kun kaikki putket oli hapertuneet ihan olemattomiin.
Vanhat letku/putki läpivientihässäkät niksnaksveks ja vedin suorat letkut tankilta sinne muovihässättimeen lattian läpi, sikaa eristeeksi. Eipähän syövy putket.
Yllättäen koko paketti, ehjä tankki+suoraletkuhässäkkä on kaupan, tarjouksia?
Panu
--
Lähetetty: Su Touko 07, 2006 11:15 am
Kirjoittaja VOGON
pyyvama kirjoitti:>Se jäähdyttää paluuputkessa tulevaa kuumentunutta dieseliä kuulemma.
Kuuskymppisessä ei oo paluuputkee.
Ne on siis just niitä loiskelevyjen välisiä huohotusputkia. Siittä muovihässäkästä menee viellä yks putki alustaan ja tekee siellä ihme kiemuran. Tarkotus on vissiin just estää naftan valuminen luontoon oli asento mikä vaan.
Matti
Minne se paluu kierto sieltä pumpulta sitten menee???
Lähetetty: Su Touko 07, 2006 6:42 pm
Kirjoittaja hj60
Siihen siirtopumpun imupuolelle.
Lähetetty: Su Touko 07, 2006 7:27 pm
Kirjoittaja VOGON
Toimiiko hyvin?? Ymmärtääkseni ovat aikas herkkiä väärille vastapaineille (liika suuri tai pieni)...!