Sivu 1/1
B-moottorista
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 12:08 am
Kirjoittaja burton
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 7:27 am
Kirjoittaja lepoantti
jos moottori on tilavuudeltaan ja tehoiltaan samanlainen niin miksi ei saisi laittaa, ja vielä samaa tyyppiä. ja aika etiäinen pitää konttorilla olla jos päällepäin erottaa esim. vanhemman ja uudemman B-moottorin.
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 9:38 am
Kirjoittaja mikjus
3Btä löytyy pitkälle 90 luvulle BJ-75 ainakin ja ties mistä muista? Mut meneeko 3.4l liian isoksi hiluxiin?
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 11:50 am
Kirjoittaja burton
3,6 litranen on isoin minkä vois laittaa hiluksii, kun vertailu koneena on 3,0. onneks sen kans ei ole ongelmia. tarttee vielä ruveta laskemaa muutos % et saisko sen vielä leimattua.
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 8:17 pm
Kirjoittaja Jappi
Vähäpäästöisiin ei saa laittaa vanhemman päästönormin mukaista konetta...Vanhoihin,ei vähäpäästöisiin on rajana vain teho/paino/tilavuusprosentit.
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 8:27 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joo
Toi BJ kone ei ole ollenkaan huono vaihtoehto Mihin vaan koska niissä on mahtava alavääntö. oli kone sitten B tai 3B.
Hiluxin kone Ei väännä. Siis 2L Tai 2 LT lähellekkään samaan malliin.
Vähän sama juttu ku 12 Ht vrt HDJ:n kone. 12Ht vaatii koko ajan kaasukutkuttelua mennäkseen. Ja HDJ:n kone ei. Vaikka periaatteessa koneet on melekeen samanlaiset. 6 koneita urpolla.
Silti eroa on. Met mietittiin ankarasti tohon veljen hiluun tommosen B tai 3B koneen asemoimista. Olis alkanu pääsemäänkin jonnekkin.
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 8:42 pm
Kirjoittaja burton
eipä toi -80 luvun luxi taida mikää saaste kone olla:)
mites suussyömäri, olikos kova homma istuttaa läjän loota hiluun? kuin pahasti piti lattia pilkkoa? ja eiköhän noi bj:n ja lj:n laatikot ole aika saman kokoisia.
niin ja ootteko katellu et voisko siinä sovittaa mekaanisen vinssin taakse?
ja mikäli en sitä kilpien väliin saa enään niin sitte ajetaa puuhalapuilla silloin kun autolle olis käyttöä, ja enköhän saa sen leimalle ku hiluun saa akseli massaa lisää auravarustuksen vuoksi. menipä ohi aiheesta...
Lähetetty: Pe Heinä 11, 2008 9:33 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Juu
Menee ihan häneksi jos yrittää laittaa Läjän vaihdelaatikostoa hiluun. Etukardaani ei mene sitten mitenkään järkevästi sinne paikoilleen. Läjän loota on lyhyempi kuin hilun. Met lopetettiin värkkäys siinä vaiheessa kun hoksattiin kardaanikulmat aivan liian suuriksi. Nyt on menossa tuplalaatikkosydeemi hiluksiin. Etuloota on KJ95 LC.stä ja taaempi loota on läjästä.
Noilla tulee etu ja takakardaani suunnilleen saman mittaisiksi ja heitetään se välitukikardaanilaakeri pois.
Tuplalaatikkosysteemillä ei tarvii pilkkoa oikeastaan koppaa ollenkaan. Taaemmalle lootalle pitää keksiä jostain sellainen vaijeri vaihteen siirrin jonka voi päävaihdekytkimen viereen laittaa.
Hauskinta tossa tuplalaatikossa on se että on mm. 2 kpl ylivaihdetta... Kait sillä sitten painellaan tarpeen vaatiessa 300 kmh
Aika hyvä paketti vois olla hiluun vaikka se 78-80 B kone tai sitten 3B...
Sen perään sitten vakio 4 vaihteinen loota ja sen perään toinen tojotaloota Muttei hilun. Hilun loota alkaa käydä hepposeksi niiden njuuttonien kanssa mitä sinne sitten tarjotaan rattaiston pyöriteltäväksi.
Veljen hiluun tulee n. 120:1 kokonais pikkupuolen välityksiksi HJ:n lukkoakseleilla. Kierrejousi keula on jo asemoitu.
1Kz-te kone asennellaan tämän kesän jälkeen jos saadaan toi muu tekniikka peuhaamaan...
2 suuntaisella pto:lla saa vinssin etteen ja taakse mekaanisena halutessaan.
Ja sen sun muutoksen saa käsittääkseni kilpiin ihan laillisesti ilman mutinoita. Muutoskatsastamalla. Paperi työt vaatii vähän töitä. Mutta siihenhän me ollaan jo totuttu vai mitä
Edit: Kun vertaillaan etuakselin sijaintia koneeseen nähden hilussa ja läjässä niin Läjän akseli sijaitsee koneen etupäässä ja Hilussa akseli on koneen puolessa välissä. Se yhdistettynä siihen että hilun loota on pidempi kuin LJ:n aiheuttaa tuskallisia asemointivaikeuksia kardaanille. Kardaanista tulee..... ööööö..... kymmeniä senttejä lyhempi kuin alkuperäinen Hilun kardaani on. Met teimme siihen mallikappaleen jossa oli enää sitä paksua putkea n. 5 cm jäljellä. Loput oli liukua ja niveltä sekä laippaa.....

Lähetetty: La Heinä 12, 2008 12:40 am
Kirjoittaja burton
tjaa... :?no sitte pitää varautua mittaviin ongelmiin kun yritän bj:n lootan istuttaa tohon härpättimeen. kiitti vinkeistä.
ps. saatte tasapainottaa fillarit aika hyvin ettei ala woblaa 300km/h:n vauhdissa

Lähetetty: La Heinä 12, 2008 1:05 am
Kirjoittaja SuurSyömäri
Meillon ilmatila kumeista täytetty hiekalla ja lyijyllä.... Joten eiköhän se sen 3 k:ta nappaa iha kevyesti....